با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چک لیست سئو؛ سئو در دستان مارکوپلو
امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
10:51، 1399/10/24
چک لیست سئو؛ سئو در دستان مارکوپلو
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چک لیست سئو؛ سئو در دستان مارکوپلو


مارکوپلو سفر زیاد می‌رفت، پس باید یادش می‌ماند چه چیزهایی را برای سفر بردارد یا چه چیزهایی برای سفر بعدیش نیاز است. فکر می‌کنیم او یک چک لیست از تمام وسایلش داشت و هر کدام را پس از آماده کردن تیک می‌زد، چون اگر اینگونه نبود با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شد. سئوکاران سفر نمی‌روند، اما به سایت‌ها و ابزارهای مختلفی برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت برای صفحه نتایج جست‌وجو سر می‌زنند تا تمام مواردی که موتورهای جست‌وجو از آن‌ها خواسته است را انجام دهند. اما همیشه نمی‌توان مطمئن بود که همه چیز را آماده و بهینه کردند، به همین علت چک لیست سئو به کمک شما می‌آید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که برای سئو سایت چه چیزهایی را باید چک کنید، با منتوریکس همراه باشید.برای پیگیری انجام خدمات سئو  و آشنایی با هزینه  و تعرفه های منتوریکس، از این صفحه دیدن نمایید.

در سال 2021 و اپدیت‌های جدید شما باید موارد بسیاری را رعایت کنید تا سایتتان با فاکتورهای اپدیت جدید گوگل برای رتبه‌گیری همگام شود. از آن‌جا که می‌دانیم آپدیت‌های گوگل همیشگی است و حتی یک لحظه نمی‌توان از آن‌ها غفلت کرد باید چک لیست سئو داشته باشیم تا بدانیم تمام موارد را در هر بخش رعایت کردیم. این چک لیست شامل کارهایی‌ست که باید انجام دهید تا سایت شما رتبه‌ی بهتری در صفحه نتایج جست‌وجو بگیرد. این کارها در 5 بخش اصلی تقسیم می‌شوند که در زیر آمده است:

در ادامه به تمام کارهای موردنیاز هر بخش که باید انجام دهید تا سئو شما عالی شود خواهیم پرداخت. پس روی صندلی خود با آرامش بنشینید چون می‌خواهیم مانند مارکوپلو وسایل و کارهایی که باید انجام دهیم را چک کنیم.

چک لیست سئو گوگل را همیشه همراه خود داشته باشید

چک لیست برای سئو پایه

قبل از شروع بخوانید که سئو چیست؟ حالا بیایید برویم سراغ سئو پایه. سئو پایه مانند چهار عمل اصلی ریاضی می‌ماند، اگر آن‌ها را بلد نباشید یا رعایت نکنید در ادامه‌ی کار مخصوصا در جنگ کلمات کلیدی رقابتی شکست خواهید خورد. انجام کارهای زیر برای چک لیست سئو پایه ضروری است:

1. تنظیم سرچ کنسول گوگل برای سایت

سرچ کنسول گوگل ابزاری اساسی برای زیر نظر داشتن عملکرد سایت و داشتن انبوهی از داده‌ها است که می‌توانید برای رشد ترافیک ارگانیک سایت خود استفاده کنید. این ابزار مهم به شما کمک می‌کند تا کوئری‌های کاربران و کلمات کلیدی را مشاهده کنید، نقشه سایت را تنظیم کنید و URL های خود برای ایندکس شدن به صورت دستی وارد کنید. همچنین تنظیم سرچ کنسول تبلیغ در گوگل بر روی سایت، باعث اعتماد بیشتر به سایتتان از طرف گوگل می‌شود.

2. تنظیم گوگل آنالیتیکس برای سایت

بدون داده‎های مناسب، نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید. برای همین به Google Analytics نیاز دارید. گوگل آنالیتکس رایگان است و با تنظیم آن می‌توانید نحوه‌ی تعامل کاربران گوگل با سایتتان را ببینید. همچنین اگر شما در کارزار سئو مبتدی باشید، از اطلاعات و آمارهای آنالیتیکس می‌توانید بهره‌ی کامل ببرید چون به صورت ساده و کاربردی اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس را به یکدیگر متصل کنید.

3. استفاده از پلاگین‌های سئو (اگر از وردپرس استفاده می‌کنید)

جالب است بدانید که 35 درصد از سایت‌های موجود در اینترنت از وردپرس استفاده می‌کنند. اگر شما هم از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده می‌کنید، سریع یک پلاگین سئو نصب کنید. معروف‌ترین پلاگینی که سئوکاران از آن استفاده می‌کنند پلاگین رایگان yoast است. این افزونه سئو سایت شما را بررسی می‌کند و با رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز وضعیت مواردی که باید در سئو رعایت کنید را نشان می‌دهد.

4. استفاده از نقشه سایت

نقشه سایت خود را باید در سرچ کنسول گوگل قرار دهید. نقشه سایت کمک می‌کند تا ربات‌های خزنده گوگل در مسیر درست و مستقیمی برای ایندکس سایت قرار گیرند. اگر مارکوپلو بود نقشه سایت را مانند قطب نمای کشتی برای ربات‌های خزنده می‌دانست.

5. ساخت فایل Robots.txt

درست است نقشه سایت مانند قطب‎‌نما عمل می‌کند اما فایل Robots.txt فرمان ناخداست. شما ناخدای سایتتان هستید و باید به ربات‌های خزنده فرمان دهید تا کدام صفحات را ایندکس کنند و کدام صفحات را نه. شما با استفاده از کدهای دستوری که در فایل Robots.txt قرار می‌دهید، سایتتان را برای رسیدن به خشکی هدایت می‌کنید. برای آشنایی بیشتر مطلب فایل Robots.txt را بخوانید.

6. مطمئن شوید سایتتان ایندکس می‌شود

گاهی ایندکس نشدن سایت، بر اثر اشتباه سازندگان سایت یا مشکلات فنی است. با ابزارهای مختلف مانند SEMrush site audit tool می‌توانید مطمئن شوید سایتتان ایندکس می‌شود، چون اگر صفحات شما در گوگل ثبت و ایندکس نشوند، اصلا چرا تلاش می‌کنید؟

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

چک لیست سئو داخلی بسیار مهم است

چک لیست سئو برای تحقیق کلمات کلیدی

بدون تحقیقات و پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، یک جای کار سئو می‌لنگد. این‌بار مثالی از سفر وایکینگ‌ها و بیورن رویین‌تن می‌آوریم. بیورن که از وایکینگ‌های معروف است و شاید با این شخصیت تاریخی در سریال وایکینگ‌ها آشنایی داشته باشید، در واقعیت می‌خواست شهر روم ایتالیا را تصرف کند، اما شهری دیگر را به جای روم اشتباه گرفت و تا شکست پیش رفت! اگر شما هم تحقیق کلمات کلیدی را انجام ندهید، در کلمه کلیدی غیرمرتبط و نا به جا ایندکس خواهید شد که ثمری برای شما ندارد. در زیر چک لیست سئو برای تحقیق کلمه کلیدی را آوردیم:

1. شناخت رقیبان

قبل از ورود به کارزار سئو رقیبان خود را که در زمینه‌ی شما فعالیت می‌کنند را پیدا کنید و ببینید آن‌ها در کدام کلمات کلیدی ایندکس می‌شوند و در کدام کلمات کلیدی رتبه‌های بالایی دارند. با شناخت رقیبان و کارهایی که انجام می‌دهند می‌توانید برای مبارزه‌ی خود مانند آیوار بی‌استخوان استراتژی تعیین کنید.

2. کدام کلمه کلیدی درآمد می‌آورد

شاید در نگاه اول درامدزایی هدف شما نباشد، اما می‌دانیم که در آخر باید کسب‌وکار خود را گسترش دهیم، به همین دلیل نیاز دارید کلمات کلیدی که برای شما پول می‌آورند را شناسایی کنید. برای مثال اگر لوازم کمپینگ می‌فروشید، کلمات کلیدی خرید گاز سفری، خرید چادر کمپینگ و... کلمات کلیدی درآمددار شما باشد. از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Kwfinder و گوگل ترندز می‌توانید استفاده کنید. از عبارات کلیدی یا همان Long-Tail Keyword غافل نشوید.

3. سوالات را پاسخ دهید

در تحقیق کلمات کلیدی باید بدانید بسیاری از کوئری‌ها در واقع سوالاتی است که کاربران از گوگل می‌پرسند تا جواب آن‌ها را بگیرند. پس اگر در زمینه‌ و خدماتی که ارائه می‌دهید سوالاتی وجود دارد که می‌توانید برای آن‌ها محتوا تولید کنید و ایندکس شوید، سریع دست به کار شوید تا ترافیک بسیاری را راهی سایت خود کنید.

4. قصد کاربران از جست‌وجوی کوئری

در چک لیست سئو باید چک کنید که محتوای صفحه شما با هدف جست‌وجوی کاربران مطابقت دارد. این یعنی چه؟ برای مثال کاربری مارکوپلو را جست‌وجو کند، به احتمال قصدش از جست‌وجوی این کوئری دانستن درباره‌ی این جهانگرد معروف است. به همین دلیل اگر بخواهید در کلمه‌ی مارکوپلو رتبه بگیرید احتمالا باید درباره بیوگرافی و زندگینامه‌ی او محتوا تولید کنید یا درباره‌ی سفرهایش به کشورهای جهان از جمله ایران. اگر اطلاعات محتوای شما با قصد کاربر از جست‌وجو همسو باشد، ترافیک ارگانیک خوبی خواهید گرفت و گوگل نگاه ویژه‌ای به سایتتان خواهد کرد.

5. کلمات کلیدی رقابتی

اگر یک سایت جدید هستید که می‌خواهید برای خود نامی دست‌وپا کنید، باید برای خود اعتبار کسب کنید. به همین دلیل اول باید هدف خود را کلمات کلیدی قرار دهید که رقابت در آن‌ها کمتر است. وقتی که به رتبه‌های بالای این کلمات کلیدی رسیدید، وقت آن است برای کلمات کلیدی که رقابت در آن بسیار است تلاش کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره سئو مطلب 25 ابزار رایگان سئو برای دیجیتال مارکترها را بخوانید.

چک لیست سئو را فراموش نکنید

چک لیست سئو تکنیکال

سئو فنی کمک می‌کند تا پایه‌های محکم سئویی برای سایت خود ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که سایت شما قابل خزیدن و ایندکس شدن است. در زیر متداول‌ترین کارهایی که باید در چک لیست سئو تکنیکال انجام دهید آمده است:

1. استفاده از HTTPS

هنوز SSL را بر روی سایت خود تنطیم نکردید؟ مگر نمی‌دانید از سال 2014 داشتن SSL و HTTPS از فاکتورهای رتبه گیری برای گوگل است؟ هر چه زودتر SSL را پیکربندی کنید و به سایت خود با HTTPS سلام کنید.

2. حذف محتوای تکراری

استفاده از HTTPS ممکن است باعث یک خطای ناخواسته شود و ایجاد محتوای تکراری کند. این یعنی دو نسخه از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است. یعنی:

https://www.domain.com

https://domain.com

http://www.domain.com

http://domain.com

داشتن محتوای تکراری یا کپی کردن از سایت‌های دیگر بسیار خطرناک است. اول اطلاعات ثبت شده واقعی نیستند چون برخی از کاربران به نسخه HTTP هدایت شدند و برخی به نسخه HTTPS. به همین دلیل باید نسخه اصلی را به گوگل نشان دهید که با استفاده از تگ کنونیکال و ری‌دایرکت این کار امکان پذیر است.

3. مشکلات خزش را پیدا کنید

می‌توانید به سرعت خطاهای خزشی را که از طریق Google Search Console وجود دارد شناسایی کنید. کافی‌ست به coverage report بروید تا تمام خطاها و اخطارهای مربوط به خزش ربات‌ها را ببینید. برای حل هرگونه خطایی که پیدا کردید وقت بگذارید و با جزئیات بیشتر علت URL های مشکل‌دار را بررسی کنید (برای مثال خطاهای 404)

4. افزایش سرعت سایت

اگر قطار، کشتی یا هواپیما با سرعت کند حرکت کند حوصله‌تان سر می‌رود و دیر به مقصد می‌رسید. سایت شما هم باید مانند قطار سریع‌السیر قطبی باشد و کاربرانش را به سرعت به مقصد برساند. در واقع، گوگل در به روزرسانی‌های سال 2021 که تمرکز بیشتری بر روی تجربه کاربری دارد تاکید کرده است که سرعت سایت از فاکتورهای مهم رتبه بندی سال 2021 است. باید مطمئن شوید که سایت شما به سرعت بارگیری می‌شود.صفحاتی که بارگیری آهسته و کند دارند، هنگام خزیدن ربات‌ها مانند کمک داور بازی فوتبال، پرچم خود را به نشانه‌ی آفساید سایتتان بالا می‌برند. به وسیله‌ی ابزار PageSpeed Insights Google و راه‌های تایید شده سرعت سایت خود را افزایش دهید و گرنه همیشه در آفساید خواهید ماند.

5. لینک‌های خراب را پیدا کنید

پیوندهای شکسته و خراب نشانه دیگری از تجربه بد کاربر است. هیچ کس نمی‌خواهد روی لینکی کلیک کند و متوجه شود که پاسخگو جواب او نیست یا اصلا چنین صفحه‌ای وجود ندارد. لیستی از لینک‎های داخلی و خروجی خراب ایجاد کنید و سریع به حذف یا احیای آن‌ها بپردازید.

6. سایت را دوست‌دار موبایل طراحی کنید

سازگار بودن با موبایل از فاکتورهای اصلی رتبه‌گیری در به‌روزرسانی گوگل است، اما دلیل اصلی طراحی سایت با قابلیت سازگاری با موبایل تجربه خوب کاربرانی است که با موبایل خود به سایت شما وارد می‌شوند. اگر به اطلاعات گوگل آنالیتیکس خود مراجعه کنید یا به حرف نیل پتل دیجیتال مارکتر معروف و دیگر رفقای دیجیتال مارکترش گوش کنید، خواهید فهمید که بیش از 80 درصد ترافیک ارگانیک سایت ممکن است با موبایل به سایتتان آمده باشند. پس اگر سایت سازگار با موبایل نباشد 80 درصد کاربر ناراضی دارید و این یک زنگ خطر برای شماست!

چک لیست سئو داخلی

چک لیست سئو داخلی و محتوا

بدون محتوای عالی و یک تجربه خوب برای کاربر در هر صفحه، برای رتبه بندی سایت و افزایش بازدید ارگانیک تلاش نکنید. اگر می‌خواهید وارد کارزار سئو و بازاریابی محتوا شوید چک لیست سئو داخلی و محتوا که در زیر آمده است را فراموش نکنید:

1. پیدا کردن مشکلات تایتل و متا دسکریپشن

تایتل و متا دسکریپشن از فاکتورهای اصلی و مستقیمی هستند که باید آن‌ها را در سئو داخلی و محتوا بهبود دهیم. تایتل در واقع نشان می‌دهد که مطلب ما چیست و چرا یونیک است. اگر متا یا تایتل تکراری داشته باشید باید سریعا آن را برطرف کنید. گاهی گوگل متا شما را تغییر می‌دهد، می‌گویند متایی که گوگل انتخاب می‌کند بهترین است، اما دیده شده است گوگل بخشی از یک کامنت را به عنوان متا محتوا انتخاب کرده است، به همین دلیل باید این موارد را پیدا کنید و سریع مشکلش را حل کنید. تایتل و متا دسکریپشن شاید به صورت مستقیم در رتبه بندی تاثیر نداشته باشد اما بر روی CTR شما تاثیر مستقیم دارد.

2. پیدا کردن تگ‌های H1 تکراری

ممکن است در یک مطلب چندین تگ H1 وجود داشته باشد! اینجاست که باید سریعا تگ‌های H1 دیگر را از بین ببرید و تنها اصلی را نگه دارید. تیتر اصلی مطلب باید یونیک و تک باشد، پس تگ‌های H1 دیگر را از بین ببرید.

3. استفاده از ALT عکس

باید به بهینه سازی تصویر نیز توجه کنید چون بخشی از ترافیک ارگانیک شما از تصاویر است. یک اسم خوب برای عکس خود برگزینید، کیفیتش را بالاببرید اما حجمش کم باشد. از فرمت‌های WEBP یا Jpeg2000 استفاده کنید تا سرعت لودینگ صفحه شما بالا رود. از ALT عکس استفاده کنید. ALT عکس باید حاوی کلمات کلیدی یا مترادف‌های آن باشد.

4. لینک‌سازی داخلی را بهبود دهید

لینک‌سازی در چک لیست سئو جایکاه ویژه‌ای دارد. لینک‌های داخلی بدون شک از مهم‌ترین روش‌های ایجاد ارتباط در بازاریابی درونگراست. برای بهبود استراتژی محتوا و سئو خود باید روی لینک سازی داخلی وقت زیادی بگذارید و محتواهای خوشه و فرعی خوبی تولید کنید. سپس یک ساختار درختی برای آن ایجاد کنید و به هم پیوند دهید تا سایتتان مانند درخت کریسمس برای گوگل روشن باشد. هرچقدر درباره لینک‌سازی بخواهیم کم است، پس تنها می‌گوییم یادتان باشد که مطالب مرتبط را به هم لینک دهید، چون اینگونه به گوگل کمک می‌کنید مطالب مرتبط به هم را شناسایی کند و اعتبار شما را بالاتر ببرد.

5. صفحات یتیم را فراموش نکنید

صفحات موجود در سایت همیشه باید حداقل از یک صفحه دیگر لینک داده شوند. همچنین گوگل می‌گوید از مطالب قبلی شما می‌تواند به راحتی مطالب جدید را شناسایی و ایندکس کند. به همین دلیل نباید هیچ صفحه‌ای را یتیم رها کنید. از این به بعد هر محتوایی که منتشر می‌کنید، یادتان باشد در مطالب دیگر به آن لینک دهید یا در مطالب آینده از آن استفاده کنید. هیچکس دوست ندارد یتیم باشد و احساس تنهایی کند حتی صفحات سایت و پست‌های یک وبلاگ!

6. محتوایتان را به‌روز کنید

همیشه تولید محتوا کارساز نیست بلکه باید دست از همه چیز بکشید و با یک نگاه کلی ببینید کدام محتوایتان نیاز به بهبود و به‌روزرسانی دارد. برای مثال با بالا و پایین رفتن قیمت‌ها به دلیل قیمت دلار، اگر سایت به‌روزی داشته باشید که قیمت روز محصولات را ارائه می‌دهد، شانس بیشتری خواهید داشت که مخاطبان از شما خرید کنند و به مشتری تبدیل شوند. از این رو نرخ تبدیل سایت هم بالا می‌رود و منجر به فروش بیشتر و بهتر دیده شدن می‌شود. پس اگر محتوایی نیاز به اضافه کردن مطالب جدید داشت، حتما این کار را انجام دهید.

چک لیست سئو خارجی

چک لیست سئو خارجی

شاید از سال 2020 نجات پیدا کرده باشید و کشتی خود را به سرمنزل مقصود رسانده باشید اما حقیقتا اگر می‌خواهید در سال 2021 هم این روند را ادامه دهید، باید توجه ویژه‌ای به سئو خارجی داشته باشید. شاید برخی بگویند که سئو خارجی یک لینک سازی معمولی و رپورتاژ آگهی و... باشد اما فاکتورهای مهم‌تری مانند موارد زیر وجود دارد:

1. لینک‌های رقبا را تجزیه و تحلیل کنید

اگر از لینک‌های رقیبان اطلاعاتی به دست نیاورده باشید، چگونه می توانید استراتژی  برای پیشی گرفتن از آن‌ها برنامه ریزی کنید؟ برای جنگ نیاز به 4 نفر دارید که نقش‌هایی را بر عهده بگیرند: مغز متفکر، خیاط، سرباز و جاسوس! و شما در این بخش نقش جاسوس را خواهید داشت. مانند هرکول مولیگان در جنگ یورک‌تاون آمریکا. شما باید بدانید اعتبار و اقتدار رقیبانتان از کدام سایت‌ها می‌آید؟ بک‌لینک‌هایش کدامند؟ لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی؟

2. حواستان به اعلان‌های ناخواسته باشد

گاهی ممکن است در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌ها مختلف نام برند یا سایتتان بیاید. باید حواستان باشد که کجا از شما نامی می‌برند و درکجاها خواهان بیشتری دارید. برخی از افراد و برندهای دیگر ممکن است بدون این‌که شما را تگ کنند نام شما را ببرند، برای همین باید از ابزارهای Brand monitoring tools استفاده کنید تا بتوانید در آن‌جا ایجاد لینک کنید و حضور خود را به دیگران نشان دهید.

3. تنظیم  Google My Business

درست به دلیل تحریم Google My Business اجازه ورود ایرانیان را نمی‌دهد اما همیشه راهی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد. کسب‌وکارهای کوچک یا بزرگ می‌توانند با تنظیم Google My Business به راحتی ترافیک ارگانیک محلی به سمت خود بکشند. ثبت کسب‌وکار شما در این سرویس از ساده‌ترین راه‌های سئو خارجی برای جلب اعتماد گوگل است فواید بسیاری دارد.

جمع بندی

بیش از 200 فاکتور مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد که بر روی رتبه‌بندی گوگل شما اثر می‌گذارد. برخی از این فاکتورها و بهبودشان در چک لیست سئو این مطلب وجود دارد که می‌توانید برای خود یادداشت کنید تا هنگام پست کردن محتوای خود در اینترنت تمامی موارد چک لیست سئو را رعایت کرده باشید، درست مانند مارکوپلو در سفرهایش، چون می‌دانست اگر یک وسیله را یادش برود، دیگر راه برگشتی وجود ندارد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، سری به مطلب استراتژی سئو بزنید. برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف