با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

راهنمای گام به گام سئوی تکنیکال یا فنی

سئو تکنیکال چیست؟ آموزش تکنیکال سئو برای کسب‌وکار

سینا مسافر
سینا مسافر
18:48، 1401/07/14
سئو تکنیکال چیست؟ آموزش تکنیکال سئو برای کسب‌وکار
3 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
راهنمای گام به گام سئوی تکنیکال یا فنی

سئو تکنیکال چیست؟ آموزش تکنیکال سئو برای کسب‌وکار


سئو تکنیکال چیست و چطور باید آن را انجام داد؟ اهمیت Technical SEO در چیست؟ اگر تکنیکال سئو را جدی نگیریم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در این مطلب از بلاگ سایت منتوریکس، به بررسی چک لیست سئو تکنیکال و راهنمای انجام آن می‌پردازیم.

سئو تکنیکال چیست؟

اولین مفهومی که در سئوی سایت به دنبال یادگیری آن هستیم معنی و مفهوم سئوی تکنیکال است. اینکه اصلاً سئو Technical
چیست و حتی از آن مهم‌تر تکنیکال سئو چه چیزی نیست. چرا رعایت نکات Technical SEO ضروری است و در نهایت با دلایلی که شما را از این بابت نگران کرده صحبت می‌کنیم.

چطور سئوی تکنیکال انجام دهیم؟

اشتباه است که در بهینه کردن کدها و قسمت‌های فنی سایت خود تنها موتور جستجو را در نظر بگیرید و روی سلیقه گوگل تمرکز کنید.

یک وب سایت باید خوب کار کند، وب سایت شما باید در وهله اول برای استفاده کاربرانتان سریع، واضح و ساده باشدخوشبختانه تقویت ساختار فنی سایت معمولاً رضایت هر دو طرف مورد هدف ما یعنی موتورهای جستجو و کاربران را به همراه دارد، چرا که موتورهای جستجو سلیقه خود را بر مبنای رضایت کاربران هماهنگ کرده و همواره در جهت سلیقه کاربر به روز می‌شوند.

مشخصات اصلی بهینه سازی فنی سایت یا سئو تکنیکال چیست؟

اگر یک سایت از لحاظ فنی سالم و درست باشد، برای کاربران سریع بوده و برای موتورهای جستجو نیز به آسانی قابل درک و crawl است.

یک سایت با المان‌های فنی مناسب، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بدون هیچ سردرگمی و مشکل، هدف و منظور سایت شما را بفهمد. برای مثال در صورت وجود محتوای تکراری یا به اصطلاح duplicate content در سایت، ممکن است خزنده‌های گوگل دچار مشکل شده و در تشخیص محتوای اصلی شما سردرگم شوند.

به همین ترتیب هم زمانی که لینک‌های خراب یا شکسته نداشته باشید، کاربران یا ربات‌های گوگل را به سمت آدرس‌های بن‌بست هدایت نمی‌کنید. یعنی اینکه تمام مشخصات اصلی بهینه سازی فنی سایت را بر اساس سئو کلاه سفید و فاکتورهای آن بچینید.

سئوی تکنیکال یا سئوی فنی چیست؟

سئوی تکنیکال بخشی از فرایند سئو است که در آن از صحت عملکرد قسمت‌های فنی و تکنیکال سایت برای موتورهای جستجو اطمینان پیدا می‌کنیم تا به اهداف رشد ارگانیک سایت در نتایج گوگل دست پیدا کنیم. مهم‌ترین بخش‌های سئو فنی سایت شامل: نحوه کرال شدن، ایندکس شدن، رندرینگ سایت و در نهایت معماری صفحات سایت هستند که به هرکدام از آنها در ادامه می‌پردازیم.

برخی از مهمترین ارکان سئو Technical وب سایت‌ها عبارتند از:

  1. استفاده از سایت مپ بهینه
  2. ایجاد ساختار سایت مناسب برای سئو
  3. بهبود سرعت وب‌سایت
  4. اطمینان از موبایل فرندلی بودن سایت
  5. پیدا کردن و رفع مشکلات محتوای تکراری
  6. ایجاد اسکیماها و انواع ریچ اسنیپت ها

سئو فنی را می‌توان بخشی از سئو داخلی دانست

اهمیت سئو Technical سایت چیست؟

تصور کنید بهترین سایت ممکن را از لحاظ ظاهر و جذابیت بصری دارید و بهترین محتواهای ممکن را برای این سایت تولید و منتشر کرده‌اید، اما کاری برای سئو فنی سایت نکرده‌اید، اتفاقی که برای سایت شما می‌افتد رتبه نگرفتن صفحات سایت شما در نتایج گوگل خواهد بود.

به زبان ساده ربات‌های گوگل و یا هر موتور جستجوگر دیگر باید قادر به پیداکردن سایت و انجام مراحل خزش و عملیات رندرینگ و ایندکسینگ سایت باشند.

این فقط ابتدای ماجراست و نباید این‌گونه فکر کنید که چون گوگل تمام صفحات سایت شما را کرال و ایندکس می‌کند سئو فنی سایت شما خوب است و دیگر نباید کاری برای آن کرد. برای این که وضعیت سئوی تکنیکال سایت شما در حالت مطلوبی قرار بگیرد باید نکات دیگری مانند ایمن بودن صفحات، موبایل فرندلی بودن آن‌ها، نداشتن محتوای تکراری، لود سریع صفحات و هزاران عامل دیگر که در سئو فنی سایت تأثیر می‌گذارند را نیز بهبود دهید. 

رعایت تمام موارد گفته شده در سئو Technical تضمین رتبه 1 شما نیست اما سایت شما را در مقایسه با رقبا در وضعیت بهتری از لحاظ رتبه‌بندی در سرچ گوگل قرار خواهد داد.

عواقب انجام ندادن Technical SEO در سایت

اگر چک لیست سئو تکنیکال را در سایت انجام ندهیم، چه اتفاقی برای سایت می‌افتد؟ آیا رتبه‌های ما افت می‌کند؟ آیا ربات‌های گوگل و خزنده‌های موتورهای جستجو، سایت ما را نادیده می‌گیرد؟ پاسخ بله است.

به یاد داشته باشید که به کمک سئوی فنی یا تکنیکال سئو، می‌توانید رتبه سایت را بهبود ببخشید و در مقابل آن هم، در صورتی که برطرف کردن مشکلات سایت و چک لیست سئو تکنیکال را نادیده بگیرید، این موضوع می‌تواند برای شما مشکل ایجاد کند. وجود صفحات مشکل‌دار در سایت، به تجربه کاربری هم صدمه می‌زند و هم باعث نادیده گرفتن شدن سایت توسط خزنده‌های گوگل می‌شود.

سئو تکنیکال را جدی بگیرید

چک لیست سئو تکنیکال

بر اساس صحبتی که تا به اینجا داشته‌ایم گفتیم که سئوی تکنیکال فقط مسئله کرال کردن و ایندکس شدن نیست. برای بهبود سئوی تکنیکال سایت شما نیاز دارید که بر موضوعات زیر نیز توجه کنید و هرکدام از آنها را به‌دقت بررسی و در سایت خود به بهترین شکل اجرا کنید:

  • جاوا اسکریپت
  • فایل سایت مپ
  • معماری صفحات و ساختار سایت
  • ساختار لینک‌ها
  • تگ Hreflang (زبان سایت)
  • Structured data
  • محتوای کم و ضعیف
  • محتوای تکراری
  • تگ کنونیکال
  • صفحات 404
  • ریدایرکت‌های 301
  • بهبود سرعت صفحه یا Page Speed

و هزاران نکتهٔ دیگر که در ادامه به آنها می‌پردازیم. اما بریم سراغ اولین بخش از چک لیست سئو تکنیکال:

ساختار و معماری صفحات سایت

دلیل اینکه این بخش را اول‌ازهمه در سئو Technical گفتیم، اهمیت بسیار زیاد آن است. به عقیده خیلی از کارشناسان این حوزه قبل از هر اقدامی برای سئو سایت بهتر است که ساختار و معماری صفحات سایت مشخص شود. چرا که بسیاری از مشکلات سمت کراولینگ و ایندکسینگ سایت به‌خاطر ضعف در معماری صفحات سایت ایجاد می‌شود، بنابراین اگر این مرحله را به‌درستی انجام دهید دیگر نسبت به وضعیت ایندکس و کرال سایت خود دچار نگرانی نخواهید شد.

دلیل مهم دیگر این است که ساختار و معماری سایت بر تمامی فاکتورهای اثرگذار در سئو تأثیر می‌گذارد، از لینک سایت مپی که قرار است در فایل robots.txt قرار بگیرد تا بلاک کردن خزنده‌ها از طریق این فایل همگی به ساختار سایت شما بر می‌گردد.

نکته اساسی در اینجا این است که یک معماری صفحات خوب می‌تواند زحمت و کار سایر فاکتورهای تأثیرگذار در سئو را راحت‌تر کند.

اما این معماری متناسب با سئو سایت چگونه ساخته می‌شود.

اصول ساختار صفحات سایت متناسب با Technical SEO (ساختار فلت)

ساختار سایت شما بر روی همهٔ ابعاد پیج شما تأثیرگذار خواهد بود. این ساختار باید به‌گونه‌ای باشد که صفحات شما از لحاظ URLها بسیار از هم دور نباشند.

چرا این مسئله مهم است؟

ساختار فلت باعث می‌شود که تمام صفحات سایت شما توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو به طور 100% قابل خزیدن و ایندکس باشند.

این ساختار برای یک وب‌سایت بلاگی و یا یک سایت فروشگاهی کوچک خیلی اهمیتی ندارد اما برای یک سایت فروشگاهی با 250 هزار محصول ساختار فلت بسیار اهمیت دارد. ساختار سایت شما در تکنیکال سئو باید کاملاً دقیق و سازماندهی شده باشد.

شما به‌عنوان مدیر سایت به‌هیچ‌وجه از ساختار سایت خود به شکل زیر رضایت نخواهید داشت.

مثالی از ساختار یک سایت با Flat Architecture

مثالی از ساختار یک سایت با Flat Architecture

ساختار شکل بالا منجر به ایجاد صفحات یتیم می‌شود. این اصطلاح در سئو تکنیکال به این معنی است که صفحه یتیم هیچ لینکی به دیگر صفحات ندارد و دیگر صفحات سایت هم هیچ لینکی به این صفحه نداده‌اند و این صفحه مانند یک بچه بدون سرپرست یتیم مانده است و این مشکل در آینده پیداکردن ایرادات سایت را سخت‌تر می‌کند.

راه‌حل این مشکل در سئوی تکنیکال می‌تواند سایت Semrush باشد. اگر با این سایت آشنایی دارید می‌توانید به قسمت "site audit" بروید و از قسمت Crawled pages این صفحات را پیدا کنید.

این روش در بین تمامی روش‌های چک لیست سئو تکنیکال کمک‌کننده است اما روش خیلی مناسبی نیست.

روش بهتر استفاده از سایت www.visualsitemapper.com برای چک کردن لینک‌های صفحات سایت شما است. یک ابزار درگیرکننده برای شما که بتوانید ساختار سایت خود را بررسی کنید.

نکات دیگری راجع به ساختار URLها و همین‌طور استفاده از برد کرامپ در صفحات سایت وجود دارد که در حال تست و خطای آنها هستیم و در صورت موفقیت در همین صفحه برای شما دربارهٔ آنها می‌نویسیم.

سئو تکنیکال چیست و چه تکنیکی دارد

بهبود Crawling , Rendering و Indexing سایت

در این بخش به بررسی دقیق و کامل ساخت وبسایتی با ایندکسینگ قدرتمند توسط موتورهای جستجو می‌پردازیم و به شما درباره‌ی پیدا کردن مشکلات وب سایت که باعث به وجود آمدن ارورهای ایندکس و کرول شده اند راه حل‌هایی را ارائه می‌دهیم و در انتها به شما درباره‌ی اینکه چطور خزنده‌های گوگل دقیق‌تر سایت شما را بررسی کنند اطلاعاتی را بازگو می‌کنیم.

روش پیداکردن مشکلات ایندکسینگ سایت

اولین قدم برای شما به‌عنوان مدیر سایت یا کارشناس سئو پیداکردن مشکلات احتمالی سایت با خزنده‌های گوگل است. در سئو تکنیکال 3 راه‌حل برای این کار وجود دارد:

  • گزارش Coverage سرچ کنسول

اولین جایی که باید در Technical SEO به سراغ آن بروید تا مشکلات احتمالی در سایت را پیدا کنید بخش Coverage در Search Console گوگل است.

گوگل تمام گزارش‌ها مربوط به ایندکس و رندر سایت را در صورت وجود در این بخش قرار می‌دهد و شما با نگاه به آن صفحاتی از سایت که با مشکل مواجه شده‌اند را پیدا خواهید کرد.

  • ابزار Screaming Frog

Screaming Frog (اسکریمینگ فراگ) یکی از بهترین ابزارهای موجود در دنیا برای خزیدن در سایت است. یک ابزار سئوی تکنیکال بسیار عالی و دقیق!

برای اینکه مشکلات مربوط به ایندکس و رندر سایت را حل کنید باید یک‌بار سایت را توسط این ابزار کامل کرال کنید تا گزارشی کامل از وضعیت صفحات سایت به دست شما برسد.

  • ابزار Ahref Site Audit

سایت ahref با وجود امکانات فراوانی که برای آنالیز سایت در اختیار شما می‌گذارد بخش Site Audit خود را که مربوط به ارائه گزارش‌های منظم از وضعیت کلی سایت است را رایگان در اختیار کسانی که صاحب سایت هستند، می‌گذارد و شما کافی است تا در این سایت ثبت‌نام کنید و سرچ کنسول سایت خود را به ابزار ahref متصل کنید تا این سایت ربات‌های خزنده خود را در سایت شما فعال کند و یک گزارش کامل از وضعیت و مشکلات سایت خود را دریافت کنید.

هرکدام از این ابزارها نقاط قوت و ضعف خود را دارند؛ اما اگر سایت بزرگی با بیش از 10 هزار صفحه دارید بهتر است از همه این ابزارها استفاده کنید به‌این‌ترتیب خطایی از زیردست شما فرار نمی‌کند.

لینک‌سازی داخلی در سئو Technical

اکثر سئوکارها مشکلی برای ایندکس صفحه اصلی خود ندارند. این مشکل در صفحات پایین‌تر سایت وجود دارد که ما را اذیت می‌کنند.

اگر در تکنیکال سئو، معماری صفحات خود را بر اساس معماری فلت و سلسله‌مراتبی بچینید (به‌طوری‌که از صفحه اصلی سایت تا پایین‌ترین صفحات با 3 یا 4 کلیک برسید) به مشکل ایندکس نشدن نمی‌خورید.

اما درهرصورت اگر به مشکل ایندکس نشدن صفحات می‌خورید هیچ روشی بهتر از دادن لینک داخلی به آن صفحه در صفحات ایندکس شده قدیمی نیست، به‌خصوص اگر لینک را از یک صفحه با اتوریتی بالا و مهم به صفحه دیگر بدهید. 

URL Inspection Tool

ابزار url generator گوگل این امکان رو به شما می‌دهد تا اگر لینکی درون سایت مپ یا سایت شما وجود دارد که هنوز در گوگل ایندکس نشده با این ابزار ایندکسش کنید و برای صفحاتی که در گوگل ایندکس شدند هم می‌توانید live test و تصویری از آن صفحه را از دید گوگل ببینید، تا مطمئن شوید که گوگل به‌صورت کامل صفحه را ایندکس می‌کند یا نه.

سرعت سایت

سرعت سایت بسیار مهم است چرا که کاربران امروز بسیار کم تحمل‌تر از کاربران گذشته بوده و توقع دارند تا وب سایت مورد نظرشان به سرعت برایشان لود شده و نمایش داده شود.

به طوری که بر اساس تحقیقات، بیش از 50% کاربران موبایل در سال 2016، بیش از 3 ثانیه برای load شدن یک صفحه صبر نکرده و صفحه را می‌بستندگوگل هم صفحات سریع را بسیار بیشتر از صفحات خوب، اما کند، می‌پسندد.

در Technical SEO نیز بیشتر به سرعت پرداخته شده است و اضافه شدن فاکتورهای مربوط به تجربه صفحه‌ها یا page experience، به ابزارهای رتبه بندی صفحات وب توسط موتور جستجوی گوگل، ما را بیش از قبل به افزایش سرعت سایت خود مجبور می‌کند.

برای اینکه بدانید سرعت سایت‌تان نسبت به ایده‌آل گوگل چه وضعیتی دارد می‌توانید از core web vitals گوگل کمک بگیرید.

قابلیت crawl برای خزنده‌های گوگل

موتورهای جستجو ار ربات‌های خزنده (crawlers) برای خزیدن در سایت شما و ایندکس کردن محتوای شما استفاده می‌کنند.

ربات‌های خزنده لینک‌های صفحات را برای درک بهتر مطالب دنبال می‌کنندپس ایجاد یک ساختار منسجم از لینک‌های داخلی در سایت به درک درست موتور جستجو و ربات‌ها از سایت شما در چک لیست سئو تکنیکال و محتوای با اهمیت آن کمک بسیاری می‌کند.

فایل robots.txt

راه‌های دیگری هم برای مدیریت و راهنمایی ربات‌های خزنده موتور جستجو در قسمت سئو تکنیکال سایت شما وجود دارندبرای مثال مسدود کردن دسترسی ربات‌ها به صفحات و یا محتوایی که نمیخواهید گوگل آن‌ها را ببیند.

همچنین می‌توانید در قسمت هدر صفحات و یا فایل robots.txt سایت، اعلام کنید لینک‌های یک صفحه توسط ربات‌ها دنبال نشوند (nofollow links) یا حتی اعلام درخواست خود مبنی بر عدم ایندکس شدن برخی صفحات در index google و….

کم کردن لینک‌های شکسته و خراب سایت

چیزی که می‌تواند مانند کند بودن سایت تجربه کاربری را از حالت مطلوب خارج کند، باز شدن صفحات خالی یا خطاهای 404 استزمانی که یک کاربر روی یک لینک کلیک میکند و محتوای مورد انتظار را در ان صفحه نمی‌بیند، نمودار رضایت او از سایت ما در یک لحظه سقوط می‌کند.

موتورهای جستجو معمولا بیشتر از کاربران این صفحات را می‌بینند. چرا که هر لینکی در صفحات باشد را دنبال می‌کنند و تمام سایت را میخزند. به طوری که این صفحات می‌تواند روی رتبه سایت ما از دید موتور جستجو نیز تاثیر زیادی بگذارد.

بهترین روش برای کم کردن صفحات 404 سایت

بهترین راهکار برای کم کردن صفحات 404 در سایت، ریدایرکت کردن صفحات حذف یا جابه جا شده روی صفحات جایگزین موجود است که به سئوی تکنیکال سایت هم کمک می‌کند. 

حذف محتوای تکراری یا ضعیف

اگر شما از محتوای یونیک و اصیل در تمام صفحات سایت خود استفاده می‌کنید قاعدتاً نباید نگران این موضوع باشید. اما داستان اینجاست که محتوای کپی می‌تواند برای هر سایت و صفحه‌ای مشکل ایجاد کند؛ اما نکتهٔ مهم‌تر این است که بعضی مواقع این باگ از سمت CMS سایت پیش می‌آید که چند نسخه از یک محتوا را در سایت می‌سازد و باز هم مشکل duplicate content در سایت به وجود می‌آید.

در مورد محتوای ضعیف یا thin content هم این مشکل وجود دارد که در حالت کلی مشکلی را برای سایت به وجود نمی‌آورد؛ اما ضرری که به ایندکسینگ و کرال باجت سایت ما می‌زند می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم که چگونه از این مشکلات جلوگیری کنید و یا اگر سایت شما دچار مشکل محتوای تکراری است آن را حل‌وفصل کنید.

البته این بخش را می‌توانید به عنوان چک لیست سئوی داخلی هم در نظر بگیرید. 

کم کردن صفحات تکراری duplicate content

ممکن است به دلیل مشکلات فنی یا غفلت از اهمیت این مورد چندین صفحه با آدرس‌های مختلف یک محتوای تکراری را نمایش دهند. این کار از نظر کاربر ممکن است مشکلی نداشته باشد اما موتور جستجو این صفحات را تکراری (حتی محتوای کپی شده از سایت‌های دیگر) و duplicate می‌بیند. 

بهترین روش برای حذف صفحات duplicate

بهترین روش برای حل مشکل duplicate content استفاده از متا تگ canonical در صفحات با محتوای تکراری است.

استفاده از ابزارهای مدیریت سئو سایت برای پیداکردن محتوای تکراری

ابزارهای مختلفی برای پیداکردن محتواهای کپی و ضعیف وجود دارند که به‌صورت پولی و رایگان می‌توانید از آنها برای پیداکردن duplicate content و thin content سایت خود استفاده کنید.یکی از این ابزارها وب‌سایت raven است که با اسکن سایت شما صفحاتی از سایت که محتوای کپی و یا ضعیف دارند را به شما نشان می‌دهد.

ابزار بعدی که برای شناسایی duplicate content در سئو Technical استفاده می‌کنیم، ابزار مدیریت سایت Semrush است که بخشی تحت عنوان Content quality کیفیت محتوای صفحات سایت شما را به شما نشان می‌دهد.

این ابزار لیستی از صفحاتی که ممکن است duplicate Content داشته باشند را به شما می‌دهد و برای اینکه محتوای صفحه را تک‌به‌تک بررسی کنید می‌توانید از و بسایت Copyscape’s لیستی از urlهای سایت خود را آپلود کنید تا این محتواهای کپی به شما نمایش داده شود.

در این سایت قسمتی از محتوایی که کپی تشخیص می‌دهد را کپی کنید و در گوگل آن را سرچ کنید. اگر سایت شما در رتبه 1 نمایش می‌گیرد پس این محتوا متعلق به شماست و کپی محسوب نمی‌شود.

امنیت سایت

یک وب سایت سالم از لحاظ فنی و Technical SEO، امنیت کاربران خود و اطلاعات آنها را نیز تضمین می‌کندروش‌های زیادی برای امن کردن استفاده از سایت توسط کاربران وجود دارد که مهمترین آنها استفاده از گواهی امنیت SSL یا استفاده از پروتکل HTTPS در ارسال آدرس‌ها و اطلاعات سایت است.

گواهینامه SSL در تکنیکال سئو

گوگل نیز رسما استفاده از https و امن بودن سایت را یک امتیاز برای دریافت رتبه بالاتر در لیست صفحات جستجو اعلام کرده استبرای اطلاع از وضعیت SSL سایت خود به علامت قفل کنار آدرس سایت خود در مرورگر دقت کنید.

استفاده از structured data

با استفاده از این امکان گوگل می‌توانید ویژگی‌ها و برتری‌های محصولات یا خدمات ارائه شده در سایت خود را در صفحات جستجو نیز نمایش دهیدعلاوه بر کمک به موتورهای جستجو برای فهمیدن محتوای سایت، استفاده از structured data می‌تواند به دریافت rich result از گوگل نیز کمک کند. این کار به بالا بردن میزان CTR یا نرخ کلیک سایت به شما کمک می‌کند.

استفاده از نقشه سایت یا XML Sitemap

در حال حاضر که اولویت ایندکسینگ با صفحات موبایل و AMP است آیا هنوز هم برای ایندکس شدن سایت باید از سایت مپ استفاده کرد؟

در حقیقت طبق آخرین خبرهایی که از منابع معتبر رسیده سایت مپ تبدیل به دومین منبع برای پیداکردن urlهای سایت شما شده است.

پس اولین منبع کدام است؟ گوگل در این باره چیزی اعلام نکرده است؛ اما به عقیده ما لینک داخلی و خارجی هستند که به صفحات سایت شما لینکی داده‌اند.

اما بهتر است از طریق سرچ کنسول و بخش sitemaps چک کنید که آدرس سایت مپ سایت خود را به‌درستی وارد کرده‌اید و اگر این کار را نکرده‌اید حتماً آدرس سایت مپ را در این بخش وارد کنید و آن را تست کنید.

ضرورت استفاده از XML Sitemap

استفاده از نقشه سایت با فرمت XML در واقع مانند ایجاد یک نقشه راه برای موتورهای جستجو و خزنده‌ها استدر نقشه سایت تمامی صفحات سایت که می‌خواهیم خزیده و ایندکس شوند لیست می‌شود.

نقشه سایت

مطمئن شوید که سایت مپ شما همیشه به روز باشد و صفحات جدید در آن اضافه شوند تا هیچ محتوای مهمی از دید ربات‌ها جا نماند.

استفاده سایت‌های بین المللی از تگ hreflang

اگر سایت شما چندین کشور را مورد خطاب قرار می‌دهد (در این صورت باید از خدمات سئو سایت چند زبانه کمک بگیرید)، بهتر است تا مشخص کنید که کاربران با چه زبانی مورد هدف سایت شما هستندمشخص کردن زبان اصلی سایت می‌تواند به نمایش بهتر و درست‌تر سایت شما در صفحات نتیجه جستجو کمک بسیاری کند.

با این کار اگر سایت‌های مشابه با زبان‌های مختلف دارید دیگر محتوای این سایت‌ها به عنوان محتوای تکراری شناخته نمی‌شوند و گوگل راحت‌تر می‌تواند هدف شما را درک کند.

نکته: اگر وب‌سایت‌های دیگر محتوای سایت شما را کپی می‌کنند و در وب‌سایتشان به نمایش می‌گذارند مشکل duplicate content متعلق به آنهاست و نه سایت شما. شما باید نگران این موضوع باشید که محتوایی در سایت شما کپی نباشد.

خدمات سئو تکنیکال

خدمات سئو تکنیکال منتوریکس، مربوط به بهینه‌سازی فنی وب‌سایت برای موتورهای جستجو و کاربران می‌شود.  این خدمات بطور کلی شامل مواردی از جمله: بهینه سازی سایت برای موبایل، بررسی بودجه خزش، فاکتور‌های core web vital، بررسی وضعیت صفحات سایت، آنالیز لینکسازی داخلی، بهبود ساختار url و استفاده از اسکیما مارکاپ می‌شود.

چک لیست خدمات سئو تکنیکال در منتوریکس

خدمات سئو تکنیکال، عبارت است از بهینه سازی فنی سایت برای موتور‌های جستجو و کاربران که به ترتیب شامل موارد زیر می‌شود:

بررسی موبایل فرندلی سایت

بهبود سایت طبق معیار‌های Mobile Friendly

 امروزه بسیاری از کاربران از طریق تلفن‌های همراه به اینترنت و وبسایت‌‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. بنابراین، تنظیم وب‌سایت به گونه‌ای که به خوبی بر روی دستگاه‌های موبایل نمایش داده شود، در سئو تکنیکال ضروری است. بررسی Mobile Friendly بودن وبسایت، امری ضروری در سئو تکنیکال است.

فعال سازی HTTPS

 از HTTPS برای رمزنگاری اطلاعات بین مرورگر و سرور استفاده می‌شود. وب‌سایت‌هایی که با HTTPS امن هستند، بهتر در نتایج جستجو قرار می‌گیرند. استفاده از گواهی ssl معتبر، می‌تواند این فرآیند را برای شما رقم بزند.

بررسی معیارهای core web vitals در خدمات سئو

بهینه سازی FID, CLP, CLS

 این سه معیار از وب ویتالز مرتبط با تجربه کاربر هستند و نحوه بارگذاری و تعامل صفحه را اندازه‌گیری می‌کنند. بهینه‌سازی معیارهای core web vitals، برای بهبود تجربه کاربر و رتبه جستجو ضروری است.

بررسی و بهبود Crawl سایت

بهینه‌سازی سایت برای قابلیت جستجو و یافتن توسط موتورهای جستجو. اگر موتورهای جستجو نتوانند صفحات وب‌سایت را مرور کنند، آن صفحات در نتایج جستجو ظاهر نخواهند شد.

بررسی http status code صفحات سایت در خدمات سئو

3xx/4xx/5xx status codes

 کدهای وضعیت HTTP نشان‌دهنده وضعیت یک درخواست وب به سرور هستند. مثلاً، کدهای 4xx به خطاها در سمت کاربر اشاره دارند و کدهای 5xx به خطاهای سمت سرور. بررسی وضعیت درخواست در صفحات وب، بخشی مهمی از خدمات سئو تکنیکال است.

بررسی لینک های شکسته سایت

بررسی لینک‌های شکسته سایت

لینک‌های خراب یا نامعتبر می‌توانند تجربه کاربر را تضعیف کنند و تأثیر منفی بر سئو داشته باشند.

بررسی محتواهای تکراری

محتوای تکراری می‌تواند موجب کاهش اعتبار و جلوگیری از رتبه‌بندی بهتر در موتور‌های جستجو شود.

ساختار URL بهینه

ساختار URL باید واضح، منظم و مرتبط با محتوای صفحه باشد.

استفاده از سایت مپ

استفاده از سایت مپ بهینه

نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب‌سایت را به راحتی پیدا و ارزیابی کنند.

robots.txt

فایل robots.txt برای موتور‌های جستجو مشخص می‌کند که کدام صفحات یا بخش‌های سایت نباید مشاهده و crawl شوند.

فایل robots.txt

استفاده هدفمند از Structured Data  و Schema Markup

با استفاده از Structure Data و اسکیما مارکاپ، وب‌سایت‌ها می‌توانند اطلاعات به موتور‌های جستجو به صورت دقیق‌تر ارائه دهند، که می‌تواند به نمایش نتایج غنی در صفحات نتایج جستجو منجر شود.

با در نظر گرفتن این موارد در سئو تکنیکال، وب‌سایت‌ها می‌توانند در نتایج جستجو بهتری قرار گیرند و تجربه بهتری برای کاربران فراهم کنند.

هزینه خدمات سئو تکنیکال

تعرفه و هزینه خدمات سئو تکنیکال سایت، با توجه به نوع وبسایت، حوزه فعالیت، تعداد صفحات، موارد مورد نیاز برای اصلاح، وضعیت سرعت سایت و عواملی از این قبیل تعیین می شود. برای اطلاع از تعرفه و قیمت خدمات سئو، از این صفحه ما در منتوریکس بازدید نمایید.

مدت زمان انجام خدمات سئو تکنیکال در منتوریکس

سوال بسیاری از همراهان منتوریکس، اطلاع از مدت زمان نتیجه گیری در سئو تکنیکال است. در پاسخ به این سوال باید گفت: زمان دقیق و مشخصی برای این فرآیند وجود ندارد و بسته به نوع وبسایت شما، بازه زمانی تعیین می شود. برای اطلاع از زمان، می‌توانید با ما در تماس باشید.

مشاوره رایگان خدمات سئو و بهینه سازی تکنیکال سایت

منتوریکس پیش از قبول پروژه سایت شما، مشاوره رایگان در ارتباط با نحوه همکاری، هزینه و فرآیند سئو سایت شما را در برنامه خود دارد. با دریافت مشاوره می‌توانید جزئیات خدمات سئو تکنیکال را مطلع شده و در صورت تمایل، همکاری خود را آغاز نمایید.

سخن پایانی

سئو تکنیکال شامل بسیاری از موارد ساختاری و فنی سایت است که ما در اینجا به 8 مورد متداول و تاثیر گذار آن اشاره کردیمعلاوه بر این موارد شما باید هر تغییر یا بهبودی را در بخش فنی سایت خود با راهنمایی و مشورت یک متخصص سئو انجام دهید تا ناخواسته باعث افت رتبه سایت خود نشوید.

سینا مسافر
سینا مسافر

سینا، مدیریت IT خوانده و متخصص سئو به ویژه سئوی Off page است. تسلطش بر منابع انگلیسی باعث شده اولین نفری باشد که سراغ آپدیت‌های سئویی را از او می‌گیریم.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف