با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

از این ۱۰ اشتباه مهلک سئوکارها دوری کنید

سپیده برون
سپیده برون
16:30، 1399/10/29
از این ۱۰ اشتباه مهلک سئوکارها دوری کنید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

از این ۱۰ اشتباه مهلک سئوکارها دوری کنید


مردم در هر ثانیه ۴۰ هزار موضوع را در گوگل جست‌وجو می‌کنند. یعنی روزی ۵/۳ میلیارد جست‌وجو انجام می‌شود! همه کسب‌وکارها می‌خواهند سهمی از این جست‌وجوها داشته باشند. به همین دلیل هم دنبال یک سئوکار خبره می‌گردند. یک سئوکار قابل می‌تواند به‌راحتی آب خوردن رتبه‌ سایت را ارتقا دهد و با به‌روزرسانی‌های فنی، فیتیله چراغ کسب‌وکار را روشن نگهدارد. اما سئوکار هم مانند هر متخصص دیگری اشتباهاتی دارد که بعضی از آن‌ها هزینه زیادی به‌دنبال خواهند داشت. بعضی از آن‌ها هم آن‌قدر وحشتناک هستند که سایت را به خاک سیاه می‌نشانند. در این مقاله از منتوریکس به ۱۰ اشتباه مهلک سئوکارها که باید از آن‌ها دوری کنید، می‌پردازیم. همراه منتوریکس باشید.

سنجش عملکرد سایت

۱. عدم سنجش عملکرد سایت

همین اول کار، شمشیر را از رو می‌بندیم. اگر می‌خواهید یک سئوکار موفق باشید باید با سه کلمه اعداد، تحلیل و پیگیری آشتی کنید. بنیان‌گذار مدیریت مدرن، پیتر دراکر می‌گوید: «آنچه را که نمی‌توانی اندازه‌ بگیری، نمی‌توانی مدیریت کنی». اگر می‌خواهید در سئو پیشرفت کنید، باید مدام عملکرد خود را رصد کنید.

۲. بررسی نکردن شاخص کلیدی عملکرد (KPI) سئو

اولویت اغلب سئوکارهای تازه‌کار، تمرکز روی کلمات کلیدی است. درحالی‌که بهترین KPI در سئو سایت، ترافیکی است که از طریق جست‌وجوی ارگانیک بدست می‌آید. هدف اصلی سئو را فراموش نکنید؛ کسب ترافیک بیشتر! برای این کار می توانید از خدمات سئو منتوریکس استفاده نمایید.

۳. عدم ترسیم معماری سایت

سایتی با طراحی معماری فوق‌العاده، تا‌ثیر مثبتی روی سئو می‌گذارد، زیرا:

  • کمک می‌کند گوگل راحت‌تر در سایت شما بخزد و صفحات شما را سریع‌تر ایندکس کند.
  • اعتبار سایت شما را بیشتر و رتبه‌گیری را آسان‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، به بک‌لینک‌های زیادی برای رتبه‌ گرفتن نیاز ندارید.
  • به افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند. چون شما کاربران را به مهم‌ترین صفحات خود هدایت می‌کنید.

۴. اهمیت ندادن به تجربه کاربری (UX)

اجازه بدهید روراست باشیم، شما چاره‌ای جز بهینه‌سازی تجربه کاربری ندارید. چون ۳۸ درصد از مردم، به سایتی که محتوا و ظاهر جذابی ندارد سر نمی‌زنند. اما چطور تجربه کاربری را بهینه کنیم؟

  • سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید
  • سایت را موبایل فرندلی کنید
  • از پاپ‌آپ‌های اعصاب خردکن استفاده نکنید
  • تبلیغات مزاحم و مخرب را نمایش ندهید

یک مورد از بهبود تجربه کاربری که برای اکثر سئوکارهای حرفه‌ای اهمیت دارد، به دست آوردن رضایت کاربر است. یعنی؛ محتوای صفحه با کلمات کلیدی مورد جست‌وجو همخوانی داشته باشد. در هشتمین مورد از ۱۰ اشتباه مهلک سئوکارها، به تفصیل این مسئله را شرح می‌دهیم.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

انتخاب کلمات کلیدی اشتباه

۵. انتخاب کلمات کلیدی اشتباه

یکی از فجایع دنیای سئوکارها، هدف‌گذاری برای هر کلمه کلیدی پراستفاده در حوزه کسب‌وکارشان است. اگر سایت شما آن‌قدر اعتبار ندارد تا سر کلمات کلیدی سطح متوسط روبه‌بالا رقابت کند، بیخیال شوید. چون فقط خودتان را خسته می‌کنید. کسب‌وکارهایی که به‌تازگی وارد دنیای آنلاین شدند باید روی کلمات کلیدی کم حجم تمرکز کنند تا از پیشرفت خود ناامید نشوند. پس از کسب کمی اعتبار، می‌توانید سیبلِ کلمات کلیدی پرجست‌وجو و رقابتی را نشانه بگیرید.

۶. نداشتن برنامه‌ای برای اهداف سئو

پیشبینی آینده با داده‌ها و تصمیم‌های امروزی، شبیه راه‌رفتن روی شمشیر دو لبه است. از طرفی وقتی بدون هدف و برنامه، به سمت سئو هجوم می‌برید، مانند فرمانده‌ای می‌شوید که بدون اینکه بداند دشمن کجاست به سربازانش دستور حمله می‌دهد. اینجور وقت‌ها بی‌گدار به آب زدن، هزینه بیشتری به‌همراه خواهد داشت. بیایید به یک توافق برسیم. اول سال و اول ماه و اول هفته که می‌شود از صفرتاصد کار را برنامه‌ریزی نکنید. چون کمپین‌ها به‌ندرت طبق برنامه پیش می‌روند. کمالگرایی را کنار بگذارید و به هدف‌گذاری‌هایی مانند زیر فکر کنید:

«ما قصد داریم تا دی سال ۱۴۰۰، ترافیک ارگانیک سایت را تا ۱۰۰درصد افزایش دهیم».

سپس هدف‌های کوچک‌تری برای رسیدن به هدف اصلی خود در نظر بگیرید:

«طی ۶ ماه آینده، روی ۱۲ کلمه‌کلیدی دم‌بلند و ۱۰۰ لینک باکیفیت سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

۷. عدم تحلیل رقیب

آنالیز رقبا به شما درباره این‌که چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی بی‌فایده است، سرنخ می‌دهد. هنگام هدف‌گذاری برای کلمات کلیدی باید دنبال نقاط اهرمی باشید. از خودتان بپرسید رقبایی که الان هم رتبه خوبی دارند، چه کارهایی را انجام نمی‌دهند؟ از چه نکاتی غافل شده‌اند؟

قصد کاربر

۸. اهمیت ندادن به قصد کاربر

رضایت کاربر از سایت شما در گروی اهمیتی است که به قصد و تمایلات آن‌ها می‌دهید. این ۴ هدف کاربر از جست‌وجوکردن را همیشه به‌خاطر بسپارید:

کسب اطلاعات

اگر کاربر عبارت «نحوه ایجاد بک‌لینک» را جست‌وجو کند، تنها زمانی به خواندن مقاله یا دیدن ویدئوی شما ادامه می‌دهد که به او اطلاعاتی که می‌خواهد را بدهید. این‌جور مواقع تنها هدف او کسب آگاهی و اطلاعات است.

مقایسه

وقتی کاربر «مقایسه لپتاپ لنوو با لپتاپ ایسر» را تایپ می‌کند، می‌خواهد یک تصمیم آگاهانه برای خرید بگیرد. پس به صفحه‌ای نیاز دارد که مزایا و معایب هر کدام را بیان کند.

 معامله

اگر کاربر «خرید دوره گوگل ادز منتوریکس» را جست‌وجو کند یعنی دست‌به‌جیب شده و قصد خرید دارد.

ناوبری و دسترسی‌ به سایت

می‌دانید هنگامی که کاربر «ورود به سایت دیجی‌کالا» را جست‌وجو می‌کند، دنبال چه می‌گردد؟ صفحه ورود را می‌خواهد.

برآوردن نیازهای کاربر

برای این‌که تمایلات و نیازهای کاربر را برآورده کنید، نیازی به چوب جادویی ندارید. فقط هر بار که برای یک کلیدواژه هدف‌گذاری می‌کنید، ذهنیت جست‌وجوکننده به‌خود بگیرید و خود را به جای مخاطب بگذارید. بپرسید اگر من جای آن‌ها باشم وقتی آن عبارت را تایپ می‌کنم، واقعاً به چیزی نیاز دارم؟ اگر دقیقاً بزنید به خال، تجربه کاربر را چند پله ارتقا می‌دهید. یعنی کاربر:

  • برای مدت بیشتری در سایت شما می‌ماند
  • ممکن است به صفحات دیگر سایت هم سربزند
  • شاید شما را در یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کند یا خریدش را نهایی کند

توصیه می‌کنم از ترکیبی از گوگل آنالیتیکس و تکنولوژی هیت مپ Heat Map)) مانند Sumo، Hotjar و Optimizely  برای سنجش تجربه کاربری و میزان رضایت آن‌ها استفاده کنید.

۹. کم‌کاری در تولید محتوا

حتماً می‌گویید: «من که سئوکار هستم. مسئولیت تولید محتوا هم با من است؟» اگر محتوایی تولید نشود، کسی از سایت شما بازدید نمی‌کند، پس در عمل نیازی به بهینه‌سازی وجود ندارد. نظرات و ایده‌های شما به تیم در تدوین استراتژی‌های محتوا کمک می‌کند. بیایید ببینیم تولید محتوای بی‌ارزش، ضعیف و تکراری را چطور باید جایگزین کنیم:

محتوای بی‌ارزش

هر بار که یک کلمه کلیدی را هدف قرار می‌دهید، به این فکر کنید که چگونه باید آن را ارزشمند کنید. دست از چشم‌وهم‌چشمی و تقلید از محتوای سایت‌های برتر بردارید. می‌توانید چه چیزی خلق کنید که متمایز باشد؟ مثلاً از اطلاعات غیرتکراری استفاده کنید، داستان‌گوی بهتری باشید، در طراحی گرافیکی پیشرفت کنید یا فقط خوانایی را بهبود دهید. هیچ محدودیتی برای بهبود سئوی محتوا وجود ندارد. اگر به‌جای تلاش برای بهتر بودن، روی ایجاد تمایز از رقبای برتر متمرکز شوید، نتایج چشمگیری را مشاهده خواهید کرد.

تولید محتوای ضعیف

وقتی حرف از محتوای ضعیف می‌شود مردم به طول محتوا و تعداد کلمات فکر می‌کنند. شکل دیگری از محتوای ضعیف وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود و آن بازتولید آن چیزی است که دیگران قبلاً تولید کرده‌اند.

محتوای تکراری

اغلب، سایت‌های تجارت الکترونیک و فروشگاه‌ها به بلای محتوای تکراری دچار می‌شوند. چون این‌گونه سایت‌ها صفحات زیاد و دسته‌بندی محصولات متنوعی دارند. بهترین راه برای مبارزه با محتوای تکراری، این است که همه چیز را از اول خودتان تولید کنید. یعنی توضیحات محصول، توضیحات متا و متن متفاوتی برای تک‌تک کالاها بنویسید.

کلمات کلیدی دم‌بلند

۱۰. استفاده‌نکردن از کلمات کلیدی دم‌بلند

طبق مقاله سیرتاپیاز کلمات‌ کلیدی دم‌بلند، بیشترین میزان بازدید سایت شما از کلمات‌ کلیدی طولانی یا دم‌بلند حاصل می‌شود. باید صفحات خود را براین اساس بهینه‌سازی کنید. فرض کنید می‌خواهید محتوایی درباره سئو داخلی منتشر کنید. کلمه‌ کلیدی اصلی شما «سئوی داخلی» است، اما باید چندین کلمه کلیدی دم‌بلند مرتبط را هم مدنظر داشته باشید. چون مثلاً اگر کلیدواژه «سئو داخلی» تنها ۸۴ کلیک بخورد و سایر کلمات کلیدی ۱۵۱۱ داشته باشند، یعنی؛ ۹۵درصد جست‌وجوی ارگانیک از کلمات کلیدی دم‌بلند حاصل می‌شود.

حرف آخر: یک سئوکار به‌روز باشید

هر فردی در کار خود پیشینه و تجربه منحصربه‌فردی دارد که می‌توانید از آن‌ها الگوبرداری کنید. به‌عنوان یک سئوکار، همیشه آماده یادگیری باشید و بدانید غیرممکن است کسی بر همه چیز کاملاً مسلط باشد. پس اشتباه‌کردن غیرقابل اجتناب است. اما حداقل سعی کنید از این ۱۰ اشتباه مهلک سئوکارها دوری کنید. از آن‌جایی که همه اطلاعات به‌رایگان روی اینترنت وجود دارد، شاید تصور کنید دیگر نیازی به هزینه‌کردن برای آموزش ندارید. پیشنهاد می‌کنم به این کار، به چشم خرج‌کردن نگاه نکنید. هزینه آموزش، سرمایه‌گذاری برای آینده است. فراموش نکنید، هر چقدر یاد بگیرید، همانقدر هم پول در می‌آورید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب سئو کلاه سیاه بزنید. برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف