با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چرا سایتم در گوگل رتبه نمی‌گیرد؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
21:22، 1399/07/16
چرا سایتم در گوگل رتبه نمی‌گیرد؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چرا سایتم در گوگل رتبه نمی‌گیرد؟


در این مطلب قصد داریم تا دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل را هر چه که هست، بررسی کنیم. اینکه چرا سایت من در گوگل رتبه خوبی ندارد، به دلایل زیادی وابسته است. افت رتبه سایت هم می‌تواند به همین دلایل و عوامل بستگی داشته باشد. بنابراین لازم است تا در بازه‌های مختلف و برای لندینگ‌ها و کیوردهای مختلف که کاهش رتبه سایت در گوگل را تجربه کرده‌اند، این عوامل را بررسی کنیم. با این مطلب از بلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس همراه باشید.

ار ترفند برانگیخت سئوکار از سرِ فکر

در آن هوس که شود آن کیورد، رتبه یک و نشد

 

حافظ به سعی منتوریکس)

چرا رنک گرفتن در گوگل اهمیت دارد؟

در بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ زمانی کسب‌وکار شما سود می‌کند که سایت شما به خوبی دیده شود، اما سوالی که ممکن است بعداً از خود بپرسید این است که "آیا مهم است ترافیک سایت از کجا می‌آیند؟ مانند PPC، ارگانیک، شبکه اجتماعی، تبلیغات، ترافیک مستقیم یا ایمیل مارکتینگ؟" در جواب این سوال باید بگوییم مقرون به صرفه‌ترین راه ایجاد ترافیک جدید از طریق ترافیک ارگانیک و موتورهای جست‌وجو است.

افرادی که هنوز نمی‌دانند شما وجود دارید و خدماتی را برای حل مشکل آن‌ها ارائه می‌دهید، از طریق جست‌وجو در گوگل، به صورت ارگانیک و بدون استفاده از بودجه تبلیغاتی، می‌توانند شما را پیدا کنند. به همین دلیل هزینه‌های شما بسیار کم می‌شود و در رقابت با دیگر سایت‌ها یک قدم جلوتر خواهید بود. رنک گرفتن در گوگل و سئو سایت روش‌های خاص خودش را دارد که باید ترکیبی از تمام روش‌ها را استفاده کنید و ترافیک را به سمت سایت روانه کنید تا به قول رییس سرخپوست‌ها در لوک خوش‌شانس باران ببارد!

چرا سایت من در گوگل رتبه خوبی ندارد؟

از جمله بزرگ‌ترین چالش‌هایی که وبمسترها با آن روبرو هستند، رتبه نگرفتن سایت در گوگل و حتی کاهش رتبه سایت در گوگل با وجود انجام دادن چک لیست سئویی است. حتی ممکن است با وجود کیورد ریسرچ دقیق، اصلاح لینک سازی‌ها، بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری سایت و کارهای دیگری که می‌تواند از نظر سئویی سایت را بهتر کند، باز هم رشد رتبه در نتایج گوگل نداشته باشید. در چنین مواقعی باید به چیزی فراتر از چک لیست سئویی و دستورالعمل‌هایی که برای بهینه‌سازی سایت داده می‌شود، فکر کنید.

در ادامه به بررسی دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل و ارائه راه‌حل برای آن‌ها می‌پردازیم.

دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل

دلیل رتبه نگرفتن سایت در گوگل، می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. مواردی که در ادامه مطلب لیست شده، تمام عوامل نیست ولی می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. قصد ما این نیست که باعث استرس و نگرانی شما برای بررسی تمام جوانب سایت شویم. هدف ما این است که با استفاده از یک دستورالعمل و چک لیست جانبی، بدانید که مشکلات سایت را از کجا و با چه روشی می‌توانید پیگیری کنید.

تمام سئوکاران و وب مسترهایی که به دنبال دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل هستند، می‌توانند از لیست زیر کمک بگیرند:

  • رسی سن وب سایت
  • بررسی به روز رسانی الگوریتم‌های گوگل
  • بررسی کیفیت محتوا
  • بررسی رتبه صفحات
  • بررسی داده‌های موجود از سایت
  • بررسی ایندکس شدن صفحات سایت
  • بررسی کد وضعیت صفحات سایت
  • بررسی سختی رقابت کلیدواژه انتخابی
  • بررسی بک لینک‌های سایت
  • بررسی لینک سازی داخلی
  • بررسی مشکلات فنی
  • بررسی محتوای تکراری
  • بررسی موبایل فرندلی بودن سایت
  • بررسی صفحات یتیم (Orphan Pages)
  • بررسی سرعت لودینگ سایت
  • بررسی هم‌نوع خواری کلمات کلیدی
  • بررسی پنالتی شدن سایت توسط گوگل
  • بررسی لینک‌های بی‌کیفیت
  • بررسی تجربه کاربری و نرخ پرش
  • بررسی هک شدن سایت
  • بررسی سایت رقبا

گاهی این باران نم نم می‌بارد و ما نتیجه‌ای که می‌خواهیم را به دست نمی‌آوریم و سایت ما رنک بالایی به دلیل افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل نمی‌گیرد. پس بیایید به دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل و راه‌های اصلاح و درست کردن‌شان بپردازیم. در ادامه هر کدام از 21 مورد بالا را به طور مفصل بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید!

علت افت رتبه سایت

1. بررسی سن وب سایت

اولین مورد از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل، این است که سایت شما به‌تازگی راه‌اندازی شده و با وجود اینکه از دستورالعمل‌های سئویی استفاده می‌کنید و سعی دارید که در جستجوی گوگل رتبه خوبی بدست آورید ولی باز هم مدتی زمان می‌برد تا گوگل به سایتتان اعتماد کند. در این صورت باید منتظر بمانید که ابتدا سایت توسط گوگل ایندکس، با محتوا و خدمات شما آشنا شود تا بعد بتواند سایت شما را در نتایج جستجو نمایش دهد.

در شروع، ممکن است رتبه‌بندی شما کمی نوسانات داشته باشد، زیرا گوگل هنوز شما را به خوبی نشناخته است اما اطمینان داشته باشید که انجام سئو همچنان بسیار ضروری است و با گذشت زمان، شاهد بهبود رتبه‌بندی‌های سایتتان خواهید بود.

2. بررسی به روز رسانی الگوریتم‌های گوگل

شما تمام تلاش‌هایتان را برای پیگیری دقیق الگوریتم‌های گوگل انجام داده‌اید، اما به نظر می‌رسد رتبه‌ی سایتتان کاهش یافته است. پس دلیل دوم از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل این است که گوگل به طور مداوم الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی و تغییر می‌دهد. اگر از تغییرات جدید آگاه نیستید، ممکن است سایت شما به سرعت تحت تأثیر این تغییرات قرار گیرد و کاهش رتبه سایت در گوگل داشته باشید. حتماً با تغییرات و به‌ روزرسانی‌های الگوریتم گوگل جلو بروید تا آمادگی بیشتری در صورت بروز این اتفاقات داشته باشید و راه‌حل مناسبی برای عبور از آن به کار ببرید!

3. بررسی کیفیت محتوا

یکی از مهمترین دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل گذاشتن محتوای بی‌کیفیت در سایت است. گوگل ترجیح می‌دهد محتوایی که به روز، جامع، یونیک، قابل فهم و کیفیت بالایی داشته باشد را نمایش دهد. اگر پست‌های وبلاگ، صفحات خدمات یا صفحات محصول، مفید نباشند، گوگل آن‌ها را در رتبه‌بندی بالا قرار نمی‌دهد. اهمیت دارد که شما همواره در تولید محتوای آپدیت شده و مفید در تمام زمینه‌ها کوشش داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که طول محتوای شما مناسب موضوع، با کسب و کارتان مرتبط و به خوبی نوشته شده باشد. قبل از انتشار هم، حتما صفحات خود را از نظر سئو بهینه کنید. برای اطلاعات بیشتر، بلاگ نحوه تشخیص محتوای بی کیفیت توسط گوگل را مطالعه نمائید.

4. بررسی رتبه صفحات

یکی دیگر از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل مربوط می‌شود به آدرس صفحاتی که تغییر یا به طور کلی پاک شده‌اند. اگر صفحاتی که قبلاً رتبه خوبی داشتند، حذف یا تغییراتی در URL آن‌ها صورت گرفته باشد، رتبه‌ی شما کاهش خواهد یافت. در صورتی که وب‌سایت شما خطای 404 را نمایش دهد، دیگر در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شود. بنابراین، انجام ریدایرکت در هر صفحه‌ای که حذف یا تغییر کرده است، امری ضروری است.

5. بررسی داده‌های موجود از سایت

مهمترین نکته در اینجا این است که باید داده‌های خود را بررسی کنید تا نتیجه واقعی‌تری از رتبه سایت خود را مشاهده نمائید. در صفحات نتایج جستجوی گوگل (SERP)، نتیجه سرچ ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد که به دلیل دید گوگل به لحاظ شخصی‌سازی است، بنابراین هر عملی، از کوکی‌های ذخیره‌شده گرفته تا سابقه جستجوی شما، ممکن است بر تجربه‌ی شما در نمایش نتایج تأثیر بگذارد.

6. بررسی ایندکس شدن صفحات سایت

گام بعدی شما برای بررسی دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل این است که چک کنید آیا گوگل سایت شما را ایندکس می‌کند یا خیر. قسمت URL Inspection در سرچ کنسول می‌تواند وضعیت ایندکس فعلی یک URL خاص و اینکه چرا گوگل ممکن است آن صفحه را ایندکس نکند، به شما بگوید. اگر یک کارشناس یا تیم خدمات سئو سایت، مسئول بهینه‌سازی سایتتان هستند و شما به داده‌های Google Analytics یا سرچ کنسول خود دسترسی ندارید، نگران نباشید.

راه‌حل: شما می‌توانید با استفاده از یک ترفند، معروف به "":site کمی تقلب کنید. به سادگی "site:"yourdomain.com (درواقع همان پسوند دامنه خود) را تایپ کنید. نتایج گوگل صفحاتی از سایت شما که ایندکس شده‌اند را نشان می‌دهد.

7. بررسی کد وضعیت صفحات سایت

یکی از اصول اساسی عملکرد اینترنت، پروتکل HTTP یا بهتر بگوییم HTTPS پروتکل (انتقال امن) است. این پروتکل نحوه ارسال اطلاعات وب‌سایت شما از سروری که در آن میزبانی می‌شود به دستگاهی که بازدید کننده برای دسترسی به آن استفاده می‌کند را مشخص می‌کند. مدت زمان زیادی، HTTP استاندارد بود، اما گوگل اکنون استفاده از پروتکل امن HTTPS را الزامی می‌کند زیرا امنیت بیشتری برای کاربرانش فراهم می‌سازد.

جالب است بدانید که یک عامل مهم از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل، وجود صفحات زیادی است که با کدهای 4xx و 5xx در سایت نمایش داده می‌شوند. بررسی دوره‌ای این کدها، به شما کمک می‌کند تا شناخت بهتری نسبت به وضعیت سایت و صفحات آن پیدا کنید.

چندین ابزار آنلاین رایگان مانند httpstatus.io را می‌توان برای بررسی کدهای وضعیت HTTP سایتتان استفاده کنید. در نظر داشته باشید که صفحاتی که دارای خطاهای 3xx مانند 302 یا همان تغییر مسیر، 4xx مانند 404 یا همان معتبر نیست و 5xx مانند 503 یا همان در دسترس نیست، هستند را بررسی کنید و اقدامات لازم را برای اصلاح آن‌ها انجام دهید.

8. بررسی سختی رقابت کلیدواژه انتخابی

میزان سختی کلمات کلیدی یکی دیگر از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل است. همین الان آستین‌های‌تان را بالا بزنید، نه برای خواستگاری رفتن، بلکه برای جست‌وجوی کلماتی چون خدا، سئو وردپرس و سفر به کیش! کافی‌ست این کلمات را جست‌وجو کنید و ببینید که گوگل بیش از 20 میلیون نتیجه را در کمتر از یک ثانیه برای شما پیدا می‌کند! پس مشخص است در این کلمات کلیدی رقابت بسیار شدید است و شما برای رنک گرفتن باید با بیش از 20 میلیون سایت دیگر به رقابت بپردازید.

اگر سایت شما نسبتا جدید باشد، قطعا نمی‌تواند با سایتی که 10 سال در این کار است رقابت داشته باشد، چون از نظر گوگل شما هنوز به آن درجه اعتبار نرسیدید. به قول معروف آن‌ها کراتوس خدای جنگ هستند و شما فورودو بگینز!

راه حل: زمانی که رقابت در یک کلمه کلیدی شدید است و شما شانسی برای رقابت ندارید، بهتر است استراتژی کلمه کلیدی خود را کنار بگذارید و روی به عبارت کلیدی (long tail keywords) بیاورید. برای مثال به جای این‌که در کلمه کلیدی خرید دوچرخه یا فروشگاه دوچرخه تلاش‌تان را بگذارید و زورتان به سایتی مانند دیجیکالا نرسد، عبارت کلیدی خرید دوچرخه کوهستان را هدف بگیرید تا رنک بهتری در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل داشته باشید.

9. بررسی بک‌لینک‌های سایت

در مطلب بک‌لینک (Back Link) چیست و چه فایده‌ای دارد؟ به صورت کامل درباره بک لینک و اهمیت آن صحبت کردیم. وقتی سایت خود را تازه راه‌اندازی کردید، در ابتدای کار محتوای بسیار کمی دارید و رنک خوبی نمی‌گیرید چون در دنیای وب هنوز ناشناخته هستید. حتی اگر به خوبی سئو را رعایت کرده باشید و همه چیز عالی باشد، باز هم گوگل رنک خوبی به شما نمی‌دهد چون هنوز از نظر این شرکت معتبر نیستید.

برای همین نیاز دارید که دیگر سایت‌ها در دنیای وب درباره شما صحبت کنند و شناخته شوید. بنابراین یکی از فاکتورهای مهم دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل، نداشتن بک لینک از سایت‌های قوی و معتبر است. گرفتن چند بک‌‌لینک خوب می‌تواند شما را چندپله جلو بیاندازد، ولی اگر ندانید یک بک‌لینک خوب چیست مانند بازی مار و پله، نیش می‌خورید و باید چندین پله سقوط را تجربه کنید، چون گوگل شما را جریمه می‌کند.

راه‌حل: برای گرفتن بک‌لینک باید با مدیران دیگر سایت‌ها در ارتباط باشید و از آن‌ها بخواهید درباره شما مطالبی را بنویسند یا در مطالب مرتبط به شما لینک دهند. راه دیگری که در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از آن استفاده کنید رپورتاژ آگهی است. رپورتاژها راه خوبی برای گرفتن بک‌لینک هستند اما باید به جایی رپورتاژ دهید که از نظر گوگل سایتی معتبر است و اعتبار دامنه خوبی دارد. همچنین لینکی که به شما می‌دهند از نوع لینک فالو باشد. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب و حتی آپارات می‌تواند راه خوبی برای گرفتن بک‌لینک و در نتیجه دلیل رتبه گرفتن سایت در گوگل باشند.

10. بررسی لینک سازی داخلی

یکی دیگر از دلایل افت رتبه سایت در گوگل نداشتن ساختار مناسب برای لینک‌سازی داخلی است. لینک سازی، بخش اصلی بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است. اگر لینک سازی را خوب انجام نداده باشید، نباید انتظار رنک خوبی از گوگل داشته باشید. برای مثال شما مطالبی درباره آشپزی و دیجیتال دارید، برای همین نیازی نیست لینک مطلب معرفی اپل واچ 6 را در مطلب پختن کوکی شکلاتی بگذارید و بالعکس!

اگر ساختار لینک سازی داخلی شما برای گوگل قابل درک نباشد یا به هم ریخته و شلخته باشد، گوگل رنک خوبی به شما نمی‌دهد و همین می‌شود دلیل افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل! از طرفی اگر مطالب به هم خوب لینک نشده باشند، ممکن است یک صفحه یتیم (orphan page) بماند و رنک خوبی نگیرد، برای همین مطمئن شوید پیجی را یتیم نگذارید.

راه حل: همین الان شروع کنید و لینک‌های داخلی خود را بررسی کنید و لینک‌هایی که به مطلب شما غیر مرتبط است را از بین ببرید و با لینک‌های مرتبط داخلی جایگزین کنید. همچنین مطلب لینک‌های داخلی چیست نیز می‌تواند کمک زیادی به شما برای شروع لینک‌سازی کند.

11. بررسی مشکلات فنی

گاهی یک اشکال فنی می‌تواند دلیل افت ناگهانی رتبه سایت در موتورهای جستجو و نگرفتن رنک خوب در گوگل باشد. برای مثال مشکلی در سایت وجود دارد که مانع ایندکس شدن صفحات توسط ربات‌های خزنده گوگل می‌شود یا سایت شما مطالب تکراری دارد که باعث جریمه و پنالتی شدن توسط الگوریتم‌های گوگل یا گیجی ربات‌هایش شده است. حتی باید این را در نظر بگیرید که هک شدید! اشکال فنی می‌تواند مانع گرفتن رنک خوب شود و شما باید به سرعت مشکل را پیدا کنید و آن‌ها را برطرف کنید، چون متحمل ضرر مالی زیادی خواهید شد و شاید تمام زمانی که صرف رتبه‌گیری و گرفتن رنک در گوگل کردید هدر برود.

راه‌حل: برای هر اشکال فنی، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال گاهی دو نسخه http و https از یک مطلب وجود دارد و همین باعث ایجاد مطلب تکراری شده است که با ری‌دایرکت کردن مطلب این مشکل حل می‌شود. باید خوب بگردید تا مشکل اصلی را پیدا و آن را حل کنید یا از متخصصان کمک بخواهید.

رتبه سایت در گوگل

ازم است دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل را بررسی و به همه‌ی آن‌ها توجه کنید.

12. بررسی محتوای تکراری

آیا در مورد تأثیر محتوای تکراری (duplicate content) بر سئو می‌دانید؟ هرچند که گوگل مستقیماً آن را جریمه نمی‌کند ولی داشتن محتوای یکسان همچنان می‌تواند یکی از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل باشد و به رتبه‌بندی شما آسیب رساند. دلیل این امر عبارت است از:

فیلترهای گوگل: زمانی که چندین صفحه دارای محتوای یکسانی هستند، گوگل آن‌ها را فیلتر می‌کند که منجر به از دست دادن رتبه‌بندی آن صفحات می‌شود. در واقع، این فیلتر مانند یک نوع جریمه عمل می‌کند و رتبه سایت شما را کاهش می‌دهد.

سردرگمی در رتبه‌بندی: محتوای تکراری، موتورهای جستجوی گوگل را گیج می‌کند و تعیین اینکه کدام صفحه باید بالاترین رتبه را داشته باشد برای آن چالش برانگیز است. در نتیجه، حتی اگر محتوای شما اصلی باشد، این خطر وجود دارد که در نتایج جستجو اولویت بندی نشود.

تأثیر منفی بر سئو: محتوای تکراری مسائل مختلفی را برای سئو ایجاد می کند، از جمله کاهش اعتبار سایت و ترافیک کمتر به دلیل محتوای پراکنده.

13. بررسی موبایل فرندلی بودن سایت

موبایل فرندلی نبودن، یکی دیگر از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل است. آیا سایت شما برای موبایل بهینه شده است؟ در آوریل 2015، گوگل یک به‌روزرسانی مهم را با نام Mobilegeddon ارائه کرد. این الگوریتم، ‌سایت‌های سازگار با موبایل را در رتبه‌بندی سرچ گوگل، در اولویت قرار می‌دهد. این الگوریتم اساساً بر جستجوها در تلفن همراه تأثیر می‌گذارد. توجه به این نکته هم ضروری است که 56 درصد از خریداران از تلفن همراه خود برای مرور و خرید از فروشندگان آنلاین استفاده می‌کنند که بخش قابل توجهی از مخاطبان بالقوه شما است. درنتیجه اگر سایت شما سازگار با موبایل نباشد، ممکن است مشتریان‌تان بالقوه خود را از دست بدهید.

در مورد نحوه اجرای موبایل فرندلی بودن سایتتان کنجکاو هستید؟ می‌توانید با استفاده از اطلاعات نوشته شده در بلاگ موبایل فرندلی (Mobile Friendly) چیست، مراحل بهینه‌سازی صفحات در موبایل را پیاده‌سازی نمائید.

 14. بررسی صفحات یتیم (Orphan Pages)

لینک‌سازی‌های داخلی نقش مهمی در نحوه خزش و ایندکس سایت توسط موتورهای جستجوی گوگل ایفا می کنند. بدون انجام لینک‌سازی‌های داخلی مناسب که صفحات جدید شما را به سایر صفحات مرتبط، متصل می کند، سایتتان در معرض خطر "یتیم" شدن قرار می گیرد. حتی اگر گوگل به این صفحات مجزا برخورد هم کند، ممکن است اهمیت کمتری به آن‌ها دهد زیرا ارتباطی با سایر صفحات داخلی ندارند. در نتیجه، احتمال ایندکس نشدن این صفحات زیاد است که باعث کاهش رتبه سایت در گوگل می‌شود.

راه‌حل: از لینک‌سازی‌های داخلی در تمام صفحات سایت خود اطمینان حاصل کنید و کلمات کلیدی مرتبط را به طور طبیعی در محتوا ترکیب کنید. با انجام این کار، اهمیت و مرتبط بودن این صفحات را به گوگل نشان می‌دهید و شانس ایندکس و شناخته شدن آن‌ها به عنوان صفحات ارزشمند برای گوگل و کاربران را افزایش می‌دهید. برای پیدا کردن صفحات یتیم می‌توانید از افزونه Yoast استفاده کنید.

15. بررسی سرعت لودینگ

گوگل هنگام رتبه‌بندی سایت‌ها، فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرد که سرعت بارگذاری صفحه یکی از این فاکتورهای مهم است. اگر صفحه شما به کندی بارگذاری شود، می‌تواند بر رتبه سایت شما در جستجوهای مرتبط تأثیر منفی بگذارد و یک دلیل افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل باشد.

راه‌حل: برای مقابله با این مشکل، بهینه سازی Core Web Vitals خود را در اولویت قرار دهید. گوگل تاکید می کند، "دستیابی به Core Web Vitals خوب برای موفقیت در جستجو و اطمینان از تجربه کاربری عالی به طور کلی توصیه می شود. این با دستورالعمل‌های اصلی رتبه‌بندی ما مطابقت دارد". استراتژی هایی مانند بهینه‌سازی تصویر، به حداقل رساندن تغییر مسیرها و فشرده سازی فایل های CSS و جاوا اسکریپت را برای افزایش سرعت بارگذاری صفحه خود و بهبود تجربه کاربری پیاده سازی کنید. همچنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر با روش انجام هرکدام از این موارد، مطلب جامع Core web vitals چیست را مطالعه نمائید.

16. بررسی هم‌نوع خواری کلمات کلیدی

تصور کنید در حال اجرای یک مسابقه هستید. اما شما سعی می‌کنید به جای رقبا، خودتان را شکست دهید. اشتباه محض است، مگه نه؟ این چیزی است که هم‌نوع خواری کلمات کلیدی نامیده می‌شود. از آن‌جایی که چندین صفحه در سایت، یک کلمه کلیدی را هدف قرار می‌دهند، گوگل نمی‌داند چه صفحه‌ای باید رتبه بالاتری داشته باشد و ممکن است در نهایت هیچ یک از آن‌ها را رتبه‌بندی نکند! 

راه‌حل: از ابزار بازرسی URL در سرچ کنسول استفاده کنید تا بدانید آیا گوگل، صفحه ایندکس شده را تکراری از صفحه دیگر در سایت شما می‌داند یا خیر. اگر نشانی اینترنتی فیلد «کنونیکال» دقیقاً مطابق با URL مورد بررسی نیست، به این معنی است که Google نسخه دیگری از صفحه را به عنوان نسخه‌ای که باید نشان دهد، در نظر می گیرد. از تگ‌های کنونیکال استفاده کنید تا به گوگل بگویید کدام یک از صفحات مشابه را می‌خواهید اولویت قرار دهید. اگر گوگل همچنان تگ‌های کنونیکال را نادیده می‌گیرد، باید روی بهینه‌سازی صفحه‌ای که می‌خواهید، تمرکز کنید.

17. بررسی پنالتی شدن سایت توسط گوگل

یکی از ترسناک‌ترین دلایل افت رتبه سایت در موتورهای جستجو، پنالتی شدن است. وقتی صفحات سایتتان با دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل مطابقت ندارند، به احتمال زیاد جریمه‌ یا به اصطلاح پنالتی را متحمل خواهید شد. پنالتی شدن توسط الگوریتم‌های Google اعمال می‌شوند که تعیین می‌کنند آیا سایت شما مطابقت با دستورالعمل‌ها را دارد یا خیر.

برخی از دلایل رایج برای جریمه‌های گوگل عبارتند از: هرزنامه‌های تولید شده توسط کاربر، هک شدن سایت، محتوای بی‌کیفیت، محتوای کپی و بک لینک‌های غیرطبیعی.

راه‌حل: اگر متوجه افت شدید و ناگهانی در رتبه‌بندی موتورهای جستجو شدید، باید پنالتی شدن سایت خود را بررسی کنید. در این مرحله می‌توانید وارد سرچ کنسول شوید و از بخش Search Traffic Manual Actions بازدید کنید که در آن‌جا گوگل دلیل این اقدام و نحوه اصلاح آن را به شما می‌گوید.

18. بررسی لینک‌های بی‌کیفیت

مورد بعدی از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل، انتخاب لینک‌های بی‌کیفیت صرفاً به دلیل ارزان بودن‌شان است که قطعا یک استراتژی خطرناک به حساب می‌آید و می‌تواند به طور جدی به رتبه سایتتان آسیب برساند یا حتی منجر به حذف شدن کامل آن از نتایج جستجو شود.

راه‌حل: از بک لینک‌های غیرطبیعی و بی‌کیفیت اکیدا دوری کنید! به همین سادگی!

19. بررسی تجربه کاربری و نرخ پرش

تجربه کاربری: اجرای یک تجربه کاربری UX اصولی، تعامل کاربر را افزایش می‌دهد و دلیل رتبه گرفتن سایت در گوگل است. زیرا کاربران بیشتر وقت خود را در یک سایت کاربرپسند و از نظر بصری جذاب می‌گذرانند که اطلاعات مرتبط را ارائه می‌دهد. این افزایش تعامل اغلب منجر به، به اشتراک گذاری سایت با دیگران توسط کاربران می‌شود و در نتیجه ترافیک سایت بیشتر و رتبه‌بندی جستجو بهبود می یابد.

Bounce Rate: نرخ پرش بالا که در آن کاربران پس از بازدید از یک صفحه، سایت را ترک می‌کنند، نشان دهنده UX ضعیف، محتوای بی‌کیفیت، کپی و یا غیرمرتبط است. در نتیجه، موتورهای جستجو این را به عنوان سیگنالی تعبیر می کنند که سایت جذاب، مرتبط و یا مفید نیست و طبیعتا منجر به رتبه پایین‌تر در سرپ گوگل می شود.

20. بررسی هک شدن سایت

هک شدن سایت، یکی دیگر از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل است. وقتی یک سایت هک می‌شود چه اتفاقی می افتد؟ عواقب یک سایت هک شده می‌تواند بسیار گسترده باشد. پس از هک شدن سایت خود متوجه موارد زیر خواهید شد:

  • گل وب سایت شما را در لیست سیاه قرار می دهد
  • تعلیق اکانت شما توسط هاست
  • کاهش رتبه سئو
  • آدرس IP شما در لیست سیاه قرار می گیرد
  • از دست دادن مشتریان
  • سرقت و از دست دادن اطلاعات

21. بررسی سایت رقبا

به آخرین مورد از دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل رسیدیم. هنگامی که به کلمه کلیدی مدنظرتان رسیدید، آن را در گوگل و چند موتور جستجوی دیگر سرچ کنید تا ببینید رقیب شما در حال حاضر چه می کند. توجه ویژه به:

دامنه‌ها و URL ها: آیا هر URL در 10 صفحه برتر شامل کلمه کلیدی است؟

عناوین: برچسب‌های عنوان چگونه کلمه کلیدی را ترکیب می‌کنند؟

رتبه‌بندی نوع محتوا: صفحات خدمات، صفحات محصول، پست های وبلاگ

اعتبار سایت‌ها: می توانید از یک ابزار یا افزونه برای بررسی سن 10 سایت برتر، تعداد لینک‌سازی آن‌ها و غیره استفاده کنید.

شما باید به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید خود را از رقبایتان متمایز کنید و حداقل به همان اندازه که آن‌ها سایتشان را سئو می‌کنند، بهینه‌سازی‌ها را انجام دهید. در حالت ایده‌آل، شما باید کارهای بیشتر و اصولی‌تری را انجام دهید!

سخن آخر

در این بلاگ در مورد دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل و ارائه راه حل برای آنها توضیح دادیم. دلایل بسیاری وجود دارد که چرا سایت شما به خوبی رنک نمی‌گیرد و هر کدام روش یا راه‌حل‌های خاص خودشان را دارند. پس قبل از هر چیز از همه نظر سایت خود را در مقابل مشکلات احتمالی بهینه کنید و اشکال‌های فنی قابل توجه را از بین ببرید. سئو و رنک گرفتن در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل در زبان بسیار ساده است و هر کس مانند مورتی در سریال ریک و مورتی می‌گوید: بیخیال، من پایه‌م ولی در عمل این‌گونه نیست و باید برای آن زحمت زیادی بکشید و اعتبار کسب کنید. پیشنهاد ما برای داشتن استراتژی درست و موفقیت در گرفتن و بهبود رتبه سایت، دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ از منتوریکس می‌باشد. 

آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس، با ارائه خدمات سئو سایت با کیفیت بالا و هزینه معقول به صرفه، تمام تلاش خود برای افزایش رتبه و بهبود وضعیت سایت شما انجام می دهد. همچنین با دیدن دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، میتوانید قدم آخر حرفه‌ای شدن را بردارید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف