با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

فوت و فن‌های سئو آژانس هواپیمایی {+نکات کنکوری}

سحر محمدی
سحر محمدی
17:13، 1401/09/29
فوت و فن‌های سئو آژانس هواپیمایی {+نکات کنکوری}
2 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

فوت و فن‌های سئو آژانس هواپیمایی {+نکات کنکوری}


به نظرتان پر سرچ‌ترین کی‌ورد در زبان فارسی چیست؟ یا رقابت در کدام دسته از کسب‌وکارهای اینترنتی سخت‌تر است؟ اگر دستی در بهبود سئو سایت داشته باشید؛ قطعا در لیست پیشنهادی‌تان برای پاسخ به سوالاتی که مطرح کردم آژانس هواپیمایی و کی‌وردهایی مثل خرید بلیط هواپیما پیدا می‌شود. سئو آژانس هواپیمایی و سایت‌های گردشگری به دلیل دامنه‌ی سرچ و رقابت بالا، پیچید‌گی‌های زیادی دارد. رقابت در این بازار خیلی سخت است، مخصوصا اگر سایتتان نوپا باشد. اما هیچ کاری نشد ندارد! پس کمربندهایتان را محکم ببندید و با من در این مقاله از منتوریکس همراه شوید تا به شما بگویم چطور غیرممکن را ممکن کنید.

چرا سئو برای آژانس‌های هواپیمایی مهم است؟

اگر شما هم سایت خرید تور گردشگری یا خرید بلیط هواپیما دارید؛ قطعا دلتان می‌خواهد عنوان بهترین آژانس هواپیمایی و گردشگری را به خود اختصاص دهید. این یک آرزوی محال نیست و با سرمایه‌گذاری بر روی سئو سایت به آن می‌رسید. اما سئو آژانس هواپیمایی چطوری به بیشتر دیده‌شدن شما کمک می‌کند؟ برای دریافت خدمات سئو سایت های گردشگری و آژانس هواپیمایی، روی منتوریکس حساب کنید.
بیایید نگاهی به دلایل اهمیت سئو برای آژانس‌های گردشگری بیندازیم.

دریافت لیدهای بیشتر از موتورهای جستجو

هدف نهایی سئو آژانس هواپیمایی، نمایش در صفحه‌ی اول نتایج جستجو SERP است، آن هم با کی‌وردهای هدف و مرتبط در آژانس هواپیمایی. برای مثال شما قصد فروش بلیط هواپیما استانبول را دارید؛ بنابراین لازم است در سئو به کی‌ورد خرید بلیط استانبول توجه کافی نشان دهید و استراتژی‌های خود را بر اساس رتبه‌گرفتن برای این کی‌ورد بچینید. با طراحی یک استراتژی درست، شما به SERP راه پیدا می‌کنید و به‌راحتی سرنخ‌ها یا همان leads بیشتری را برای سایت‌ گردشگری‌تان جذب می‌کنید.

گوگل در یک مطالعه‌ی تحقیقی درباره‌‌ی رفتار مسافران به این نتیجه رسید که بخش زیادی از افرادی که قصد سفر دارند، در موتورهای جستجو تمامی فرایند سفر از خرید بلیط هواپیما تا گردش در شهر مقصد را در موتورهای جستجو بررسی می‌کنند.

برای تکمیل استراتژی سئو سایت گردشگری‌تان از کیوردهای Long tail و همچنین LSI ها نباید غافل شوید. همچنین اگر در زمینه فروش «تور استانبول» و «خرید بلیط استانبول» فعالیت می‌کنید، لازم است بر روی کی‌وردهایی مثل «جاذبه‌های گردشگری استانبول» یا «راهنمای سفر به استانبول» هم تمرکز کنید.
اگر تاکنون برای سئو آژانس هواپیمایی تان اقدامی نکردید، مشتریان زیادی را از دست داده‌اید. ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است؛ همین حالا دست‌به‌کار شوید و سئو سایتتان را شروع کنید. باور داشته باشید که خدماتتان شایستگی لازم برای دیده‌شدن در SERP را دارد.

سئو سایت گردشگری مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر روش‌های بازاریابی است

دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی در بستر اینترنت است و در این میان سئو سایت تنها یکی از زمینه‌های فعالیت در این بخش محسوب می‌شود. بهترین آژانس هواپیمایی، سایتی است که به بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ توجه کافی را نشان دهد.
بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، به روش‌های مختلف ترافیک ورودی سایت را افزایش می‌دهند. برای مثال تبلیغات کلیکی گوگل (Ads) می‌تواند در بازه‌ی زمانی که کمپین تبلیغاتی آژانس هواپیمایی شما فعال است، با بهینه‌سازی و تمرکز بر روی کی‌وردهای هدفتان منجر به افزایش ترافیک ورودی و به‌تبع افزایش فروش در سایتتان شود. دقت کنید؛ افزایش ترافیک و فروش شما در بازه‌ی زمانی که تبلیغات شما فعال است رخ می‌دهد. با اتمام کمپین ترافیک سایت گردشگری تان کاهش می‌یابد.
در مقابل در فرایند سئو، سایت آژانس هواپیمایی افزایش ترافیک ورودی را به‌صورت ارگانیک و پایداری تجربه‌ می‌کند. به این معنا که شما با صرف هزینه‌ی تقریبا برابر، در بازه‌ی زمانی طولانی‌تر، به شکل ثابت‌تری موفق به افزایش ترافیک و فروش در سایت گردشگری تان شده‌اید.
در واقع بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ ترکیب و تلفیق سئو، تبلیغات گوگل، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌هاست. اگر می‌خواهید به بهترین آژانس هواپیمایی تبدیل شوید، باید در بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ به‌صورت هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنید.

تضمین رشد کسب‌وکار با سئو

سئو چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا تنها هدف سئو افزایش ترافیک ورودی و رتبه‌گرفتن در نتایج موتورهای جستجو است؟ خیر. درست است که تمرکز اصلی سئو روی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است، اما هدف اصلی رتبه‌گرفتن و افزایش ترافیک ارگانیک، کمک به رشد کسب‌وکارهاست.
اگر بخواهم این موضوع را ساده‌تر بیان کنم، افزایش رتبه به معنای افزایش ترافیک سایت است. افزایش ترافیک ارگانیک منجر به افزایش سرنخ‌ها می‌شود. افزایش سرنخ‌ها، فروش بیشتر را در پی دارد و فروش بیشتر به معنای رشد یک آژانس هواپیمایی است.

سئو چه تاثیری بر افزایش فروش سایت‌ های گردشگری دارد؟

چرا کسب‌وکارها وارد عرصه‌ی تبلیغات می‌شوند؟ هدف از انجام تبلیغات افزایش فروش است. در زمانی که هنوز اینترنت راهش را به زندگی ما باز نکرده بود، آژانس‌های هواپیمایی در روزنامه‌های کثیرالانتشار به شکل‌های مختلف دست به تبلیغات می‌زدند. البته هنوز هم از این روش‌ها برای جذب مسافرانی که به اینترنت دسترسی ندارند، استفاده می‌شود.

اگر کمی بخواهم حافظه‌تان را غلغلک دهم، دست روی 2 دسته تداعی می‌زنم:

تبلیغ آژانس هواپیمایی و گردشگری در صفحات اصلی روزنامه و همچنین فروش تورها و بلیط هواپیما به‌صورت مشخص‌تری در بخش نیازمندی‌ها. در تمامی این تبلیغات مشتریان بالقوه leads با شماره‌های درج شده در روزنامه تماس می‌گرفتند و بعد از آگاهی از شرایط سفر برای خرید تصمیم نهایی خود را می‌گرفتند.
حالا زمانه عوض شده و پیشرفت تکنولوژی فرایندها را برای ما تسهیل کرده. بهترین آژانس هواپیمایی، آژانسی است که به‌اندازه کافی برای سئو سایت زمان و هزینه صرف کرده باشد.
سرمایه‌گذاری در بخش سئو سایت آژانس هواپیمایی حکم همان تبلیغات روزنامه‌ای را دارد، با یک تفاوت ارزنده و قابل تامل؛ لازم نیست به‌صورت روزانه برای تبلیغات خود هزینه کنید. در یک پروسه‌ی صحیح سئو صفحات و کی‌وردهای هدفتان را به SERP برسانید و پس از آن برای تثبیت رتبه‌ها تلاش کنید، دیگر همه ‌چیز تمام است. از آن به بعد هروقت کسی جهت خرید تور یا بلیط هواپیما برای مقصد مشخصی در گوگل جستجو کند، نام آژانس هواپیمایی شما برایش نمایش داده می‌شود.
زمانی که به رتبه‌های برتر حوزه‌ی تخصصی‌تان (آژانس هواپیمایی) برسید، کاربران بیشتری روی لینک تورها و صفحات فروش بلیط‌ سایتتان کلیک می‌کنند، به همین نسبت تعداد بیشتری مسافر تصمیم به خرید تور از شما را می‌گیرند. به همین راحتی شما فروش خود را افزایش داده‌اید و احتمالا باید به فکر گسترش تورهای خود باشید.

به این آمارها دقت کنید:

  • رتبه‌ی 1 در نتایج جستجو 27٪ کل کلیک‌های کاربران را از آن خود می‌کند.
  • افزایش هر رتبه‌ی در نتایج جستجو 2.8٪ احتمال افزایش کلیک را افزایش می‌دهد.
  • اغلب کاربران قبل از ورود به صفحه‌ی دوم جستجو، برای کلیک بر روی لینک‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. در واقع کاربران کمی برای جستجو به لینک‌های صفحه‌ی دوم نگاه می‌کنند.

اهمیت رتبه‌ها در تعداد کلیکاهمیت جایگاه در SERP بر میزان کلیک دریافتی

مهم‌ترین بخش‌های سئو آژانس هواپیمایی

در مورد اهمیت سئو برای افزایش فروش در آژانس‌های هواپیمایی صحبت کردیم، حالا می‌خواهیم وارد جزئیات بیشتری شویم. زمانی که از سئو آژانس هواپیمایی صحبت می‌کنیم، دقیقا منظورمان چه زمینه‌هایی از سئو است.

طراحی سایت گردشگری

این تیتر ربطی به سئو ندارد؟ به‌صورت مستقیم خیر، برای پیداکردن ارتباط طراحی سایت گردشگری به سئو و افزایش فروش باید کمی عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم.
یک سایت گردشگری علاوه ظاهر جذاب، باید ویژگی‌های دیگری داشته باشد:

  • کاربرپسند باشد.
  • طراحی آن واکنش‌گرا (responsive) باشد.
  • امکانات پیشرفته برای جستجوی تور برای کاربران را فراهم کند.
  • امکان نمایش کامل تورهای یک دسته‌بندی به هر تعدادی را داشته باشد.
  • اطلاعات سفر را با جزئیات در اختیار کاربران خود بگذارد.
  • به سوالات متداول مسافران پاسخ دهد.
  • فرایند خرید تور شفاف و ساده باشد.
  • امکانات پشتیبانی برای فروش را فراهم کند.
  • پرفورمنس سایت عالی باشد تا کاربر منتظر نمایش جزئیات تورها نشود.

زمانی که سایت گردشگری به‌خوبی طراحی شده باشد، بخش زیادی از راه سئو را نیز هموار کرده است. برای کارشناس سئو مطلوب‌تر است که با سایتی کار کند که به‌صورت تخصصی در زمینه‌ی طراحی سایت گردشگری تجربه دارد.
برای من به‌عنوان یک کارشناس سئو کارکردن با سایت‌های گردشگری که به‌صورت تخصصی طراحی شده‌اند، بسیار مطلوب‌‌تر است. ساختار اصولی سایت گردشگری کمک بزرگی به اجرای استراتژی‌های سئو داخلی می‌کند و از طرف دیگر در بخش سئو تکنیکال هم بخش زیادی از راه را هموار می‌کند.
برای مثال شما را دعوت به مشاهده‌ی لندینگ تور یک روزه سایت گردشگری آرند تور می‌کنم. این سایت توسط شرکت همورا -خواهرخوانده منتوریکس- طراحی شده است، تیم همورا تجربه‌ی زیادی در طراحی سایت‌های گردشگری برای معتبرترین آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی ایران دارد.

بر اساس همین تجربه این تیم به‌خوبی می‌داند یک سایت گردشگری به چه فاکتورهایی برای بهترین شدن نیاز دارد. امکان طراحی صفحات لندینگ بر اساس نیاز هر تور، درج اطلاعات سفر، لیست تورها در صفحات PLP، ملزومات سفر، بیان تجربیات کاربرانی که تجربه سفر دارند، امکانات جذاب لینک‌سازی داخلی و موارد بیشتر نکاتی است که در سایت‌های گردشگری‌ای نظیر آرند تور، ستاره ونک و دالاهو تبدیل به نقاط قوت این آژانس‌های مسافرتی شده است.
اما مهم‌ترین نکته در طراحی سایت گردشگری، بحث CMS است. سیستم مدیریت محتوای سایت در حوزه‌ی گردشگری چه برای متخصص سئو و چه برای مدیر وب‌سایت بسیار مهم است.
CMS به مدیران سایت امکان می‌دهد تا به بهترین نحو دست به تعریف تورها، قیمت‌گذاری‌ها، درج اطلاعات، مدیریت رزرو و فروش بزنند. از سوی دیگر متخصص سئو نیز با کار در فضایی که باتوجه‌به فاکتورهای سئویی طراحی شده‌اند، امکان مانور بیشتری پیدا می‌کند و اقدامات لازم سئوی داخلی را به بهترین نحو انجام می‌دهد.
باتوجه‌به اهمیت طراحی سایت برای آژانس هواپیمایی و تورهای گردشگری، اولین قدم برای ورود به بازار الکترونیک سپردن کار به کاردان است.

سئو محلی سایت گردشگری

سئو محلی در زمینه‌ی خدمات گردشگری اهمیت زیادی دارد. دلیل اهمیت این موضوع نه مقصد سفر بلکه مبدا سفر است. برای مثال زمانی که تور یک‌روزه را جستجو می‌کنید، ‌ متوجه خواهید شد که مبدا هم بخشی از کوئری‌های بااهمیت است. به‌ عکس زیر دقت کنید:
آژانس گردشگری که تور یک‌روزه را در لیست خدمات خود دارد، باید روی کی‌وردهای محلی هم مانور دهد. اما علاوه‌برآن باید به عناصر دیگر سئو محلی نیز توجه نماید:

  • ثبت آژانس هواپیمایی یا گردشگری در نقشه گوگل
  • ثبت اطلاعات آژانس مسافرتی در Google My Business
  • استفاده از طرح‌واره‌های (Structured Data) مربوط به سئو محلی
  • دریافت بک‌لینک از سایت‌های محلی
  • استفاده از کوئری‌های مرتبط با نام محل در تیترهای H1 و H2 صفحات هدف

اگر به ‌اندازه‌ی کافی روی سئو محلی خود سرمایه‌گذاری کنید، زمانی که کاربران محلی اقدام به جستجوی بهترین گزینه برای خرید تور یا خرید بلیط هواپیما می‌کنند، سایت شما در جایگاه بالاتری به او نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای ثبت کسب و کار در گوگل مپ

سئو صفحه هوم

صفحه‌ی هوم مهم‌ترین صفحه‌ی برای هر وب‌سایتی است، اما زمانی که صحبت از سایت آژانس هواپیمای یا آژانس گردشگری به میان می‌آید، صفحه‌ی هوم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
صفحه‌ی هوم یک آژانس مسافرتی باید چگونه باشد؟

  • حتما باید شامل اسلاید شو از تورهای یا خدمات آژانس مسافرتی باشد.
  • عکس‌هایی که در صفحه‌ی اصلی استفاده می‌کنید باید سرشار از شادی، هیجان سفر و زندگی باشند.
  • در بخشی از صفحه‌ی اصلی باید محبوب‌ترین تورهای آژانس به‌صورت ویژه معرفی شوند.
  • بخشی از صفحه اصلی باید به پیشنهادهای ویژه نظیر تورهای لحظه‌ آخری یا مناسبتی اختصاص پیدا کند.
  • ویژگی‌های متمایزکننده و مزیت‌های رقابتی شما با سایز آژانس‌های مسافرتی در صفحه‌ی اصلی باید به چشم کاربر بیاید.
  • محتوای سئویی صفحه‌ی اصلی متناسب با خدماتتان باید به صورتی چشم‌نواز در بهترین بخش صفحه‌ نمایش داده شود. اگر سایت شما در زمینه‌ی «خرید بلیط هواپیما» فعالیت دارد، محتوای سئویی شما باید حول محور «آژانس‌ هواپیمایی» نوشته شود. اگر خدمات سایت شما فروش تور است باید روی «آژانس مسافرتی» و کی‌وردهایی مانند «تور ایران‌گردی»، «تور طبیعت‌گردی» و کی‌وردهای مرتبط مانور دهید.
  • فراموش نکنید، بلاگ یکی از اجزا مهم سایت‌های گردشگری است، پس حتما بخشی از صفحه‌ی اصلی را به بخش بلاگ اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: چطور محتوای سئویی بنویسیم؟

سئو لندینگ‌ها و مقاصد سفر (Destination)

در سئو سایت گردشگری، ساختار اصلی سایت اهمیت زیادی دارد. یادتان هست اولین تیتر همین بخش درباره‌ی اهمیت طراحی تخصصی سایت گردشگری با شما صحبت کردم؛ حالا می‌خواهم دقیق‌تر اهمیت این موضوع را شرح می‌دهم. به عکس زیر نگاه کنید.

با یک نگاه ساده متوجه ساختار اصلی صفحات Destination می‌شوید. در اینجا ما یک مقصد اصلی به‌عنوان تور داخلی روبرو هستیم. تور داخلی باتوجه‌به مقاصد سفر به بخش‌های متعددی تقسیم می‌شود که در واقع بر اساس استان دسته‌بندی شده‌اند. در ذیل دسته‌بندی استان، مقاصد سفر یا همان صفحات Destination تعریف شده‌اند. کاربر با ورود به هر صفحه‌ی Destination به‌راحتی به تورهای این مقصد دسترسی پیدا می‌کند و بر اساس انتظاراتش، بهترین گزینه‌ را انتخاب می‌کند.

مقاصد سفر

دسته‌بندی درست مقاصد سفر در سایت آرند تور

به‌صورت خلاصه می‌توان گفت ساختار مطلوب سایت‌های گردشگری باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  1. یک لندینگ اختصاصی برای شهر یا کشور
  2. یک لندینگ اختصاصی برای هر منطقه از شهر یا کشور
  3. صفحات اختصاصی تور یا خدمات سفر برای هر منطقه

اگر سایت شما وردپرس است، باید دسته‌بندی‌های مناسب با مقاصد سفر را ایجاد و سپس برای سئو آن‌ها اقدام کنید. حواستان باشد که تیتر H1 در تمامی موارد بالا اهمیت زیادی دارد و باید دربردارنده کی‌ورد اصلی‌تان باشد.

بیشتر بخوانید: سئو سایت فروشگاهی چه فوت و فن‌هایی دارد؟

چطور صفحات Destination را سئو کنیم؟

صفحات Destination در آژانس‌های گردشگری، صفحات فرود کاربران هستند. اصلی‌ترین بخش سئو داخلی و سئو خارجی هم برای این صفحات صورت می‌گیرد.
اولین کاری که برای صفحات Destination باید انجام دهید، کی‌ورد ریسرچ است. طی این فرایند شما به خزانه‌ای غنی از کی‌وردهای مرتبط با مقصد سفر خود دست پیدا می‌کنید. در مرحله‌ی بعدی باید محتوایی متناسب و سئو شده برای صفحات Destination بنویسید. از کی‌وردهای پرسرچ مقصد سفر در هدینگ‌های صفحه استفاده کنید و حواستان هم به چگالی کلمه‌ی کلیدی اصلی باشد.
در مرحله‌ی بعد باید لینک‌سازی داخلی را به‌صورت کامل انجام دهید. از مقالات مرتبط بخش بلاگ و صفحات تورها به Destination موردنظر با کی‌ورد اصلی لینک‌سازی کنید.
در بخش Title و Description هم به کلیدواژه‌ی اصلی و هم به کیوردهای LSI توجه کنید. اگر برای نوشتن این بخش سردرگم هستید کافی است، سری به رقبا بزنید و از آن‌ها ایده بگیرید.
طرح‌واره‌ها را برای این صفحات جدی بگیرید، حتما از FAQ چه در بخش محتوا و چه به‌عنوان اسنیپت در سورس صفحات کمک بگیرید. این سوالات بخش مهمی از دغدغه‌های کاربران را پاسخ‌ می‌دهد و به‌ آن‌ها برای انتخاب بهتر کمک می‌کند.

سئو صفحات تور

خب، به صفحات تور رسیدیم. هر مقصد سفر Destination حداقل شامل یک تور می‌شود. بهترین حالت برای صفحات Destination این است که تمام تورهای زیرمجموعه را نمایش دهد تا کاربر راحت‌تر تصمیم به انتخاب کند.
صفحات تور، صفحاتی مجزا از صفحه‌ی Destination هستند که از طریق برنامه‌نویسی سایت در مقصد موردنظر فراخوانی شده‌اند. زمانی که کاربر بر روی لینک تور در صفحه‌ی Destination کلیک می‌کند، به صفحه‌ی تور هدایت خواهد شد. این صفحه هم به نوبه‌ی خود در فرایند سئو اهمیت زیادی دارد.
یک صفحه‌ی تور ایدئال باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • گالری تصاویر تور
  • نقشه موقعیت مکانی
  • اطلاعات دقیق سفر از جمله قیمت، تاریخ و ساعت رفت‌وبرگشت، مبدا حرکت، جزئیات اقامت و...
  • امکانات و خدمات تور
  • برنامه و تقویم سفر
  • نظرات کاربران
  • توضیحات بیشتر نظیر لوازم و تجهیزات موردنیاز
  • امکان چت یا تماس با پشتیبان

علاوه بر مواردی که ذکر شد، بهتر است سایت‌های گردشگری از Breadcrumbs در صفحات خود استفاده کنند. در این صورت اگر کاربری به دنبال تور دیگری در همان مقصد بود، تنها کافی است به سطح بالاتر، یعنی صفحه‌ی Destination باز گردد.
همچنین توصیه می‌شود عنوان هر تور با تور مشابه دیگر متمایز باشد. مثلا اگر چند تور برای استانبول دارید در عنوان تاریخ را به این صورت درج کنید؛ «تور استانبول 25 تا 30 آبان».
یکی دیگر از مواردی که باید در صفحات تور موردتوجه قرار بگیرد، محتوای متمایز هر صفحه است. بسیاری از سایت‌های گردشگری و آژانس‌های هواپیمایی به دلیل مشابهت تورهای خود، یا محتوایی برای صفحات در نظر نمی‌گیرند یا محتوای یکسان را در صفحات مشابه تکرار می‌کنند. بهتر است شما این کار را انجام ندهید و برای هر تور محتوایی اختصاصی تهیه کنید.

سئو تکنیکال سایت گردشگری

باز در این بخش هم به طراحی سایت گردشگری بازمی‌گردیم. هرچقدر سایت حرفه‌ای‌تر و باتوجه‌به اصول سئویی طراحی شده باشد، دغدغه‌ی شما در این بخش کمتر خواهد بود.
در بخش سئو تکنیکال آژانس هواپیمایی موارد زیر را باید موردتوجه قرار دهیم:

  • سرعت سایت
  • سازگاری با موبایل
  • استفاده از URLهای متداول
  • حل مشکل صفحاتی که ارور 404 دارند
  • صفحه‌بندی درست و کاربرپسند
  • بهینه‌سازی عکس‌ها و ویدئوها
  • بهینه‌کردن نقشه سایت
  • تنظیم یک فایل Robot.txt کارآمد

سئو خارجی سایت گردشگری

بعد از گذر از بحث‌های سئو داخلی و تکنیکال، زمان ورود به بحث سئو خارجی می‌رسد. اگر هنوز سایت مشکلات تکنیکال دارد یا هنوز کاری برای سئو داخلی انجام ندادید، بهتر است وارد بحث سئو خارجی نشوید. لازم به ذکر است بحث سئو خارجی محدود به انتشار رپورتاژ و دریافت بک‌لینک نمی‌شود. بهترین روش‌ سئو off page برای سایت‌های گردشگری استفاده از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌ها نظیر سرویس‌های وبلاگ‌دهی است.
اگر می‌خواهید آژانس هواپیمایی شما، باقدرت وارد عرصه‌ی رقابت شود، باید به یک نکته توجه داشته باشید. رقبای اصلی‌تان در بخش سئو خارجی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند. در برخی از کی‌وردهای مرتبط با گردشگری مانند «تور استانبول» یا «تور کیش» رقابت چنان سخت است که رسیدن به SERP ناممکن به نظر می‌رسد. اما یادتان هست در ابتدای مقاله گفتم به شما یاد می‌دهم که چگونه غیرممکن را غیرممکن کنید.
برای اینکه در بخش سئو خارجی به SERP برسید و جزء اولین نتایج موتورهای جستجو باشید، باید تحلیل دقیقی از رقبایتان داشته باشید. بهتر است بک‌لینک‌های آن‌‌ها را بررسی کنید. ببینید در چه مدت و با چه میزان بک‌لینکی به جایگاه کنونی رسیدند و شما هم براین‌اساس استراتژی‌های سئو Off page سایت گردشگری‌تان را تدوین کنید.
مهم‌ترین نکته در سئو خارجی آژانس هواپیمایی، صرف هزینه‌ی زمانی و مالی متناسب با کی‌ورد هدف است. در ادامه و در بخش ترفندهای سئو آژانس هواپیمایی به شما می‌گویم که چطور با کمترین هزینه، بهترین نتایج را به دست آورید.

ترفندهای سئو آژانس هواپیمایی

در بخش قبلی در مورد بخش‌های مختلف سئو آژانس هواپیمایی مطالبی را به‌صورت کلی مطرح کردم. اما حالا می‌خواهم کمی فراتر روم و درباره‌ی ترفندها و نکات طلایی سئو آژانس هواپیما نکاتی را ذکر کنم.

سراغ Long tail کیوردها بروید

اگر تازه وارد بحث سئو برای سایت گردشگری خود شده‌اید؛ بهتر است بدانید که از همان ابتدا نمی‌توانید رتبه‌ای در کی‌وردهای اصلی به دست بیاورید. این جمله شاید ناامیدکننده باشد؛ اما توصیه بهتری برای شما دارم. می‌توانید سراغ کی‌وردهای وابسته و Long tail کی‌وردها بروید.
درست است که کی‌وردهای اصلی و دقیقی مثل «تور استانبول» از طرف کاربران بیشتر جستجو می‌شوند، اما کی‌وردهای دیگری هم هستند که شما می‌توانید بر روی آن‌ها مانور بدهید و ابتدا رتبه‌های خوبی در آن بخش کسب کنید. کی‌وردهایی مثل «رزرو تور استانبول»، «قیمت تور استانبول» یا «تور استانبول ارزان».
اگر استراتژی خود را بر اساس کسب جایگاه برای کی‌وردهای مرتبط تدوین کنید، دستیابی به رتبه برای کی‌ورد اصلی‌ نیز راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

کی ورد اصلی و لانگ تیلیک مثال؛ تفاوت دامنه سرچ کیورد «تور استانبول» با کیوردهای مرتبط با آن

هم‌زمان به فکر سئو کیوردهای اصلی باشید

درعین‌حال که استراتژی سئو سایت را بر اساس Long tail کیوردهای تدوین کردید، نباید از کی‌وردهای اصلی غافل شوید. باز به مثال تور استانبول باز می‌گردیم؛ اگر در تدوین پلن بک‌لینک از انکر «قیمت تور استانبول» استفاده می‌کنید، بی‌خیال «تور استانبول» نشوید. به‌صورت هم‌زمان در برخی از رپورتاژهای خود «تور استانبول» را به‌عنوان انکر استفاده کنید.
اگر تمام تمرکزتان روی کی‌وردهای مرتبط باشد، وقتی می‌خواهید روی کی‌ورد اصلی‌تان سئو کنید، به زمان بیشتری برای رتبه‌گرفتن نیاز خواهید داشت.

کاربران هدفتان را شناسایی کنید

یکی دیگر از نکات مهم در سئو آژانس هواپیمایی و گردشگری، شناسایی کاربران هدف است. کافی است تورهای مورد نظرتان یک کی‌ورد ریسرچ ساده انجام دهید. به‌راحتی متوجه خواهید شد که برخی از کی‌وردها در تضاد آشکار با هم قرار دارند. برای مثال می‌توان به «تور ارزان استانبول» و «تور لاکچری استانبول» اشاره کرد. حالا شما باید تصمیم بگیرید خدمات مسافرتی شما، برای کدام دسته از کاربران مناسب‌تر است و استراتژی‌های سئو داخلی و خارجی‌تان را بر همین اساس پیش‌ ببرید.

تولید محتوای اختصاصی برای بلاگ

کسب‌وکار شما هرچه که باشد، بخش بلاگ را باید جدی بگیرید. وقتی که پای سایت آژانس هواپیمایی و گردشگری به میان می‌آید، اهمیت بلاگ چندین برابر می‌شود.
افرادی که قصد سفر به مقصدی جدید دارند، دوست دارند پیش از سفر اطلاعات کافی درباره‌ی سفرشان کسب کنند. امروزه دریافت اطلاعات موثق و کاربردی از شهرهای مختلف جهان، تنها به چند کلیک وابسته است؛ این چند کلیک را از دست ندهید.

محتوای بلاگ خود را بر اساس مقاصد سفرتان، غنی کنید. سراغ مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران خود بروید. برای محتواهای بلاگی‌تان کی‌ورد ریسرچ دقیق و حرفه‌ای انجام دهید. در انتخاب عنوان و نوشتن محتوا خلاق باشید و هرگز سراغ محتواهای کپی نروید.

بعد از انتشار محتوا‌هایتان از لینک‌سازی داخلی برای قدرت‌بخشیدن به سئو On page سایت بهره بگیرید. در آخر هم هرچند وقت یکبار به محتواهایی که تولید کردید بازگردید و راه‌های بهبود آن‌ها را بررسی کنید.

قدرت لینک‌سازی داخلی را دست‌کم نگیرید

اگر سایت را یک ارگان زنده در نظر بگیریم، لینک‌سازی داخلی رگ‌هایی هستند که جای‌جای این ارگان زنده را به قلب و به سایر بخش‌‌ها وصل می‌کند.
برای لینک‌سازی داخلی‌تان برنامه‌ریزی داشته باشید. صفحات مرتبط را به هم وصل کنید و همیشه حواستان به تقویت صفحات Destination باشد. بگذارید یک مثال بزنم؛ شما صفحه‌‌ای برای فروش تور استانبول دارید. هم‌زمان برای مسافران خود، محتواهایی با موضوعات مختلف و کاربردی درباره‌ی سفر به استانبول آماده کرده‌اید. حالا باید این صفحات را به هم پیوند بزنید، تا به خزنده‌های موتورهای جستجو نشان دهید که هم در زمینه‌ی تور استانبول حرفه‌ای و مرجع هستید. از سوی اطلاعات ارزشمندی را به‌صورت منظم در اختیار کاربران خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: 41 ترفند طلایی برای لینک سازی داخلی محتوای جدید

صفحات Destination را به‌صورت مداوم بهبود ببخشید

چک‌کردن مداوم صفحات Destination، بخش مهمی از برنامه‌ریزی سئویی شما باید باشد. نباید صفحات اصلی سایتتان را بعد از تکمیل به حال خود رها کنید. هرچند وقت یکبار به این صفحات بازگردید و محتوای صفحه را به‌روزرسانی کنید. بگذارید این صفحه زنده و پویا باشد. سیگنال این آپدیت‌ها را موتورهای جستجو به‌خوبی درک می‌کنند و برای کاری که انجام می‌دهید، ‌ ارزش زیادی قائل می‌شوند.

تبلیغات گوگل را چاشنی کارتان کنید

تبلیغات در گوگل تاثیر مستقیمی بر سئو آژانس هواپیمایی ندارد، اما می‌تواند به‌عنوان یک بازوی کمکی عمل کند. در واقع مهم‌ترین کمکی که Ads به سئو می‌کند، دستیابی به کی‌وردهای مهمی است که مخاطبان برای خرید بلیط هواپیما یا تور گردشگری جستجو کرده‌اند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که متوجه می‌شوید تعداد جستجوی ماهیانه هر کی‌ورد چقدر است، بنابراین با آگاهی از دامنه‌ی سرچ آن‌ها، استراتژی‌های خود را تدوین می‌کنید

بیشتر بخوانید: راهنمای تحلیل کلمات کلیدی در گوگل ادز

از همان ابتدا به دنبال برندسازی باشید

نام‌هایی نظیر «الی گشت»، «علی‌بابا»، ‌ «دالاهو»، «آرند تور» یا «ستاره ونک» را حتما شنیده‌اید. این نام‌ها متعلق به موفق‌‌ترین آژانس‌های هواپیمایی و گردشگری ایران هستند. جالب است بدانید بخش زیادی از ترافیک ارگانیک این سایت‌ها از طریق نام برندشان صورت می‌گیرد.
برندسازی آن‌هم در بخش گردشگری اهمیت زیادی دارد، بنابراین نباید از آن غافل شد. برای برندسازی می‌توانید از امکانات شبکه‌های اجتماعی، ‌برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، گیمیفیکیشن یا حتی تبلیغات میدانی استفاده کنید.

فوت کوزه‌گری سئو سایت گردشگری و آژانس هواپیمایی

در این بخش نکات مهم سئو آژانس هواپیمایی را تیتروار برمی‌شماریم تا آن‌ها را در چک‌لیست سئویی سایتتان قرار دهید:

  • سایت را بر اساس اصول سئو محلی بهینه کنید، تا کاربرانی که موقعیت‌ جغرافیایی‌شان به شما یکسان است جذب کنید.
  • لندینگ‌ تورها را کی‌ورد اصلی، LSI و Long tail کی‌وردها غنی کنید.
  • به‌‌صورت مداوم تورها و Destination را بهبود ببخشید.
  • در تایتل صفحات لندینگ حتما زمان را قید کنید؛ «تور استانبول پاییز 1401»
  • در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک فعال باشید و سعی کنید، لینک‌ تورهای خود را در این پلتفرم‌ها به اشتراک‌ بگذارید.
  • با بلاگرهای و مجله‌های آنلاین گردشگری در تماس باشید و از آن‌ها بخواهید تورهای شما را به مخاطبانشان معرفی کنند.
  • از سرویس‌های وبلاگی برای انتشار سفرنامه‌هایتان کمک بگیرید.
  • اگر سایتتان با موبایل سازگاری ندارد، ‌معطل نکنید و سریع با یک توسعه‌دهنده‌ی کاربلد تماس بگیرید.
  • در آخر گواهی SSL فراموش نشود که امنیت سایت‌ و کاربرانتان را تضمین می‌کند.

اشتباهاتی که هرگز در سایت آژانس هواپیمایی نباید مرتکب شوید

تا به اینجا همه‌اش از بایدها حرف زدیم، اما پای نبایدهایی هم در میان است. چه‌کارهایی را نباید انجام دهیم تا به جایگاه خوبی در نتایج جستجو برسیم:

  1. فراموش‌کردن دغدغه‌ها و خواسته‌های مشتری در مسیر خرید تور. بسیاری از سایت‌های گردشگری باوجودآنکه در زمینه‌ی طراحی سایت و سئو خوب عمل کرده‌اند، اما از آخرین مرحله‌ی خرید مشتری غافل مانده‌اند. فرایند خرید پیچیده می‌تواند مشتری را خسته کند و او را از ادامه منصرف کند. همچنین باید در پرداخت‌های مالی اصل شفافیت و سادگی را نیز مدنظر قرارداد.
  2. محتواهای تکراری هم از آن مواردی است که بلای جای سایت‌های گردشگری می‌شود. به‌ویژه اگر سایت تازه تاسیس باشد یا به‌خوبی سئو نشده باشد، این محتوا به شدت جایگاه سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  3. تولید محتوا در موضوعاتی که ارتباطی با خدمات گردشگری سایت ندارد. برای مثال تولید محتوا درباره‌ی جاذبه‌های گردشگری استانبول، با اینکه ترافیک زیادی را برای سایت به ارمغان می‌آورد، اما اگر تور استانبول در لیست خدمات گردشگری شما نباشد، بیشتر شبیه سراب است.
  4. عدم توجه به بخش بلاگ، ‌ بسیاری از کسب‌وکارها بخش بلاگ برای سایت را نادیده می‌گیرند. اگر سایت گردشگری دارید باید بگویم هرگز از بلاگ غافل نشوید. به‌جرئت می‌توان گفت موضوعات مرتبط با گردشگری جزء پرمخاطب‌ترین مطالب در جهان وب هستند و مهم‌تر از همه اینکه مسافران شما عاشق شنیدن و خواندن از مقصد سفرشان هستند. این فرصت را در اختیار آن‌ها بگذارید و برایشان مطالب جذاب بنویسید.
  5. اگر فکر می‌کنید، یک سایت حرفه‌ای و سئو شده دارید و این برای شما کافی است، باید بگویم اشتباه می‌کنید، بسیاری از مشتری‌های شما در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام جذب شما خواهند شد.
  6. توضیحات کامل سفر را نوشته‌اید؟ 0 تا 100 خرید بلیط یا تور به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرید؟ تا اینجا همه‌ی کارها را درست انجام دادید. فقط یک نکته ارتباطتان با مسافران را هرگز از دست ندهید. به کامنت‌ها در سایت و شبکه‌های اجتماعی جواب بدهید و اگر می‌توانید امکان مشاوره‌ی آنلاین را در سایتتان ایجاد کنید.

جمع‌بندی

کارکردن روی سئو آژانس مسافرتی و گردشگری جذابیت‌های زیادی دارد. اگر بخواهم صادق باشم، سئو آژانس هواپیمایی و سایت گردشگری سهل و ممتنع است و اغلب سخت‌ترین مرحله‌ی کار رقابت با رقبای شایسته و کارکشته است، اگر اصولی پیش‌ بروید و حواستان به‌تمامی جنبه‌های سئو باشد نه‌تنها به SERP که به ترافیک بیشتر و فروش بیشتر هم می‌رسید. شاید حتی لازم باشد تورهایتان را بیشتر کنید و نیروی جدید استخدام کنید.
ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس پروژه‌های زیادی با موضوع سایت گردشگری و آژانس هواپیمای انجام داد‌ه‌ایم و از اینکه نام‌های آشنای این حوزه همکاران ما هستند بسیار خوشحالیم. 

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
مهدی
1401/10/04
خداقوت.منتظر مقالات جدید شما هستم سحر خانم
پاسخ...
سحر محمدی
1401/10/10
سلام
ممنون برای انرژی و انگیزه‌ای که به من می‌دید.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف