با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

یک نگاه سریع به تاریخچه سئو

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
16:41، 1399/04/07
یک نگاه سریع به تاریخچه سئو
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

یک نگاه سریع به تاریخچه سئو


از سال 1998 شروع شد. سال‌های طلایی که رویاپردازان آینده هرکدام به نحوی برای ساده‌تر شدن زندگی مردم جهان تلاش می‌کردند. یکی در گاراژ خانه، دیگری در خوابگاه دانشگاه؛ یکی با دوستش و دیگری با برادرش. پیشرفت تکنولوژی و رشد اطلاعات در آن سال‌ها باعث شد ایده‌ای ناب شکل بگیرد، ایده‌ای که امروزه آن را با نام گوگل می‌شناسیم.

آشنایی با تاریخچه سئو

در دانشگاه استنفورد، "لَری پِیج" و "سِرگِی بِرین" ماجراجویی پالوآلتویی (منطقه‌ای در کالیفرنیای آمریکا) خود را آغاز کردند. لری پیج موضوع ارتباط صفحات وب و دسترسی از طریق یک منبع مشترک را به عنوان موضوع پایان‌نامه خود انتخاب کرد و سرگی برین، دیگر دانشجوی دکتری دانشگاه استنفورد نیز به "پیج" پیوست. این پروژه Backrub نام داشت و برین و پیج می‌خواستند داده‌ها و اطلاعات وب‌سایت‌ها را از لحاظ اهمیت درجه‌بندی کنند. این دو نفر با استفاده از برنامه نویسی HTML، یک صفحه برای جستجو در وب ایجاد کردند.

آن‌ها برای اینکه به پهنای باند دانشگاه استنفورد دسترسی پیدا کنند از وسایل الکترونیکی کهنه استفاده کردند که این کار به دلیل ترافیک بالای سایت، باعث اختلال در اینترنت دانشگاه شد. صفحه برین و پیج که Backrub نام داشت مورد توجه و استقبال دانشجویان هاروارد قرار گرفت و رشد فوق العاده‌ای داشت و آن‌ها دریافتند که به سرورهای دیگری برای صفحه‌ی خود نیاز دارند. این داستان پیدایش بزرگترین موتور جستجو جهان یعنی گوگل بود. تاریخچه سئو نیز کمی قبل‌تر از این دوران شروع شد.

لری پیج

شاید برای شما جالب باشد که بنیانگذاران گوگل بعد از سال اول تمام تلاش‌شان را کردند که گوگل را به قیمت 1 میلیون دلار بفروشند. همه‌ی سرمایه‌گذاران معتقد بودند این رقم بسیار بالاست و هیچ کس گوگل را نخرید؛ شانس بزرگ. 

تاریخچه سئو (پیدایش اولین موتور جستجوگر)

بحث سئو (SEO) از همان ابتدای به وجود آمدن اولین موتور جستجو یعنی "آرکی" (Archie) مطرح شد. آرکی براساس برچسب‌های عنوان، صفحات را جست‌وجو می‌کرد. تا سال 1995 جست‌وجو صفحات به همین‌گونه بود تا اینکه یاهو (Yahoo) در ازای گرفتن پول از وبسایت‌ها، آن‌ها را در صدر لیست خود نشان می‌داد. یاهو توسط دو دانشجو استنفوردی جری وانگ و دیوید فیلو در سال 1996 به وجود آمد. در آن زمان، جستجو بر دو شکل پیدا کردن نتایج توسط "موتور جستجو" و یا "الگوی سرپرستی انسانی" بود.

در سال 1997 شخصی به نام دنی سالیوان سایتی با نام Search Engine Watch را زد و در این سایت اخبار و نکات موتورهای جست‌وجو را می‌گذاشت. در همان سال‌ها یاهو یک اشتباه فاحش کرد و آن هم همکاری با گوگل بود. تا قبل از این تصمیم توسط یاهو، گوگل یک موتور جست‌وجوی کاملا ناشناخته بود تا وقتی که در هر جست‌وجوی یاهو، مردم کلمه‌ی Powered by Google را دیدند و یاهو با دست خود رقیبش را به تمامی دنیا معرفی کرد.

اشتباه بزرگ یاهو

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات استراتژیک یاهو همین بود: Powered By Google

SEO به شکل امروزی از زمانی به وجود آمد که شرکت گوگل پی برد که جستجو به این روش جواب‌گوی سرعت پیشرفت اطلاعات نیست، پس آن‌ها الگوریتمی را براساس اینکه، صفحات چقدر به هدف جستجو کاربر مرتبط و نزدیک است، توسعه دادند. این روش در سال‌های اخیر تغییرات بسیاری داشته است و توسعه آن پایانی ندارد.

اولین بار گوگل برای طبقه بندی مقالات علمی، تحقیق کرد تا بفهمد، مقالات چه چیز مشترکی دارند و کاربران براساس چه چیزهای مهمی مطالب را جستجو می‌کنند، تا بتواند دقیق‌ترین نتایج را به آن‌ها ارائه دهد. عنوان، کلمات کلیدی، مقدمه، تیتر، چگالی کلمات، منابع، چکیده و خط اول از موارد مهمی بود که گوگل به آن‌ها دست یافت.

گوگل باز هم مشکلاتی در این روش‌ها دید و در سال 2013 انقلاب‌های دیگری را به راه انداخت. معرفی الگوریتم‌های مختلف از جمله پاندا، پنگوئن و مرغ مگس‌خوار باعث شد. این الگوریتم‌ها تکان شدیدی در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل به وجود آوردند و بسیاری از سایت‌ها را حذف و جریمه کردند، چون گوگل فهمیده بود باید رضایت کاربر را به دست آورد و کاربرانش در آن زمان به دلیل سایت‌های اسپم و... راضی نبودند.

تاریخچه سئو مانند تاریخچه ایالت رود آیلند آمریکا است، کوتاه است اما قطعا درخشان و انقلابی!

برای استفاده از خدمات سئو و بهبود رتبه و وضعیت سایت، می توانید روی آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس حساب کنید.

مقالات آموزشی سئو سایت که از دید منتوریکس برای شما

  1. سئو چیست
  2. تاریخچه سئو
  3. الگوریتم رنک بِرِین
  4. الگوریتم برت BERT
  5. سئو کلاه سفید
  6. سئو کلاه سیاه
  7. سئو کلاه خاکستری
  8. سئو داخلی
  9. سئو خارجی
  10. سئو تکنیکال
  11. چگونه سئو کار شویم

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف