با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

10 اصل مهم سئو مخصوص طراحان سایت

سینا یوسفی
سینا یوسفی
10:00، 1401/04/19
10 اصل مهم سئو مخصوص طراحان سایت
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

10 اصل مهم سئو مخصوص طراحان سایت


اصول مهم سئو در طراحی سایت را هر سئوکار و دیجیتال مارکتری باید بلد باشد. با خواندن این مطلب، می‌توانید چه برای بهینه سازی بک اند سایت و چه برای بهینه سازی فرانت سایت، برنامه بریزید. علاوه بر آن، دانستن اصول سئویی طراحی سایت، به شما برای پیدا کردن مشکلات نادیده گرفته شده و حل آن‌ها کمک خواهد کرد. در این مقاله از منتوریکس با ما همراه باشید تا 10 اصل مهم سئو سایت مخصوص طراحان سایت را به شما بگوییم.

اهمیت طراحی سایت با اصول سئو

ممکن است فکر کنید که سئو، بعد از طراحی سایت و بارگذاری محتوا و دیگر بخش‌های سایت انجام می‌شود. اما در واقع، سئو را باید از همان اولین روز برنامه نویسی سایت شروع کرد. داشتن یک کد شسته‌رُفته در طراحی سایت که حجم زیادی نداشته باشد و سرعت اجرای سایت را پایین نیاورد، در سئو بسیار مهم است. با رعایت اصول مهم سئو در طراحی سایت می‌توانید قدم به قدم در مسیر رشد و ارتقای رتبه کیوردهای سایت، جلو بروید. با اینکه انجام اقدامات فنی و بک اند سایت، به عهده سئوکار نیست، اما لازم است تمام سئوکارها با زیر و بم طراحی اصولی سایت، آشنا باشند. با اطلاع از اصول مهم سئو در طراحی سایت می‌توانید برای تیم فنی هم برنامه ریزی کنید. در ادامه به بررسی فاکتورهای سئو در طراحی سایت می‌پردازیم. 

نقشه راه طراحی سایت سئویی و بهینه شده

نقشه راه طراحی سایت سئویی و بهینه شده

فاکتور‌های سئو در طراحی سایت  

بهینه سازی سایت، باید طبق اصول مهم سئو در طراحی سایت باشد. هر زمانی که بتوانید مهم‌ترین فاکتورها و ویژگی‌های سئو سایت را رعایت کنید، می‌توانید به رشد بیشتر و بهتر سایتتان امید داشته باشید. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو سایت می‌پردازیم. 

  1. امنیت

امنیت وبسایت‌های اینترنتی، اهمیت زیادی برای موتورهای جستجو دارد. گوگل، به عنوان بزرگترین و شناخته شده‌ترین موتور جستجو، در 99% از مواقع، سایت‌هایی را به کاربران پیشنهاد می‌کند، که گواهینامه ssl داشته باشند. یکی از مهم‌ترین اصول مهم سئو در طراحی سایت، امنیت است و تمامی طراحان سایت باید نکات امنیتی را در طراحی و برنامه نویسی سایت، در نظر بگیرند. اینکه دامنه شما بدون هیچ مشکل روی https ران و اجرا شود، برای ربات‌های گوگل مهم است. بنابراین، در بالا بردن امنیت سایت، هیچ چیزی را از قلم نیندازید. البته، در نظر داشته باشید که نصب افزونه‌ها و پلاگین‌های امنیتی، ممکن است سرعت سایت را کند کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید سطوح امنیتی مختلفی را در سایت ایجاد کنید و همیشه به دنبال کم هزینه‌ترین روش باشید. 

هر کد وضعیت نشاندهنده یک دستور خاص است که وضعیت صفحه را برای سرور و کلاینت مشخص می‌کند 

هر کد وضعیت نشاندهنده یک دستور خاص است که وضعیت صفحه را برای سرور و کلاینت مشخص می‌کند 

  1. کد وضعیت یا Response Code

جدای از اینکه ربات‌های گوگل چه نظری درباره ux سایت و تجربه کاربری کاربران شما دارند، صفحات سایت شما باید به درستی و سلامت، اجرا و رندر شود. Server response code، مشخص می‌کند که وضعیت هر صفحه از سایت شما چگونه است. مهم است که طراحان سایت، کدهای وضعیت زیر را زیر نظر بگیرند و در صورتی که مشکلی در هر کدام از صفحات وجود دارد، آن را حل کنند:

  • کد 1xx: این کد زمانی استفاده می‌شود که پاسخ بخش کلاینت مشخص شده باشد اما هنوز پاسخی از سمت سرور، وجود نداشته باشد. در حقیقت کدهای 1xx، نهایتا باید به یکی از کدهای وضعیت دیگر تبدیل شوند. 
  • کد 2xx: با اعلام کد 200، یعنی ربات گوگل و کاربر، به درستی می‌توانند صفحه شما را ببینند. پردازش صفحه و محتوا برای صفحات کد 200، بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و تمام تلاش شما باید این باشد که درصد صفحات 200 در سایت، بیشتر باشد.
  • کد 3xx: کدهای وضعیت گروه 300، برای نشان دادن تغییر مسیر و ریدایرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از اصول مهم سئو در طراحی سایت این است که تا حد امکان از تغییر مسیرهای پی در پی و بی مورد دوری کنید. اما اگر زمانی دیگر چاره‌ای به جز ریدایرکت کردن آدرس نباشد، کد 300 برای این صفحات ثبت می‌شود. کد 301 برای انتقال دائمی، کد 302 برای انتقال موقت و کد 304 برای انتقال اصلاح نشده به کار می‌رود.
  • کد 4xx: هنگامی که یک صفحه با کد گروه 400 روبرو می‌شود، یعنی یک مشکل در پردازش و رندر آن وجود دارد. در این صورت، کاربر و ربات‌های موتور جستجو نمی‌توانند محتوای صفحه را ببینند. برای حل این مشکل، باید صفحات ارور 404 و سافت 404 را به آدرس‌های تازه، ریدایرکت کرد یا به آن‌ها کد 410 (حذف از ایندکس گوگل) داد. 
  • کد 5xx: ارورهایی که در گروه 500 قرار دارند، شامل خطاهای سرور هستند. در صورتی که خطای اجرای صفحه از سمت سرور باشد و ربطی به درخواست کلاینت نداشته باشد، کد 500 ظاهر می‌شود. 
  1. ریدایرکت‌ها

صحبت از اصول مهم سئو در طراحی سایت در حوزه ریدایرکت‌ها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بخواهیم از یک سایت قدیمی، به یک سایت جدید (با حفظ دامنه) کوچ کنیم. در اینگونه از مواقع، معمولا آدرس صفحات بلاگی و محصولات دچار تغییر و تحول می‌شود و تقریبا تمامی آن‌ها، کد 404 می‌گیرند. در این صورت باید یا آن‌ها را با کد 410 پاک کنید یا اینکه به آدرس جدید ریدایرکت نمایید. مهم است که صفحات قدیمی با کد 404، به مطالب مرتبط ریدایرکت شود که تا حد امکان، کاربر را در سایت نگه دارد. نشان دادن یک صفحه همیشگی و یکسان به همه کاربران با نیازهای مختلف، آن‌ها را به بستن صفحه و ترک سایت، تشویق می‌کند. 

  1. بهبود Robots.txt

در صورتی که صفحه‌ای از سایت شما ایندکس و ذخیره نشود، سئو و انجام اصول مهم سئو در طراحی سایت، اهمیتی ندارد. سئو زمانی معنا پیدا می‌کند که ربات‌های گوگل و دیگر موتورهای جستجو، آزادانه در سایت بچرخند و به بررسی تغییرات صفحات سایت بپردازند. در این صورت است که می‌توانید از گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول برای بررسی نقاط ضعف و قوت سایت، کمک بگیرید. نباید برای ایجاد و ساخت فایل روبوت سایت، کورکورانه عمل کنید و به تقلید از سایت‌های دیگر، یک لیست کپی شده، داشته باشید. هر سایت، نسبت به قابلیت‌ها و کدهای خود، ممکن است نیاز داشته باشد که جلو ایندکس شدن برخی از صفحات را بگیرد. بنابراین، بهتر است برای آشنایی بیشتر با نحوه تهیه فایل Robots.txt، آموزش تصویری آن را در منتوریکس دنبال کنید. 

 

موضوع پیشنهادی: خدمات سئو و بهینه سازی سایت در منتوریکس چگونه انجام می شود؟

  1. بهبود نقشه سایت

بعد از تهیه فایل XML نقشه سایت، ربات‌های گوگل هر مسیری را در سایت شما می‌شناسند. به کمک ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول، دیگر هیچ آدرسی، ایندکس نشده باقی نمی‌ماند. در واقع شما با ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول، به ربات‌های گوگل کمک می‌کنید تا صفحات شما را بهتر و سریع‌تر بشناسند و ایندکس کنند. به کمک ابزارها و افزونه‌های وردپرسی می‌توان به راحتی نقشه سایت را دریافت کرد. اما برای سایت‌های دیگر، باید از تیم فنی کمک گرفت و نقشه سایت را از آن‌ها درخواست کرد. پس در میان اصول مهم سئو در طراحی سایت، حتما زمانی را برای بهینه سازی و ثبت سایت مپ در سرچ کنسول بگذارید. 

با ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول، ربات‌های گوگل، دسترسی سریع‌تری به آدرس صفحات سایت دارند

با ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول، ربات‌های گوگل، دسترسی سریع‌تری به آدرس صفحات سایت دارند

  1. بهینه سازی آدرس‌های سایت

اگر یادتان باشد، در قسمت صفحات با ارور 404، گفتم که هنگام انتقال سایت قدیم به سایت جدید، عمده آدرس‌های سایت به هم می‌ریزد و دچار خطا می‌شود. چنین اتفاقای به خاطر بهینه نبودن و درست نبودن آدرس‌های سایت است. Url مطالب و محصولات سایت، باید به شکل پوشه بندی شده و منظم باشد. مثلا تمامی خدمات در زیر دسته services قرار بگیرد. یا مثلا تمامی مطالب بلاگ را در پوشه‌ای به نام blog قرار بدهید. در این صورت، نظم بیشتری به آدرس‌های خود می‌دهید. 

فارغ از اینها، همیشه بحث بر سر استفاده از کلمات انگلیسی یا فارسی در لینک صفحه وجود دارد. Url صفحه در حالت انگلیسی، به سئو بهتر کمک می‌کند اما الزامی برای آن وجود ندارد. رعایت نظم در ساختار و ایجاد لینک‌های 3 سطحی (دسته - زیر دسته - عنوان صفحه)، بیشتر از انتخاب کلمات انگلیسی یا فارسی مهم است.

  1. موبایل فرندلی بودن سایت

به یاد داشته باشید؛ اگر چیزی از نظر شما برای کاربر در مرورگر دسکتاپ خوب است، لزوما برای کاربر موبایلی خوب نیست. طراحی گرافیکی سایت باید ریسپانسیو و مناسب برای موبایل باشد. یکی از اصول مهم سئو در طراحی سایت، طراحی موبایل فرندلی و کم حجم است. در صورتی که این نکته را رعایت کنید، رتبه شما برای کاربران موبایلی هم رشد زیادی خواهد کرد. mobile-friendly tool گوگل، بهترین راه برای تست این قابلیت است. در صورتی که هر صفحه از سایت شما مشکلی از نظر نسخه موبایل داشته باشد، به راحتی متوجه خواهید شد. بد نیست بدانید که گوگل از ایندکسینگ mobile first استفاده می‌کند. یعنی ابتدا سایت‌هایی را ایندکس می‌کند که نسخه موبایلی داشته باشند. 

  1. سرعت سایت

اهمیت سرعت سایت در بین اصول مهم سئو در طراحی سایت بر کسی پوشیده نیست. سایت‌های کم حجم‌تر، عموما رتبه سئوی بهتری نسبت به سایت‌هایی دارند که از نظر حجم بهینه نیستند. به دنبال منابع اضافی و درخواست‌های html بیهوده بگردید. آن‌ها را حذف یا نهایتاً بهینه کنید. حجم و ابعاد عکس‌ها را هم بهینه کنید تا لود صفحه، سریع‌تر شود. سرعت بالای لود صفحه می‌تواند به تجربه کاربری و نرخ تبدیل، ضربه بزند و کاربر را از باز کردن لینک شما، پشیمان کند. ابزار لایت هاوس، یک ابزار خوب برای بررسی حجم و سرعت سایت است. 

  1. تگ‌های هدینگ

نوبتی هم که باشد، نوبت معرفی اهمیت تگ‌ها در اصول مهم سئو در طراحی سایت است. بزرگ‌تر کردن فونت نوشته‌ها شاید بتواند روی خوانایی متن از سمت کاربر تاثیر بگذارد. اما ربات‌های گوگل، تنها تگ‌های html  را می‌شناسند و به دنبال آن‌ها می‌روند. بنابراین مهم است که:

  • برای هر صفحه، 1 و تنها 1 تگ هدینگ h1 داشته باشیم
  • تیترهای مهم را با تگ h2 وارد کنید
  • از تگ‌های h3 تا h6 برای نوشتن زیرتیترها استفاده کنید

مدل شماتیک تیتربندی صفحات وب

مدل شماتیک تیتربندی صفحات وب

  1. تولید محتوا و ویرایش متنی

سایت، بدون تولید محتوا هیچ است. این را گوگل به خوبی در آپدیت خرداد و مرداد الگوریتم خود، بیان کرد. برنامه ریزی محتوایی داشته باشید و طبق استراتژی محتوایی خود جلو بروید. اما به یاد داشته باشید که حتی بهترین محتواها هم نیاز به بازبینی و ویرایش دارند. بنابراین، برای بررسی دوره‌ای و منظم محتواها هم برنامه بریزید. 

جمع بندی

تا به اینجا هم با اصول مهم سئو در طراحی سایت آشنا شدید و هم زیر و بم آن‌ها را یاد گرفتید. اما به یاد داشته باشید که حتی بهترین چک لیست‌های سئویی هم نیاز به بررسی همیشگی و تطابق با روند کار را دارند. قطعا نمی‌توان از یک چک لیست ثابت برای همه سایت‌ها و مشتریان استفاده کرد. بروز اتفاقات پیش بینی نشده و ناگهانی، می‌تواند باعث تاخیر در گرفتن نتیجه در سئو شود. بنابراین مدیریت زمان در سئو را هم به خوبی یاد بگیرید و دنبال کنید. 

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف