با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور یک محتوای ستونی بنویسم که گوگل عاشق ما شود؟

سحر محمدی
سحر محمدی
10:08، 1400/10/25
چطور یک محتوای ستونی بنویسم که گوگل عاشق ما شود؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور یک محتوای ستونی بنویسم که گوگل عاشق ما شود؟


هر وب‌سایتی برای ادامه‌ی حیات خود به درخت زندگی نیازمند است. یک درخت تنومند باریشه‌های محکم در خاک و شاخه و برگ‌های برافراشته. درخت، استعاره‌ی تصویری‌ای است که با آن به درک درستی از ساختار پیلار و کلاستر در دیجیتال مارکتینگ رسیدم. حالا هرچقدر تنه‌ی درخت (پیلار پیج) تنومندتر باشد، شاخه‌ها (کلاسترها) سبزتر و افراشته‌تر می‌شوند.
اما چطور می‌شود تنه‌ی این درخت زندگی را تقویت کرد؟ جواب را همین‌جا به شما می‌گویم؛ نوشتن محتوایی ستونی یا همان پیلار کانتنت عالی و درست. اما چطور پیلار کانتنت عالی بنویسیم؟ جواب این سوال را با خواندن این مقاله‌ی منتوریکس به دست خواهید آورد. پس با ما همراه باشید.

پیلار پیج چیست؟

قبل از اینکه بروم سر اصل مطلب و در مورد پیلار کانتنت صحبت کنم، می‌خواهم از پیلار پیج (Pillar Page) برایتان بگویم.
صفحات پیلار، صفحه‌هایی هستند که خوشه‌های محتوایی (cluster content) ما بر اساس آن ساخته می‌شوند. بنابراین شناخت درست از پیلار پیج سایت‌، استراتژی پیلار کانتنت‌ یا همان محتوای ستونی‌مان را مشخص می‌کند و به ما کمک می‌کند تا با قدرت بیشتری سراغ محتوای خوشه‌ای برویم.
صفحه‌ی پیلار باید دربرگیرنده‌ی جوانب و موضوعات مختلف مرتبط به خدمات یا محتوای اصلی و مهم سایت باشد. این صفحه به‌صورت رفت و برگشتی لینک‌های داخلی به صفحات دیگر وب‌سایت خواهد داشت.
هرچقدر که بیشتر در مورد پیلار پیج‌ها دقیق شوید، بیشتر به اهمیت آن‌ها پی خواهید برد. حالا چرا می‌گوییم پیلار پیج‌ها؟ به این دلیل که هر سایتی به فراخور خدمات، محصولات و دسته‌بندی‌های موضوعی خود، می‌تواند شامل یک یا چند صفحه‌ی پیلار باشد.

صفحات پیلار به‌طور گسترده و البته متمرکز یک موضوع خاص را پوشش می‌دهند. درنتیجه کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی وابسته و دم‌دراز باید متناسب با محتوا در صفحه گنجانده شود.

صفحات پیلار باید جامع باشند، درنتیجه این صفحات معمولا یا بهتر است بگوییم قاعدتا باید طولانی‌تر و پر و پیمان‌تر از مطالب وبلاگی باشد. اما فراموش نکنید در محتوای این صفحات قرار نیست 0 تا 100 موضوعات مهمتان را بنویسید. اگر بخواهم نظری غیرمنصفانه بدهم، مطالب پیلار پیج جامع است، اما کافی و کامل نیست. برای همین است که بر ساخت لینک‌های داخلی تاکید می‌کنم. این صفحات قرار است به مخاطب کمک کنند تا موضوعات مرتبط با یک موضوع اصلی را دریابد و به فراخور نیاز خود سفرش را در محتوای ستونی (Pillar Content) یا محتوای خوشه‌ای (cluster content) ادامه دهد.

انواع و اقسام پیلار پیج‌ها

صفحات پیلار درصورتی‌که از محتوای ستونی خوبی برخوردار باشد، علاوه بر افزایش ترافیک، نرخ تعامل کاربر را نیز افزایش می‌دهند. گوگل هم عاشق صفحات پیلار است. پس اگر تولید محتوای خوبی برای ستون‌های سایت خود داشته باشید، قطعا مشمول توجه و مهر گوگل هم خواهید شد.

صفحات پیلار «راهنما»

صفحات راهنما از همان ابتدا ادعا می‌کنند که قرار است نقش یک مرجع همه‌چیزدان را برای کاربران بازی کند. اینجاست که باید بااقتدار تسلط خود در موضوع موردبحث را به چشم مخاطب بیاورید. نوشتن صفحات راهنما هم اعتمادبه‌نفس شما را نشان می‌دهد هم اعتمادبه‌نفس کاربران را افزایش می‌دهد.
در نگارش پیلار کانتنت این صفحات، هم باید به‌اندازه‌ی کافی جامع باشید و هم به‌اندازه‌ی کافی لینک‌سازی‌های مفید به محتوای خوشه‌ای سایت انجام دهید. خلاصه که دست کاربر واردشده به سایت‌تان باید حسابی پر شود.
برای درک بهتر محتوای ستونی در صفحات راهنما، همین حالا به مقاله‌ی « راهنمای جامع تولید محتوا» نگاهی بیندازید. در ادامه‌ی عنوان مقاله هم تاکید شده «هرآنچه باید از تولید محتوا بدانید». این صفحه‌ی سایت منتوریکس قطعا یک راهنمای درجه‌ی یک و کامل برای کسانی است که به موضوع تولید محتوا علاقه‌مند هستند.
خارج از موضوع اما مهم:

منتوریکس در مقاله‌ی «راهنمای جامع تولید محتوا» دو هدف را هم‌زمان دنبال کرد. یکی ارائه‌ی مطلبی کاربردی برای علاقه‌مندان و دیگری تکمیل استراتژی بهبود سئو سایت. تجربه‌ی کاربردی این مقاله افزایش رتبه‌ی منتوریکس در کلمه‌ی کلیدی «تولید محتوا چیست» از 71 (در 15 مهر 1400) به 9 (در تاریخ 13 دی 1400) در موتور جستجوی گوگل است.

پیلار پیج‌های «چیستی»

نمی‌دانم شما در هنگام جستجو در گوگل چند بار از کلمه‌ی «چیست» استفاده می‌کنید. برای مثال همین اواخر من عبارت «افق رویداد چیست؟» را جستجو کردم. نکته‌ی جالب اینجاست بسیاری از کاربران هم مثل من، در جستجوهای خود تمایل دارند از عبارت چیست برای رسیدن هرچه‌ سریع‌تر و دقیق‌تر به محتوای موردنظرشان استفاده کنند. برای نوشتن پیلار کانتنت، آگاهی از چیستی و اهمیت چیستی حکم یک راهنمای قدرتمند را ایفا می‌کند.
«چیست» نشان از تمایل کاربر برای یادگیری بیشتر دارد. بنابراین حواستان باشد، موضوع شما هرچه باشد باید کاربردی‌ترین و کامل‌ترین پیلار کانتنت را برای مخاطب خود جمع‌آوری کنید.
دوباره به پیلار پیج‌های منتوریکس بازمی‌گردم؛ «دیجیتال مارکتینگ چیست؟». بگذارید از تجربه‌ای شخصی‌تری برایتان بگویم. زمانی که دیجیتال مارکتینگ را شروع کردم، دقیقا همین عبارت را در گوگل جستجو کردم. من در جستجوی مقاله‌ای با همین جامعیت بودم. مقاله‌ای که از چیستی با من سخن بگوید و به‌خوبی مرا به مطالب مهم مرتبط لینک دهد. در یک‌کلام دنبال مقاله‌ای بودم که مرا داناتر کند.
توصیه می‌کنم حتما روی لینک کلیک کنید و ساختار و پیلار کانتنت آن را مطالعه کنید. برای مقایسه و یادگیری بیشتر می‌توانید در گوگل هم یک عبارت را با کلمه‌ی چیست جستجو کنید و در میان لینک‌های پیداشده، سراغ پیلار پیج‌ها بروید.

آشنایی با دیجیتال مارکتینگپاسخ به چیستی موضوعی، روش خوبی برای انتخاب یک پیلار پیج است.

پیلار پیج «چگونه» یا «چطور»؟

در این صفحات پیلار دیگر حرف از چیستی نیست. بلکه حالا می‌رویم سراغ «چگونگی». این نوع از صفحات به شما می‌گوید «چگونه» کاری را انجام دهید. قرار است در پیلار کانتنت این صفحات به‌صورت عملی‌تر به کمک کاربران خود بروید. پیشنهادهایی برای بهبود به آن‌ها بدهید. این صفحات پر است از ترفندها و نکاتی که به موفقیت بیشتر کاربران سایت شما کمک می‌کنند.
نمی‌خواهم سنت‌شکنی کنم، پس مجدد به مقالات سایت منتوریکس بازمی‌گردم. این بار سراغ مقاله‌ای با عنوان «چطور پرسونا بسازیم؟» می‌روم. این مقاله به «چگونگی» می‌پردازد. بیایید به تیترهای H2 مقاله نگاهی بیندازیم:

  • پرسونا مشتری دقیقا چیست؟
  • چرا به پرسونای مشتری نیاز داریم؟
  • پرسونای مشتری باید شامل چه چیزهایی باشد؟
  • چگونه پرسونا بنویسیم؟
  • حرفه‌ای‌ها چه می‌کنند؟
  • داشتن فقط یک مشتری همیشه هم بد نیست
  • دانلود تمپلیت پرسونا

این پیلار کانتنت با چیستی شروع می‌شود. اما در ادامه به شما یاد می‌دهد که چگونه یا چطور یک پرسونا بسازید. در بخش حرفه‌ای‌ها چه می‌کنند؟ چند ترفند هم ضمیمه‌ی مقاله کرده است. در آخر هم راه‌کار عملیاتی‌تری با عنوان تمپلیت پرسونا پیش روی شما قرار می‌دهد.
به همین سادگی این مقاله به شما یاد خواهد داد که چگونه یک پرسونای متناسب با کسب‌وکارتان بسازید.

چطور پرسونا بسازیمچطور پرسونا بسازیم نمونه‌ی خوبی برای پیلارهایی است که به چگونگی می‌پردازند.

7 قدم اساسی برای نگارش پیلار کانتنت

از هرچه بگذریم، سخن دوست خوش‌تر است. تا به اینجا به معرفی مفاهیم مهم پیلار پرداختم. اما حالا دیگر وقتش است به سراغ موضوع اصلی، یعنی نحوه نگارش درست و موثر محتوای ستونی یا همان پیلار کانتنت بروم. سوال اساسی این است؛ چگونه شروع به نوشتن پیلار کانتنت کنیم؟

1- انتخاب موضوع

سایت شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟ آیا فروشنده‌ی کالا یا خدمات هستید؟ یا صرفا یک وب‌سایت محتوایی دارید؟ درهرحال شما برای بهتر دیده شدن و موثر واقع‌شدن به صفحات پیلار نیاز دارید. صفحه‌ی پیلار هم به پیلار کانتنت نیاز دارد. تا زمانی که موضوعی وجود نداشته باشد هیچ محتوایی هم تولید نمی‌شود.
برای انتخاب بهترین موضوع دو راه پیش روی شماست؛ شناخت پرسونای کاربران و جستجوی کلمات کلیدی. ببینید مخاطب شما به دنبال چه چیزی است یا شما چه کمکی از دستتان برمی‌آید.
بعد بروید سراغ ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی. گوگل در این زمینه یکی از بهترین‌ها است. کلمه‌ی کلیدی مهمتان را جستجو کنید و از قابلیت auto complete کمک بگیرید، حتی می‌توانید پیشنهادهای جستجوی گوگل را هم مدنظر قرار دهید. این پیشنهادها بر اساس میزان جستجوی کاربران تعیین می‌شود و احتمال قطع به‌یقین نشان از دغدغه‌های آن‌ها دارد.
با دانستن دو فاکتوری که به آن اشاره کردیم، انتخاب موضوع پیلار کانتنت به‌مراتب آسان‌تر می‌شود.

2- موضوعات فرعی را انتخاب کنید

محتوای ستونی، طیف وسیعی از اطلاعات پیرامون موضوع اصلی شما را در برمی‌گیرد. با کلمه‌ی کلیدی اصلی‌تان بازی کنید. از کلمات کلیدی مشابه و دم‌دراز کمک بگیرید. برای مثال اگر مقاله‌ای با عنوان «تولید محتوا چیست» می‌نویسید، حتما باید از «انواع محتوا»، «روش‌های تولید محتوا»، «استراتژی تولید محتوا» یا «کاربردهای تولید محتوا» نیز صحبت کنید.
نکته‌ی مهم اینکه هرکدام از موضوعات فرعی پیلار کانتنت می‌توانند به موضوع اصلی یک محتوای خوشه‌‌ای تبدیل شوند.

3- تعیین ساختار پیلار پیج

یک محتوای خوب، محتوایی است که هم برای گوگل ارزشمند است و هم برای کاربران. تعیین ساختار پیلار پیج هم برای هر دو گروه مهم است. تعیین ساختار صفحات پیلار، به انسجام محتوای ستونی‌تان کمک می‌کند.
محتوای ستونی غالبا طولانی است؛ حداقل 2000 کلمه. اسکرول کردن صفحه‌ای که به انتها نمی‌رسد، حوصله‌ی کاربر را سر خواهد برد. پس بهتر است در همان ابتدای مقاله از فهرست مطالب یا همان table of contents استفاده کنید. با این روش کاربر در یک نگاه متوجه کل ماجرا می‌شود. شاید اصلا لازم نباشد تمام مقاله را بخواند، یک‌راست می‌رود سر دغدغه‌ی اصلی‌اش. خلاصه‌ی کلام در تعیین ساختار صفحه‌ی پیلار، کاربرپسند عمل کنید.

متن باید ساختار مناسب داشته باشدساختارمندی همیشه نجات‌بخش است. با ایجاد ساختار به ذهن کاربر نظم خواهیم بخشید.

4- لینک‌سازی داخلی

در همان ابتدای مقاله توضیح دادم، محتوای ستونی لینک‌های رفت‌وبرگشتی زیادی به صفحات دیگر سایت دارد. البته لینک رفت‌وبرگشتی اصطلاح ابداعی خود من است. اما به شکل خلاصه اشاره دارد بر لینک‌سازی داخلی قدرتمند در مطالب سایت شما.
پیلار کانتنت، یک محتوای جامع است که می‌تواند از طریق موضوعات فرعی به مقالات تکمیلی سایت لینک شود. از طرف دیگر به‌صورت موازی از سوی محتوای خوشه‌ای باید لینک‌هایی به صفحه‌ی پیلار بازگردد تا میزان اهمیت و اعتبار صفحه را بالا ببرد. با این روش کاربر در صورت نیاز به مطالب جامع صفحات پیلار، دسترسی راحتی به آن‌ها خواهد داشت.

بیشتر بخوانیدلینک‌های داخلی چیست؟

5- کلمات کلیدی

کلمات کلیدی را در بخش انتخاب موضوع توضیح دادم. اما کلمات کلیدی آن‌قدر مهم هستند که لازم باشد یک تیتر به آن اختصاص دهیم. کلمات کلیدی همان پایه‌هایی هستند که استراتژی تولید محتوای سایت بر روی آن بناشده است. در انتخاب کلمه‌ی کلیدی به دو نکته توجه کنید:

کلمات کلیدی اصلی باید شالوده و اساس پیلار کانتنت را تشکیل دهند. در محتوای ستونی از کلمات کلیدی دم‌دراز برای غنای هرچه بیشتر محتوا استفاده می‌شود اما تمرکز اصلی روی آن‌ها نیست. در مقابل محتواهای خوشه‌ای بر مبنای کلمات کلیدی دم‌دراز (long tail keywords) شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانیدکلمات کلیدی چیست و چه اهمیتی برای وب سایت دارد؟

6- لینک‌سازی خارجی

این مرحله زمانی آغاز می‌شود که پیلار پیج شما تکمیل‌شده. حالا وقتش است دست به تبلیغ و معرفی آن بزنید. بگذارید دیگران هم از وجود پیلار پیج‌تان آگاه شوند. برای رسیدن به این هدف باید سراغ لینک‌سازی خارجی بروید.
روش‌های زیادی برای انتشار پیلار کانتنت‌تان وجود دارد:

  • در شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ی پیلار را تبلیغ کنید. لینکدین، فیسبوک، توییتر به‌عنوان بهترین مراجع سیگنال شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شوند. البته در ایران اینستاگرام هم پرطرفدار است.
  • خبرنامه منتشر کنید.
  • از دوستان خود در فضای اینترنت بخواهید که صفحه‌تان را به اشتراک بگذارند.
  • از گزینه‌هایی مانند رپورتاژ آگهی استفاده کنید.

بیشتر بخوانیدبک لینک چیست و چرا در سئو مهم است؟

7- هرگز پیلار کانتنت‌تان را رها نکنید

نوشتن یک مقاله مرجع هیچ‌گاه پایان نمی‌پذیرد. لازم است هرچند وقت یک‌بار به محتوای خود سر بزنید، مطالبی را اضافه یا کم کنید. بگذارید پیلار پیج‌تان زنده بماند و هرروز با سایت‌تان رشد کند.

تجربه‌ تیم منتوریکس در نوشتن Pillar pag

در این بخش تجربه‌ی تیم منتوریکس در نگارش محتوای ستونی را با شما به اشتراک می‌گذارم. پیلار پیج سنگ بنای اولیه استراتژی محتوای ما است. در این صفحات دغدغه‌ها و علاقه‌مندی‌های مخاطبانمان را در نظر گرفته‌ایم و بر اساس آن‌ها دست‌به‌کار تولید محتواهای جامع شدیم. برای محکم‌کاری از لینک‌سازی داخلی هم استفاده کردیم تا کاربر را به خواندن مطالب تخصصی‌تر دعوت کنیم.
اما برای تولید محتوای ستونی چه‌کار کردیم؟ یا چه استاندارهایی را در نظر گرفتیم؟ با من همراه شوید تا گام‌به‌گام با پیلار پیج‌های منتوریکس پیش برویم.

عنوان

عنوان اولین برخورد کاربر با محتواست؛ یک دوراهی سرنوشت‌ساز. اینکه کاربر مقاله را بخواند یا از آن بگذرد، به مهارت تیتر نویسی ما بازمی‌گردد. در مورد پیلار پیج عنوان مهم‌تر هم می‌شود.
اگر خاطرتان باشد، در بخش‌های قبلی مدام از جامع بودن محتوای ستونی صحبت کردیم. با این حساب در انتخاب عنوان باید هم به جامعیت توجه کنیم و هم جذابیت. برای مثال این عنوان را ببینید: «راهنمای جامع تولید محتوا». برای این تیتر یک زیر تیتر هم در نظر گرفته‌ایم؛ «از سیر تا پیاز تولید محتوا». مخاطب با خواندن این عنوان می‌فهمد که با مطلبی طولانی و کامل درباره‌ی «تولید محتوا» مواجه است. حالا می‌رود سروقت بخش بعدی.

مقدمه

مقدمه‌ بار اصلی محتوا را به دوش می‌کشد. در این بخش هرچقدر بیشتر به تکنیک‌های مقدمه نویسی تسلط داشته باشید، موفق‌تر خواهید بود. می‌توانید یا خواندن «مقدمه‌ای بنویس که متن را نکشد» با این تکنیک‌ها بیشتر آشنا شوید.
ما در منتوریکس از فرمول زیر برای مقدمه‌ی پیلار کانتنت‌هایمان استفاده می‌کنیم:

تکنیک‌های مقدمه نویسی + کلمات کلیدی + عبارات مرتبط

بدنه‌ی محتوا

کاربر عنوان را خوانده، تصمیم به خواندن مقدمه گرفته و حالا به خواندن ادامه‌ی مقاله علاقه‌مند شده. اینجاست که باید بدنه‌ی اصلی محتوا را طراحی کنیم.
در بخش ساختار پیلار کانتنت از فهرست مطالب نام بردم، که حتما باید در صفحات پیلار یا حتی مقالات طولانی وبلاگ مورداستفاده قرار بگیرد. اینجا به تیترها می‌پردازم:

  • تیتر H2 جهت Subtopics
  • تیتر H3 جهت موضوعات زیرمجموعه‌ی تیترهای H2

با پاراگراف‌های طولانی بدون تیتر حوصله‌ی کاربر به‌زودی سر می‌رود. بنابراین بهترین روش تقسیم تاپیک‌ها به تیترهای H2 و H3 است. با این روش متن انسجام بیشتری می‌گیرد و مخاطب حین خواندن لحظاتی برای تنفس پیدا می‌کند.
اما انتخاب تیترها باید بر اساس موضوعات مهم وابسته به محتوای اصلی‌مان صورت بگیرد.

زیرعنوان ها در محتوای ستونیدر منتوریکس ما از زیرعنوان‌ها بر اساس کلمات کلیدی مهم برای غنی‌تر کردن محتوانی پیلار و پیوندهای درونی سایت استفاده می‌کنیم.

برای دریافت خدمات سئوی وبسایت و افزایش رتبه سایت شما، با منتوریکس در تماس باشید.

جمع‌بندی در پایان متن

وجود جمع‌بندی در پایان محتوا (محتوای ستونی یا خوشه‌ای) تکمیل‌کننده‌ی ساختار است. علاوه بر اینکه نقطه‌ی پایان را برای خواننده مشخص کرده‌ایم و مانع از غافلگیری او شده‌ایم.

چند نکته‌ی طلایی دیگر از پیلار پیج‌های منتوریکس

تعداد کلمات محتوای ستونی بسیار بیشتر از محتوای خوشه‌ای است. این تعداد در پیلار پیج‌های منتوریکس 8000 کلمه را هم رد می‌کند. بنابراین ما به دنبال کامل‌ترین شکل ارائه‌ی پیلار هستیم.

کیورد ریسرچ برای ما اهمیت زیادی دارد. ما نقشه‌ی استراتژی محتوایمان را بر اساس جستجوی کلمات کلیدی طراحی می‌کنیم.

انجام چک لیست جاسوسی مارکتینگ رقبا و مطالعه‌ی پیلار پیج‌های آن‌ها کمک مفیدی به تعیین استراتژی شما خواهد کرد. ما در منتوریکس همیشه به این گزینه نظر مساعد داریم.

کلمات کلیدی دم‌دراز (long tail keywords) و کلمات کلیدی مشابه و وابسته (LSI) هم برایمان مهم هستند. حتما از CTA در محتوا استفاده کنید. با این روش نقش فعال‌تری به مخاطب بدهید و تعامل در وب‌سایتان را افزایش دهید.

مهم‌تر از همه آنکه محتوای ستونی‌مان همیشه در مقابل چشم‌هایمان قرار دارد. مدام به آن‌ها سر می‌زنیم و به‌روزرسانی‌شان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: خوشه بندی محتوایی چیست و چطور به قدرتمندترین ابزار سئو تبدیل شد؟

جمع‌بندی

از نوشتن پیلار کانتنت نترسید. شما تنها به زمان، صبر و دقت نیاز دارید تا بتوانید محتوایی کامل و جامع برای صفحه‌ی پیلارتان ایجاد کنید. به جزئیات توجه کنید. راه‌های مختلف بررسی موضوع را بسنجید. قدم‌به‌قدم با محتوا جلو بروید. جستجو در گوگل چراغ راه خوبی برای شماست.
در پایان از شما می‌خواهم تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید، چه به‌عنوان نویسنده‌ی محتوای ستونی و چه به‌عنوان کاربری که مخاطب این محتوا قرارگرفته.

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف