با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

گوگل دنس چیست؟ دلایل و روش های رفع Google Dance

سینا یوسفی
سینا یوسفی
10:00، 1402/10/09
گوگل دنس چیست؟ دلایل و روش های رفع Google Dance
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

گوگل دنس چیست؟ دلایل و روش های رفع Google Dance


الگوریتم گوگل دنس چیست و چه تاثیری بر سئو سایت می‌گذارد؟ چطور باید با الگوریتم رقص گوگل برخورد کنیم؟ Google Dance در چه زمانی اتفاق می‌افتد و تا چه زمانی طول می‌کشد؟ در این مطلب به معرفی Google Dance، علائم، دلایل و علت‌ها و راه و روش جلوگیری و برطرف کردن آن می‌پردازیم. 

تغییر رتبه‌ها در سئو سایت یک امر طبیعی است

تغییر رتبه‌ها در سئو سایت یک امر طبیعی است

الگوریتم گوگل دنس Google Dance چیست؟

الگوریتم رقص گوگل یا گوگل دنس، خلاف چیزی که به نظر می‌رسد، جزو الگوریتم‌های اصلی گوگل نیست ولی به عنوان یک الگوریتم فرعی با اثرگذاری زیاد روی رتبه بندی‌ها و نتایج سرچ گوگل شناخته می‌شود. 

رقص گوگل در تعریف ساده:

به مفهومی اشاره می‌شود که در یک بازه زمانی، نتایج سرچ گوگل تغییرات زیادی می‌کند و رتبه‌های سایت دائما افت و خیز می‌کند.

به طور کلی، الگوریتم دنس گوگل زمانی اتفاق می‌افتد که گوگل تصمیم به بازسازی و rebuilding ساختار رتبه بندی خودش گرفته باشد. این بازه زمانی ممکن است 3 تا 5 روز و حتی تا 2 هفته طول بکشد. در این بازه و تا پایان زمان دنس گوگل، نمی‌توان رتبه‌های سایت را به عنوان رتبه تثبیت شده در نظر گرفت و باید تنها آن‌ها را تحت کنترل گرفت.

آپدیت‌های اخیر گوگل خصوصا آپدیت‌هایی که تحت عنوان به روزرسانی هسته گوگل اتفاق می‌افتد، تاثیر زیادی روی رتبه بندی‌ها دارند و می‌توانند علت اول و اصلی رقص گوگل باشند. اما این همه چیز نیست و گوگل معیارهای دیگری هم برای سنجش اعتبار و امتیاز یک سایت برای رتبه بندی دارد.

در ادامه معیارهای گوگل برای سنجش رضایت کاربران را بررسی می‌کنیم.

معیارهای گوگل برای سنجش رضایت کاربران چیست؟

هدف گوگل در 2 آپدیت اخیر محتوایی، نشان دادن محتواهای مفید به کاربران بود. منظور از محتوای مفید این است که:

  • محتوا مختصر و مفید، پاسخ دهنده و برطرف کننده نیاز کاربران باشد.
  • محتوا دقیقا مشکل و نیاز کاربر را برطرف کند و پاراگراف‌های حاشیه‌ای نداشته باشد
  • محتوا با دیگر محتواهای سایت، تعارض نداشته باشد و همه آن‌ها در حوزه فعالیت سایت باشند

هنگامی که یک عبارت را جستجو می‌کنید، گوگل سایت‌های مختلفی را بر اساس رتبه بندی مشخص به شما نشان می‌دهد (چرا سایتم در گوگل رتبه نمی‌گیرد؟). طبیعتا گوگل رفتار کاربران پس از نمایش لینک‌ها را هم زیر نظر می‌گیرد. 

وقتی کاربری یک سایت را به محض باز کردن می‌بندد، یعنی محتوای آن سایت از نظر کاربر مفید نبوده است. حالا اگر تعداد این کاربرها زیاد شود چه اتفاقی می‌افتد؟ گوگل می‌فهمد که سایت شما از نظر مخاطبان مفید نیست و باید به رتبه‌های پایین‌تر سقوط کند. 

پس از آن شما به کمک چک لیست سئو داخلی، محتوا را به روز می‌کنید. این اتفاق هم به رشد رتبه سایت کمک می‌کند. اما تا زمانی که نرخ پرش از محتوای سایت کاسته نشود و بالا بماند، دنس رتبه خواهید داشت و نمی‌توانید یک رتبه ثابت داشته باشید.

سعی و تلاش Google این است که مفیدترین لینک‌ها و سایت‌ها را در همان رتبه‌های اول به کاربر نشان دهد

سعی و تلاش Google این است که مفیدترین لینک‌ها و سایت‌ها را در همان رتبه‌های اول به کاربر نشان دهد

الگوریتم رقص گوگل چرا به وجود آمد؟

از اوایل دهه 2000 که گوگل توانایی کمتری (نسبت به امروز) در crawl کردن، ایندکس کردن و بررسی سایت‌ها داشت، بحثی به عنوان الگوریتم گوگل دنس به وجود آمد که در اصل توضیحی برای افت و خیز شدید رتبه‌های سایت در بازه زمانی مشخص بود. 

گوگل امروزی، هم قدرت بیشتری در ایندکس کردن سایت‌ها دارد و می‌تواند حتی چندبار در روز، سایت شما را ایندکس کند و هم معیارهای بیشتری را در رتبه بندی نتایج SERP در نظر می‌گیرد. بنابراین با اینکه فعالیت Google Dance هنوز متوقف نشده اما اثرگذاری آن کمتر شده است. 

با این حال، نمی‌توان کاهش یا رشد رتبه‌های سایت به دلیل الگوریتم Google Dance را نادیده گرفت. برای همین، به سراغ بررسی دلایل و علت رقص گوگل رفتیم. 

دلایل و علت گوگل دنس

دلایل مختلفی برای شروع الگوریتم دنس وجود دارد. بهترین کاری که یک متخصص سئو و سئوکار (سیر تا پیاز سئوکار شدن {براساس تجربه شخصی}) می‌تواند انجام دهد، این است که بررسی‌های خود را از سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال سایت انجام دهد و ابهامات و اشکالات سایت را مشخص کند. 

به طور کلی، عوامل اساسی موثر بر الگوریتم Dance موارد زیر است:

  • سن سایت

سن سایت و اعتبار دامنه سایت می‌تواند اولین چیزی باشد که در هنگام وقوع الگوریتم رقص گوگل باید در نظر بگیرید. سایت‌های نوپا و تازه کار، هنوز رتبه‌های تثبیت شده ندارند و احتمال دنس رتبه‌ها در آن‌ها زیاد است. سایت‌هایی که اعتبار دامنه بالاتری دارند، توجه بیشتری نشان می‌دهد و باید عامل زمان را هم جدی بگیرید.

  • رقابت و سرچ والیوم

رقابت در کیورد انتخابی شما چقدر است؟ چقدر سرچ والیوم و keyword difficulity را در گزارشات خود مد نظر قرار می‌دهید؟ شدت رقابت بیشتر، به معنی رتبه گیری سخت‌تر و دشوارتر است. علاوه بر آن، هر چه رقابت در یک کیورد بیشتر می‌شود، تمرکز گوگل بر تک تک اقدامات سئویی بیشتر می‌شود. 

در یک کیورد با رقابت کم، تغییرات منفی سئو داخلی و سئو خارجی اثر کمی روی نتایج دارد. اما در کیوردهای پررقیب و پرسرچ، با کوچک‌ترین اشتباه ممکن است نتایج تغییرات زیادی کند و دچار رقص گوگل شوید. 

  • لینک سازی داخلی و خارجی

لینک دادن از صفحات پرقدرت داخلی به لندینگ‌های سایت یا خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی، می‌تواند تاثیر زیادی روی رتبه‌های صفحه مقصد بگذارد. لینک سازی داخلی محتوای جدید یا انتشار رپورتاژ فوت و فن‌هایی دارد که می‌تواند تاثیر اقدامات شما را بیشتر کند و آن‌ها موثرتر کند. بنابراین اگر لینک سازی خوبی انجام داده‌اید، انتظار دنس گوگل را برای مدت زمان کوتاهی داشته باشید. 

  • تغییرات ui و ux صفحه

تغییرات رابط کاربری و ظاهر صفحه می‌تواند باعث تفاوت در اعتبار صفحه شود. گوگل هم نسبت به تغییرات حساس است. اگر اخیرا تغییرات ui و ux داشتید، احتمال Google Dance را در نظر بگیرید.

  • مشکل در اتصال هاست و نوسانات آن

مشکلات فنی در هاست و عدم دسترسی کاربران و ربات گوگل به هاست می‌تواند نقش موثری در دنس گوگل داشته باشد. قطع شدن هاست می‌تواند باعث نمایش صفحات داخلی سایت به کاربران و عدم دسترسی ربات‌های گوگل به سایت برای ایندکس صفحات شود. بنابراین باید مشکلات فنی هاست را سریعاً کنترل و برطرف کنید. 

  • نزدیک بودن آپدیت‌های هسته گوگل

آخرین آپدیت‌های سئویی در سال 2023، تاثیر زیادی روی نتایج سرچ گوگل گذاشتند. خصوصا در آپدیت تابستان 1402، شاهد فعال شدن الگوریتم دنس گوگل برای سایت‌هایی شدیم که محتواهای خوبی نداشتند و به طور کلی روی سئو داخلی آن‌ها کار کمتری انجام گرفته بود. از طریق ابزار Sensor Semrush می‌توانید SERP volatility را زیر نظر بگیرید. بالا بودن این نرخ، می‌تواند به معنی نزدیک بودن آپدیت گوگل هم باشد. اما به طور کلی، بالا بودن این نرخ، یعنی تغییرات نتایج جستجوی کاربران زیاد است و به رتبه‌ها نمی‌توان اعتماد زیادی کرد. 

سنسور SemRush از احتمال یک تغییر در هسته گوگل خبر می‌دهد

سنسور SemRush از احتمال یک تغییر در هسته گوگل خبر می‌دهد

کدام سایت‌ها دچار الگوریتم گوگل دنس (Google Dance) می‌شوند؟

از جمع بندی مطالب بالا می‌توان به راحتی متوجه شد که کدام سایت‌ها بیشتر در معرض الگوریتم دنس گوگل هستند. 

اگر شما جزو سایت‌هایی با ویژگی‌های زیر هستید، رتبه‌های خود را برای کشف الگوریتم رقص گوگل زیر نظر بگیرید:

  1. سایت‌های نوپا که تازه کار سئویشان را شروع کرده‌اند
  2. سایت‌های با کیوردهای پررقابت و پرسرچ
  3. سایت‌های با محتوای نامناسب 
  4. سایت‌های با سئو داخلی ضعیف

علاوه بر تقسیم بندی بالا، رعایت نکات زیر هم می‌تواند شما را در معرض دنس گوگل قرار دهد:

  • وجود کنیبال‌های زیاد در سایت که رتبه لندینگ‌ها را بین صفحات داخلی دیگر جابه‌جا می‌کند
  • وجود صفحات بدون متاتایتل و متادیسکریپشن بهینه و سئو شده
  • وجود صفحات بدون تگ h1 زیاد در سایت

تمامی موارد بالا هم می‌تواند در به وجود آمدن تغییرات زیاد در رتبه‌ها یا تغییر صفحات انتخابی گوگل موثر باشد. بنابراین باید تاثیر Google Dance بر سئو سایت را جدی بگیرید و برای رفع آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

تاثیر Google Dance بر سئو سایت

نوسان رتبه و بالا و پایین شدن آن، اتفاقی عادی است که در تمامی پروژه‌های سئویی و برای تمامی سایت‌ها رخ می‌دهد. سئو یک فرآیند پویا و متغیر است که همواره باید به طور مستمر انجام شود و علاوه بر آن، باید تغییرات هسته و الگوریتم‌های گوگل هم برای ایجاد تغییرات مثبت در سایت زیر نظر گرفته شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که نوسان در رتبه‌های سایت، هیچ وقت اتفاق نیافتد یا اینکه بعد از رسیدن به رتبه‌های 1 تا 3 گوگل، دیگر دچار تغییر نشوید و افت نکنید. 

تاثیر گوگل دنس بر سئو سایت چقدر است و چطور اتفاق می‌افتد؟

الگوریتم رقص گوگل، به طور غیرمستقیم روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد و می‌تواند زمان نتیجه گرفتن از سئو سایت را طولانی‌تر کند. تا زمانی که علت اصلی Google Dance را پیدا نکرده‌اید، احتمالا نوسان را تجربه خواهید کرد. بنابراین مهم است که بتوانید سایت را مطابق استانداردهای گوگل برای بیشتر کردن تعامل کاربران، بهینه کنید. 

در ادامه روش‌های رفع الگوریتم دنس گوگل را بررسی می‌کنیم.

روش‌های رفع رقص گوگل

پس از اینکه متوجه شدیم که رتبه‌های ما در نوسان شدید هستند، چه کاری باید انجام دهیم؟ چه کار کنیم که از تاثیرات منفی دنس گوگل دور بمانیم؟ 

فرض کنید که یک سایت جدید راه اندازی می‌کنید یا به عنوان پروژه سئویی، مدیریت آن را بر عهده می‌گیرید. طبیعی است با وارد کردن متن سئویی لندینگ‌ها و کار روی دریافت لینک‌های خارجی و داخلی، شروع به رتبه گرفتن می‌کنید. اما این رتبه شما هنوز تثبیت شده و نیست و گوگل بسته به تعداد کاربرانی که جذب صفحات شما می‌شوند، رتبه‌های شما را دچار تغییر می‌کند. 

یک مسئله می‌تواند تاثیر زیادی روی کاهش دنس رتبه‌ها داشته باشد، افزایش مدت زمان حضور کاربران روی سایت است. در سایت‌های قدیمی و سئو شده هم به همین شکل است. اگر می‌بینید که رتبه‌های شما دچار تغییرات زیادی می‌شود و افت و خیز زیادی دارد، باید فکری به حال بهبود تعامل کاربران با سایت خودتان بکنید. 

داشتن محتواهای کاربر پسند به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده رتبه‌های اول گوگل باشد. محتوایی مدنظر گوگل است که بتواند کاربر را مجبور به خواندن و تعامل کند. بنابراین اگر می‌خواهید دنس رتبه‌های شما کاهش پیدا کند و برطرف شود، چک لیست زیر را دنبال کنید:

  • هیجان زده عمل نکنید و هیچ اقدامی را بدون برنامه ریزی انجام ندهید
  • روی تولید محتواهایی کار کنید که کاربرپسند، ترند، پرترافیک و مفید باشد
  • محتواهای قدیمی سایت را به‌روز کنید و بهبود دهید
  • محتواهای نامربوط به موضوع سایت و غیرمفید را بازنویسی کنید یا حتی حذف کنید
  • مشکلات فنی سایت را بررسی و برطرف کنید
  • نوسانات هاست را بررسی و برطرف کنید
  • اخبار گوگل را برای تغییرات جدید الگوریتم دنبال کنید
  • سایت را بر اساس آخرین تغییرات هسته گوگل بهینه و سئو کنید

اما اگر این کارها را انجام دادیم، چقدر باید منتظر بمانیم و صبر کنیم؟ Google Dance چقدر طول می‌کشد؟

برطرف شدن Google Dance می‌تواند زمان‌بر و طولانی‌مدت باشد

برطرف شدن Google Dance می‌تواند زمان‌بر و طولانی‌مدت باشد

رقص گوگل چقدر طول می‌کشد؟

برطرف شدن الگوریتم رقص گوگل ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. حقیقت این است که نمی‌توان بازه زمانی دقیق و مشخصی را برای برطرف شدن آن معین کرد. در صورتی که این تغییر رتبه و دنس مربوط به آپدیت و به روز رسانی هسته گوگل باشد، معمولاً تا دو هفته بعد از شروع آپدیت به اتمام می‌رسد و از بین می‌رود. 

اما در صورتی که این نوسانات مربوط به مشکلات فنی و محتوایی سایت باشد، تا زمان برطرف شدن این مشکلات، باید انتظار نوسان رتبه را داشته باشید. 

تفاوت الگوریتم گوگل دنس با الگوریتم Sandbox گوگل 

الگوریتم Sandbox گوگل یک الگوریتم تایید نشده و غیررسمی ولی شناخته شده است که وبسایت‌های تازه کار را از وبسایت‌های قدیمی سئو شده، تفکیک می‌کند. هدف از اجرای الگوریتم سندباکس، این است که وبسایت‌های اسپم و مخرب که با تکنیک‌های سئو کلاه سیاه رشد کرده‌اند، شناسایی و حذف شوند. یکی از نتایج الگوریتم Sandbox، رتبه گیری سخت و نوسان رتبه در سایت‌های نوپاست. اما این الگوریتم با الگوریتم رقص گوگل تفاوت دارد که در ادامه بیان می‌کنیم:

  • سندباکس تنها برای سایت‌های نوپا و تازه اجرا می‌شود اما گوگل دنس ممکن است برای هر سایتی، اتفاق بیفتد
  • هدف از اجرایی کردن الگوریتم سندباکس، مشخص کردن سایت‌های اسپم و جدا کردن آن‌ها از وبسایت‌های مفید است. اما سایت‌های مفید، سئو شده و رتبه‌دار هم ممکن است درگیر رقص گوگل شوند

سوالات متداول درباره الگوریتم Google Dance

برخی از سوالات متداول را درباره Google Dance در ادامه می‌خوانید:

الگوریتم Google Dance چیست؟

الگوریتم گوگل دنس، الگوریتمی است که هدف آن پیدا کردن سایت‌های مفید برای نشان دادن به کاربران است که می‌تواند رتبه‌های شما را دچار افت و خیز زیادی در بازه زمانی کوتاه مدت کند.

کدام سایت‌ها بیشتر تحت تاثیر دنس هستند؟

سایت‌هایی محتوای غیرمفید ارائه می‌دهند، سایت‌هایی که مشکلات فنی و هاست فراوان دارند، سایت‌هایی که تعامل کاربران با صفحات آن‌ها خوب نیست و… می‌توانند بیشترین تاثیر را از دنس رتبه‌ها بگیرند. 

آیا دنس گوگل بر روی سئو وب سایت تاثیرگذار است؟

بله تاثیر می‌گذارد. اما این تاثیر معمولاً به شکل مستقیم نیست. یعنی چیزی که نهایتاً روی سئو سایت شما اثر می‌گذارد و باعث کاهش ترافیک شما می‌شود، افت کردن رتبه‌ها و کاهش ورودی کاربران است. 

بهترین راه حل برای تشخیص رقص گوگل چیست؟

برای بررسی و تشخیص رقص گوگل، بهترین راه چک کردن مداوم رتبه‌ها و ترافیک ورودی است. هرگونه نوسان در رتبه‌ها و جهش و افت زیاد در ترافیک (کلیک و ایمپرشن) ادامه‌دار و مستمر می‌تواند نشانه‌ای از دنس باشد. 

چطور از رقص گوگل جلوگیری کنیم؟

استفاده کردن از روش‌های کلاه سیاه به جای سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری می‌تواند دلیل اصلی برای این اتفاق باشد. بنابراین سعی کنید مسیر سئویی خود را بر اساس اقدامات سفید و خاکستری بچینید و تنها از اقدامات تایید شده و استراتژی مشخص غیرفریبنده، پیروی کنید.

به کمک خدمات سئو سایت می‌توان هر چالش سئویی را برطرف کرد و با موفقیت پشت سر گذاشت

به کمک خدمات سئو سایت می‌توان هر چالش سئویی را برطرف کرد و با موفقیت پشت سر گذاشت

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست!

برای سئوکارهایی که مهارت کافی در شناسایی مشکلات و ایرادات سایت را داشته باشند و از جستجو برای ابهامات و سوالات تازه نترسند، گوگل دنس نه مشکلی ایجاد می‌کند و نه ترسی دارد. متخصصان سئو، کارسناسان سئویی، مدیران وبسایت و صاحبان کسب و کار، مخاطبان اصلی بخش پایانی مطلب ما هستند که باید بدانند سئو به همان اندازه که جذاب و شگفت انگیز است می‌تواند چالش برانگیز و پیچیده هم باشد.

بنابراین از نوسانات نترسید و مسیر چک لیست سئویی خود را بر اساس استراتژی سئو و استراتژی محتوایی بچینید. مطمئناً با داشتن روحیه جنگدگی و تسلیم نشدن می‌توانید تمامی مشکلات سئویی سایت را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کنید و به مسیر درست برگردید. 

در پایان از شما دعوت می‌کنم تا تجربیات خودتان را درباره نوسانات شدید رتبه سایت و پروژه‌تان با ما و دیگر خوانندگان سایت به اشتراک بگذارید. بی‌صبرانه منتظر خواندن نظرات شما درباره این مطلب و تجربیات کاری‌تان هستم. 

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف