با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

لینک‌های فالو و نوفالو چه هستند؟
امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
17:12، 1399/04/07
لینک‌های فالو و نوفالو چه هستند؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

لینک‌های فالو و نوفالو چه هستند؟


لینک‌سازی (Link Building) از مهم‌ترین روش‌ها برای بهبود سئو سایت است. اما در لینک‌سازی برای سایت‌تان باید حواستان به چند چیز باشد. شاید اولین چیزی که به آن برخود می‌کنید لینک‌های فالو (Do Follow) و نوفالو (No Follow) است. وقتی ربات‌های کراولر گوگل به سایت شما می‌آیند، لینک‌های داخلی و خارجی شما را بررسی می‌کنند، اگر شما اجازه‌ی خزیدن و دنبال کردن لینک‌ها را به آن‌ها بدهید، آن‌ها به صفحات دیگر سایت شما می‌روند، اما اگر این اجازه را به آن‌ها ندهید، ربات‌ها، دیگر بیخیال خزیدن در آن صفحات می‌شوند.
در این بخش از سایت منتوریکس می‌خواهیم با لینک‌های فالو و نوفالو آشنا شویم تا بفهمیم چه تاثیری بر سئو سایت دارند و چگونه به درستی از آن‌ها استفاده کنیم.

لینک‌های نوفالو چیست؟

لینک‌های نوفالو مورد جدیدی نیستند و حدود 14 سال است که از آن‌ها استفاده می‌شود. تگ rel=”nofollow” یک تگ ساده HTML است اما کارهای بزرگی انجام می‌دهد و در سئو سایت شما بسیار تاثیر خواهد داشت. پس بیایید اول ببینیم لینک نوفالو چیست؟
لینک نوفالو یک هایپرلینک است که در کد HTML آن، تگ rel=”nofollow” دارد. این لینک در رتبه‌گیری سایت شما در صفحه نتایج جست‌وجو تاثیری ندارد، چون گوگل اصلا این لینک‌ها را دنبال نمی‌کند و در رتبه‌گیری و امتیازهای خود به حساب نمی‌آورد
لینک‌های نوفالو از نظر شکل کاملا شبیه لینک‌های فالو هستند، با این تفاوت که در ساختار خودشان تگ rel=”nofollow” دارند.

لینک نوفالو چیست

در گذشته کسانی که می‌خواستند رتبه‌گیری سایت خودشان را بالا ببرند، در کامنت‌های خود، در سایت‌های دیگر، از لینک استفاده می‌کردند. برای مثال همه کامنت‌هایی با مضمون "پست‌های خوبی داری، پست‌های سایت من رو هم ببین"، "اگر این مطلب رو دوست داری، مطلب این سایت رو هم بخون" و... را دیده‌ایم، این سایت‌ها می‌خواستند با این روش برای خود بک‌لینگ بگیرند، اما لینک نوفالو به شما کمک می‌کند تا از انجام اینگونه حرکات و به اصطلاح سئو کلاه سیاه دیگر سایت‌ها جلوگیری کنید.

امروزه سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، به صورت اولیه، در کامنت‌ها، لینک‌ها را نوفالو می‌کند. برای این‌که بتوانید لینک‌های نوفالو را تشخیص دهید چند راه دارید که در ویدیو زیر 2 تکنیک آموزش داده شده است: 

  1. از صفحه Inspect بگیرید: برای این‌کار بر روی یک لینک نوفالو یا یک کامنت کلیک راست کنید و گزینه Inspect را بزنید. حال قسمت مورد نظر هایلایت شده است. اگر در کد لینک مورد نظر تگ rel=”nofollow” را دیدید، آن لینک نوفالو است.
  2. افزونه NO FOLLOW: در مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) افزونه NoFollow را نصب کنید. این افزونه به شما کمک می‌کند تا به راحتی تشخیص دهید کدام لینک نوفالو و کدام لینک فالو است. افزونه را نصب کنید، لینک‌هایی که نوفالو هستند با خط‌چین قرمز مشخص خواهند بود. برای مثال لینک‌های زیر که دورشان قرمز است، نوفالو هستند و در لینک‌سازی هیچ ارزش سئویی ندارند.

لینک فالو چیست؟

لینک‌های فالو نقش مهمی در سئو سایت شما دارد. شما با دادن لینک‌های فالو به ربات‌های کراولر کمک می‌کنید تا در سایت شما گردش کنند و لینک‌هایی که برای شما مهم است را کشف و ایندکس کنند. همین‌طور این لینک‌ها نقش بسیار مهمی در گرفتن بک‌لینک از سایت‌های دیگر دارد که در ادامه این بخش توضیح خواهیم داد.
لینک فالو مانند لینک‌های نوفالو هستند، با این تفاوت که تگ rel=”nofollow” را ندارد. 
راه‌های شناسایی لینک فالو نیز بسیار ساده است، کافی است روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید و اگر تگ rel=”nofollow” را ندید، آن لینک فالو است.

تفاوت لینک فالو و نوفالو

در قدیم و حتی امروزه، برخی سایت‌ها با پرداخت پول، از سایت‌هایی که اعتبار دامنه خوبی دارند، لینک‌های فالو می‌خریدند. قبل از به روزرسانی‌های گوگل و معرفی الگوریتم های گوگل، مزارع لینک و سایت‌های اسپم این لینک‌ها را می‌فروختند و صاحبانشان سود کلانی به دست می‌آوردند. گوگل در سال 2013 شروع به جنگیدن با این‌گونه سایت‌ها کرد و بسیاری از این سایت‌ها را به زباله‌دان تاریخ فرستاد.
یک کارشناس سئو خوب به راحتی می‌تواند با استفاده از لینک‌های فالو و نوفالو، شروع به لینک‌سازی و بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت خود کند تا بتواند رتبه سایت خود را بالا ببرد.

لینک‌های فالو و نوفالو چه تاثیری در سئو دارند؟

لینک‌سازی و گرفتن بک‌لینک از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌دهی سایت‌ها در صفحه نتایج جست‌وجو تبلیغات در گوگل است. یک کارشناس سئو خوب باید بداند چگونه از لینک‌های فالو و نوفالو استفاده کند تا رتبه‌گیری خودش را بهبود ببخشد.

حال باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا لینک‌های نوفالو در سئو سایت و رتبه‌گیری تاثیر دارد یا خیر؟

گوگل در این‌باره می‌گوید:

به طور کلی ما این لینک‌ها را دنبال نمی‌کنیم و آن‌ها را در رتبه‌گیری یا انکرتکست‌ها در سراسر وب تاثیر نمی‌دهیم.

برخی از افراد می‌گویند، گوگل در برخی از موارد لینک‌های نوفالو را دنبال می‌کند و گاهی در رتبه‌گیری آن‌ها را تاثیر می‌دهد، اما این موارد، کدام‌ها هستند، هنوز کسی نمی‌داند. تیم سولو، از شرکت معروف Ahrefs می‌گوید:

در تحقیقاتی که بر روی 44589 صفحه نتایج جست‌وجو گوگل انجام دادیم، فهمیدیم که احتمال دارد گوگل به لینک‌های نوفالو صفحات قوی، در رتبه‌گیری، بیشتر از لینک‌های فالو در صفحه‌های ضعیف بها ‌دهد، البته هنوز مطمئن نیستیم، چه کسی این را می‌داند؟

با این حال درست است، لینک‌های نوفالو تاثیر مستقیمی بر سئو و رتبه‌گیری سایت شما ندارد، اما می‌تواند به طور غیر مستقیم در موارد زیر بر سئو سایت شما تاثیر بگذارد:

  1. تنوع لینک سایت شما را بالا می‌برد
    بگذارید به طور خلاصه بگوییم، اگر تمامی یا بیشتر لینک‌های داخل سایت شما یا آن‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند فالو باشند، شاید گوگل شک کند که یک چیز غیر معمول مانند سئو کلاه سیاه در جریان است. برخی از لینک‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌ها به شما می‌دهند شاید نوفالو باشند و تاثیری در رتبه‌گیری سایت نداشته باشند، اما در پروفایل لینکی شما یک نکته مثبت به حساب می‌آیند و تنوع لینکی شما را بالا می‌برند.
  2. باعث ترافیک و ورودی می‌شوند
    این لینک‌ها باعث ورودی به سایت شما می‌شوند، و این کاربران اگر یک لینک‌سازی داخلی خوب داشته باشید، شروع به گردش در سایت شما کنند و زمان بسیار خوبی را درسایت شما بگذرانند، از این رو گوگل نظر مثبت‌تری به شما پیدا می‌کند و به شما پاداش می‌دهد. شاید این کاربران لینک‌های شما را هم به اشتراک بگذارند که بسیار عالی‌ست.

لینک‌های فالو چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

به سراغ اصلی‌ترین موضوع در این بخش می‌رویم، لینک‌های فالو چه تاثیری بر سئو سایت و رتبه‌گیری در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو دارند؟
بیایید اول توضیح دهیم که، وقتی از لینک فالو استفاده می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد. وقتی محتوای جدیدی را منتشر می‌کنید، ربات‌های کراولر برای خزیدن در آن صفحه به سایت شما سر می‌زنند و سرنخ‌ها که همان لینک‌های شماست، خواه لینک داخلی یا لینک خارجی باشد، دنبال می‌کنند. اگر این لینک‌ها فالو باشد، به ربات‌ها خواهید گفت که شما محتوای این لینک را باارزش می‌دانید و می‌خواهید ربات‌ها سری هم به آن لینک بزنند و آن را ایندکس کنند. در نتیجه اگر هر دو محتوا با کیفیت و خوب باشند، گوگل به هر دوی آن‌ها پاداش می‌دهد و احتمال دارد رتبه‌ی هر دو صفحه را افزایش دهد.

لینک نوفالو چه تاثیری بر سئو دارد

لینک نوفالو هیچ اعتباری برای شما به ارمغان نمی‌آورد.

یک کارشناس خدمات سئو سایت هنگامی که می‌خواهد از سایت‌هایی با اعتبار دامنه خوب بک‌لینک بگیرد، توجه دارد که حتما لینک‌هایی که می‌گیرند، فالو باشند. چون هنگامی که این لینک‌ها نوفالو باشند، هیچ ارزشی در سئو و رتبه‌گیری ندارند. در رپرتاژ آگهی‌ها نیز باید لینک‌های فالو گرفت.
البته اگر این بک‌لینک‌ها نوفالو باشند، تنوع لینکی شما افزایش پیدا می‌کند و گوگل به شما هم مشکوک نخواهد شد و شما را دچار پنالتی نمی‌کند، اما رتبه‌‌ی شما در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل نیز افزایش پیدا نمی‌کند.

لینک‌های داخلی که به سایت خودتان می‌دهید، از نوع فالو باشند تا ربات‌های کراولر بتوانند آن‌ها را دنبال کنند و محتوا و مطالب شما را کشف و ایندکس کنند. بهتر است محتواهایی که یتیم مانده‌اند (آن‌هایی که هیچ لینکی به آن‌ها نداده‌ایم) را در مطالب دیگر لینک کنیم تا آن‌ها هم توسط ربات‌های گوگل کشف و ایندکس شوند. از طرفی باید مطالبی که برای ما مهم است و ارزش بسیار بالایی دارند را هر وقت که لازم بود در انکرتکست‌های مناسب هایپرلینک کنیم.

جمع‌بندی

در آخر، لینک‌های فالو و نوفالو از ابزاهای بسیار خوب است که می‌توانیم توسط آن‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی سئو سایت و رتبه‌گیری صفحات خود تاثیر بگذاریم. این لینک‌ها مانند ابزارهای بتمن یا ایرون‌من می‌مانند، اما مانند این دو قهرمان باید بلد باشید چه موقع، از کدام ابزار استفاده کنید تا از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید و دچار ضرر نشوید.

 اگر دوست دارید بخش دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارتان را چابک کنید، می‌توانید روی مشاوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس حساب باز کنید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
ebi sh
1401/10/18
عالی بود به خصوص قسمت ابزار مربوط به گوگل کروم که اضافه کردم و تست کردم
پاسخ...
نهال ظاهری
1401/11/04
خوشحالیم که براتون مفید بوده.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف