با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

آپدیت جدید هسته گوگل 2022؛ آیا قواعد بازی عوض شده است؟

سینا یوسفی
سینا یوسفی
18:08، 1401/03/22
آپدیت جدید هسته گوگل 2022؛ آیا قواعد بازی عوض شده است؟
11 رای    میانگین 4.8/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

آپدیت جدید هسته گوگل 2022؛ آیا قواعد بازی عوض شده است؟


همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد، گوگل در تاریخ 25 می ۲۰۲۲ آخرین آپدیت و به روزرسانی از هسته خود را منتشر کرد. اطلاع رسانی درباره به روز رسانی جدید هسته گوگل، از مدت‌ها پیش آغاز شده بود. حالا اما با انتشار خبر رسمی، باید منتظر چه تغییراتی در سئو سایت باشیم؟ بهتر است قبل از اینکه استراتژی سئو ماه‌های جدید را بچینید، آخرین آپدیت جدید گوگل 2022 را بررسی کنید.

به روزرسانی هسته گوگل

گوگل، طبق روال هر ۶ ماه خود، آخرین به روز رسانی از هسته الگوریتم نتایج جستجوی کاربر را منتشر کرده است. نسخه بتا و آزمایشی این به روز رسانی، از 9 می 2022 در برخی از نقاط جهان اعمال شد. در صورتی که هنگام بررسی گوگل سرچ کنسول سایت خود با تغییرات ناگهانی در این بازه زمانی روبرو شدید، احتمالاً به خاطر همین به روز رسانی باشد.

اگر به روز رسانی‌های اخیر گوگل را در نظر بگیریم، تغییرات گسترده گوگل در نتایج جستجوی کاربر از نوامبر ۲۰۲۱ شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. سنسور Semrush که تغییرات جستجوی کاربر را در این بازه زمانی زیر نظر گرفته، نوسانات زیاد و تغییرات گسترده را نشان می‌دهد. 

در یک ماه اخیر، هسته گوگل نوسانات زیادی را داشته و همین نکته روی آمار سرج کنسول هم تاثیر گذاشته

در یک ماه اخیر، هسته گوگل نوسانات زیادی را داشته و همین نکته روی آمار سرج کنسول هم تاثیر گذاشته

Semrush از مفهوم search engine results page volatility یا همان SERP volatility برای زیر نظر گرفتن تغییرات هسته گوگل استفاده می‌کند. عدد تغییرات و نوسانات هسته گوگل در روز 7 ژوئن، 7.3 از 10 بود که عدد بالایی است. 

نوسانات هسته گوگل در روز 7 ژوئن

نوسانات هسته گوگل در روز 7 ژوئن

جالب است بدانید که در روز نهم می ‌2022 که نسخه بتا هسته گوگل منتشر شد، این معیار به 9.1 از 10 رسید. 

نوسانات هسته گوگل در روز 9 می

نوسانات هسته گوگل در روز 9 می

SERP volatility هنوز هم به سطح Stable نرسیده و همچنان پس از 30 روز، تغییرات زیادی را نشان می‌دهد. پس از انتشار و عرضه رسمی آپدیت جدید هسته گوگل، احتمالاً تا دو هفته دیگر (حدوداً هفته سوم خرداد 1401)، تغییر و نوسان در آمار گوگل سرچ کنسول و نتایج جستجوی گوگل ادامه خواهد داشت. اما هدف گوگل از این همه تغییرات و اصلاح کردن الگوریتم‌های جستجو چیست؟

هدف از آپدیت هسته گوگل چیست؟

هدف از بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل کاملاً مشخص است. مشتریان و کاربران گوگل، کسانی هستند که می‌خواهند از نتایج جستجو استفاده کنند. از طرف دیگر کسب و کارهای کوچک و بزرگ دیگری هم وجود دارند که برای این کاربران، تولید محتوا می‌کنند. موتور جستجوی گوگل، حلقه واسطه بین این دو طرف است. یقیناً هدف گوگل، نشان دادن بهترین سایت‌ها با مفیدترین محتواها به کاربران است. به همین دلیل است که هر ۶ ماه یکبار، یک تغییر در الگوریتم هسته گوگل به وجود می‌آید. یک هدف دیگر گوگل هم استفاده از تکنولوژی‌ها و دانش جدید در الگوریتم‌های هسته خود است. به این ترتیب هر زمان که یک روش داده کاوی جدید، تاثیر گذار و مثبت ایجاد شد، گوگل برای آپدیت بعدی آماده می‌شود.

در بیانیه منتشر شده گوگل هم آمده که هدف آن ها، بهبود نتایج جستجو است. این به روز رسانی‌ها مختص به یک سایت خاص نیست و روی تمامی سایت‌های وب تاثیر می‌گذارد. روند کاهشی یا افزایشی ترافیک سایت در طول بازه اعمال تغییرات هسته، طبیعی و ناپایدار است. در طول این زمان نمی‌توان به آماری که از گوگل سرچ کنسول به دست می‌آید، اعتماد زیادی کرد. تنها راه تایید افزایش و کاهش ترافیک، ارور‌های سایت و نتایج به دست آمده، مقایسه آن‌ها در یک بازه زمانی موثر است. تا به اینجا، آپدیت هسته الگوریتم گوگل احتمالاً روی ارزیابی کلی محتوای سایت اثر می‌گذارد. این یعنی، سایت‌هایی که تا قبل از این آپدیت امتیاز خوبی از گوگل دریافت نکرده بودند، امکان رشدشان وجود دارد.

تاثیر الگوریتم جدید گوگل روی سئو سایت چقدر است؟ باید منتظر تغییرات بزرگ باشیم؟

تاثیر الگوریتم جدید گوگل روی سئو سایت چقدر است؟ باید منتظر تغییرات بزرگ باشیم؟

تاثیر به روزرسانی هسته گوگل در سئو سایت

به روزرسانی هسته الگوریتم گوگل، برای مرتبط‌تر کردن نتایج جستجو با نیاز و سوال کاربر طراحی شده است. هنوز برای اینکه بخواهیم با اطمینان از نتایج بروزرسانی الگوریتم گوگل روی سئو سایت صحبت کنیم، خیلی زود است. اما خود گوگل اعلام کرده که انتظار دارد سایت‌هایی که روی محتوا، سئو محتوا و سئو داخلی سایت کار کرده‌اند، پیشرفت قابل توجهی در رتبه بندی جستجوی گوگل داشته باشند. در مقابل سایت‌هایی که طی ماه‌های اخیر به حال خود رها شده اند، افت رتبه زیادی نسبت به سایت‌های با محتوای مرتبط داشته باشند.

یقیناً رتبه بندی سایت‌ها در طول دو هفته بعدی تا اواخر خرداد ماه، تغییرات زیادی خواهد کرد و احتمالاً نوسان زیادی هم خواهد داشت. بهترین کار این است که روند کلیک، ‏impression و position سایت را زیر نظر داشته باشید تا از هر تغییر ناگهانی مطلع شوید. تا به حال 3 نکته مهم در مورد این به روز رسانی وجود دارد که می‌دانیم:

  • این به روز رسانی به عنوان آخرین آپدیت Google Core (در روز چهارشنبه 25 می 2022) اجرا شده و باعث تغییرات گسترده در الگوریتم رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو می‌شود
  • دیدن تاثیر کامل این به روز رسانی روی تمام دامنه‌های متصل به گوگل احتمالاً به دو هفته زمان نیاز دارد
  • طبق اطلاعاتی که وب سایت SISTRIX منتشر کرده، از 27 می‌تغییرات زیادی رویدادهای روزانه اتفاق افتاده است

پای به روز رسانی 25 می 2022 هسته گوگل به ایران هم باز شده؟

برای اینکه بفهمیم آیا به روز رسانی هسته گوگل روی سایت‌های ایرانی هم اعمال شده یا نه، از خودمان شروع می‌کنیم. ما در منتوریکس، تمرکز زیادی روی تولید محتوای خوب و سئو داخلی سایت داریم. اتفاقاً به روز رسانی جدید هسته گوگل هم روی همین موضوع تاکید می‌کند. پس اگر در سایت‌های مشتریان تغییر قابل توجهی ببینیم، می‌توانیم آن را به پای آپدیت جدید هسته بنویسیم.

برای مقایسه بهتر، من دو بازه زمانی از 9 می‌ (انتشار نسخه بتا) تا 24 می‌ (یک روز قبل از انتشار رسمی آپدیت هسته) و 25 می‌ (تاریخ انتشار رسمی آپدیت هسته) تا 7 ژوئن (امروز) را در نظر گرفته‌ام. بازه اول، 16 روز و بازه دوم، 14 روز را شامل می‌شود.

تغییرات تعداد کلیک و ایمپرشن در سایت اول نسبت به دوره قبل از آپدیت، کاملا مشخص است

تغییرات تعداد کلیک و ایمپرشن در سایت اول نسبت به دوره قبل از آپدیت، کاملا مشخص است

همانطور که در عکس اول قابل مشاهده است، اگرچه تنها دو روز بین این دو بازه زمانی اختلاف وجود دارد اما نتایج سرچ کنسول کاملاً متفاوت است. تعداد کلیک، تقریباً 4 برابر شده و ‏impression، بیش از 9 برابر رشد داشته است.

بعد از آپدیت جدید الگوریتم گوگل، تعداد کلیک و ترافیک سایت، چندین برابر شده است

بعد از آپدیت جدید الگوریتم گوگل، تعداد کلیک و ترافیک سایت، چندین برابر شده است

در نتایج سرچ کنسول مشتری دیگر آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس هم، همین مسئله وجود دارد. رشد قابل توجه تعداد کلیک و ایمپرشن نشان می‌دهد که رتبه سایت در صفحات داخلی و صفحه اصلی جهش قابل توجهی داشته است.

برای بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر موضوع، به سراغ دو مشتری دیگر با شرایط و ویژگی‌های متفاوت‌تر هم رفتم. در دو مثالی که بالاتر نشان دادم، تولید محتوا یک برنامه روتین و منظم دارد. به همین ترتیب، سایت برای کیبورد‌های اصلی و lsi، رتبه گرفته و رشد زیادی کرده است. در ادامه، به دو مشتری دیگر آژانس اشاره خواهم کرد.

پایین بودن تعداد محتواهای سایت و تغییرات زیاد در فرم و المان‌های صفحه باعث شده که این سایت بعد از آپدیت هسته، رشد نداشته باشد

پایین بودن تعداد محتواهای سایت و تغییرات زیاد در فرم و المان‌های صفحه باعث شده که این سایت بعد از آپدیت هسته، رشد نداشته باشد

این نمودار متعلق به سایتی‌ست که هنوز رشد زیادی نکرده است؛ تولید محتوای منظم اما کمی دارد؛ صفحات داخلی در حال باز طراحی و به روزرسانی است و هنوز سر و شکل کامل ندارد. در این سایت، آمار سرچ کنسول رشد و افت زیادی را نشان نمی‌دهد و تقریباً روند ثابت دارد.

رها کردن سایت حتی با وجود محتواهای خوب زیاد، می‌تواند یک دلیل خوب برای کنار گذاشته شدن سایت از سمت گوگل باشد

رها کردن سایت حتی با وجود محتواهای خوب زیاد، می‌تواند یک دلیل خوب برای کنار گذاشته شدن سایت از سمت گوگل باشد

در نمونه سایت دوم اما تولید محتوا، متوقف شده بود. برای آپدیت هسته گوگل 2022 که تمرکز و تاکید زیادی روی محتوا دارد، این یک نمره منفی بزرگ است. طبیعی بود که برای چنین وضعیتی، افت آمار وجود داشته باشد.

آنچه مدیران وبسایت باید درباره آخرین آپدیت گوگل بدانند

مدیران وبسایت و ownerهای سایت باید قبل از هر برنامه ریزی جدید، آخرین الگوریتم موتور جستجو گوگل را در نظر بگیرند. برای آژانس‌هایی مثل منتوریکس که ارتباط زیادی با سئوی سایت مشتریان دارند، چک کردن آخرین به روز رسانی‌ها یک امر عادی است. طبق دستورالعملی که خود گوگل منتشر کرده، برای استفاده از قابلیت‌های این آپدیت باید پاسخ مناسبی برای سوالات زیر پیدا کنید:

  • آیا محتوا‌های شما شامل اطلاعات دست اول، گزارش، تحلیل و بررسی می‌شود؟
  • آیا محتواهای سایت، اطلاعات جامع و کاملی از موضوع ارائه می‌دهند؟
  • آیا تجزیه و تحلیل موضوع در نوشته‌های سایت انجام می‌شود؟
  • برای تولید محتوا از چه منابعی استفاده می‌کنید؟ چقدر به خلق ارزش و استفاده نکردن از محتوا‌های کپی و بازنویسی شده اهمیت می‌دهید؟
  • آیا برنامه‌ای برای تولید محتوای خوشه‌ای در نقشه و استراتژی محتوا خود دارید؟
  • آیا تیتر اصلی و عنوان صفحه می‌تواند توضیح کامل و مفیدی از محتوای صفحه ارائه کند؟
  • تا چه حد کاربران سایت را به اشتراک گذاری محتوا با دیگران و ذخیره کردن صفحه ترغیب می‌کنید؟
  • آیا محتوای سایت به قدری کامل است که بتوان از آن به عنوان مرجع در کتاب یا مجلات چاپی استفاده کرد؟
 
برای آموزش تولید محتوای موثر و جذاب، می‌توانید این مطالب را بخوانید:
 

آینده سئو سایت با آپدیت هسته گوگل may 2022

تحلیل مختصری که semrush با استفاده از Sensor Data انجام داده، نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۷% از سایت‌های نشان داده شده در 20 رتبه اول نتایج گوگل، جایی در آپدیت الگوریتم نوامبر ۲۰۲۱ نداشتند. این تغییرات نشان دهنده این است که حالا گوگل به سایت‌های با محتوای بهتر، مفیدتر، جامع‌تر و یونیک اهمیت بیشتری می‌دهد. 

در بین 20 نتیجه اول گوگل بعد از به روز رسانی جدید می 2022، 17% لینک‌ها جدید و تازه هستند

در بین 20 نتیجه اول گوگل بعد از به روز رسانی جدید می 2022، 17% لینک‌ها جدید و تازه هستند

بررسی نمودار مقایسه میانگین تغییرات رتبه در آپدیت نوامبر ۲۰۲۱ و می ‌2022 و نمودار مقایسه نوسان رتبه بین 3 سایت اول، 5 سایت و 10 سایت اول نتایج گوگل در آپدیت نوامبر ۲۰۲۱ و می ‌2022 نشان می‌دهد که حتی سایت‌های اول گوگل هم نمی‌توانند به جایگاه خود مطمئن باشند. 

 مقایسه میانگین تغییرات رتبه در آپدیت نوامبر ۲۰۲۱ و می ‌2022

مقایسه میانگین تغییرات رتبه در آپدیت نوامبر ۲۰۲۱ و می ‌2022

 مقایسه نوسان رتبه بین 3 سایت، 5 سایت و 10 سایت اول نتایج گوگل در آپدیت نوامبر ۲۰۲۱ و می ‌2022

مقایسه نوسان رتبه بین 3 سایت، 5 سایت و 10 سایت اول نتایج گوگل در آپدیت نوامبر ۲۰۲۱ و می ‌2022

اگر محتوای خوبی ندارید یا سئو داخلی سایت به درستی انجام نشده، برنامه ریزی برای تولید محتوای جدید و سئو On page را شروع کنید. به غیر از آن مطمئن شوید که:

  • از آخرین تکنولوژی طراحی سایت استفاده می‌کنید
  • سایت شما موبایل فرندلی باشد
  • سرعت سایت نسخه موبایل و دسکتاپ خوب باشد
  • جریان محتوا در سایت به گونه‌ای باشد که هیچ محتوایی بدون بازدید کننده نماند
  • آدرس دهی در سایت خوب باشد
  • تقویم محتوایی داشته باشید و طبق آن جلو بروید

جمع بندی

حتی با وجود اینکه بعد از آپدیت آخر هسته گوگل، تغییرات زیادی در نتایج جستجوی کاربران اتفاق افتاده، اما باز هم می‌توان با انجام برخی اصلاحات، به سرعت سایت را به مسیر درست برگرداند. حتی اگر در طول این زمان، افت ترافیک ورودی و رتبه زیادی را تجربه کردید، نترسید و در نظر داشته باشید که:

  • رشد یا افت position رتبه سایت تا زمان پیاده سازی کامل الگوریتم جدید هسته گوگل رایج است
  • به روز رسانی الگوریتم اصلی گوگل، شامل فرایند یا وبسایت‌های خاصی نمی‌شود. این به روز رسانی گسترده و برای بهبود عملکرد کلی موتور جستجو است
  • صفحاتی که بعد از آپدیت هسته گوگل افت رتبه داشته اند، جریمه نخواهند شد
  • برای جلوگیری از نوسانات رتبه و ترافیک، روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید
  • آپدیت هسته گوگل، مداوم انجام می‌شود و از الان باید برای آپدیت بعدی خود را آماده کنید
  • اصلاحاتی که بعد از آپدیت هسته روی سایت انجام می‌دهید، بازپس‌گیری رتبه قبلی را تضمین نمی‌کند اما به روز نکردن صفحات سایت قطعاً روی افت رتبه بیشتر تاثیر می‌گذارد
  • سئو سایت، باید طبق اصول سئو کلاه سفید انجام شود. قطعاً اگر خودتان نمی‌توانید برای سئوی سایت اقدام کنید، باید به سراغ مشــاوره دیجیتال مارکتینگ و استخدام سئوکار بروید

برای دریافت خدمات سئو سایت، منتوریکس با مشاوره رایگان در کنار شماست.

با در نظر گرفتن همه این موضوعات، به نظر می‌رسد که آخرین آپدیت هسته گوگل، حداقل برای کاربران بسیار مفید و چاره ساز باشد. کاربرانی که از گوگل برای جستجوی سوالات و پیدا کردن پاسخ‌های خود استفاده می‌کنند، حالا می‌توانند محتوای با کیفیت‌تر و مفیدتر را بخوانند. هدف گوگل، رساندن کاربر به محتوای هدفش است به نظر می‌رسد در این آپدیت به این هدف نزدیک‌تر شده باشد.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف