با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

داستان موفقیت استیل رخ؛ مرجع تخصصی استنلس استیل
سینا یوسفی
سینا یوسفی
01:40، 1403/03/05
داستان موفقیت استیل رخ؛ مرجع تخصصی استنلس استیل
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

داستان موفقیت استیل رخ؛ مرجع تخصصی استنلس استیل


سایت‌های حوزه آهن، فولاد و استیل، چیزی بین سایت‌های فروشگاهی و سایت‌های شرکتی است. فروش در این سایت‌ها گاهی با درگاه اینترنتی خرید و گاهی با استعلام قیمت یا چیزی بین این دو اتفاق می‌افتد. سایت فروشگاه آنلاین استیل رخ، یک مرجع تخصصی برای فروش و استعلام قیمت استیل و محصولات فولاد ضد زنگ است که در این مطلب، به بررسی داستان موفقیت آن و مسیری که برای سئوی سایت و رسیدن به رتبه‌های اول گوگل طی کردیم، می‌پردازیم.

نمایی از صفحه اصلی سایت استیل رخ

نمایی از صفحه اصلی سایت استیل رخ

داستان استیل رخ از کجا شروع شد؟

داستان منتوریکس و Steelrokh از بهمن‌ماه سال 1400 شروع شد. شرکت گام استیل صنعت قشم با نام تجاری استیل رخ، کار خود را از سال 1386 در زمینه بازرگانی لوله و پروفیل فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) آغاز کرده و در حال حاضر، اگر نگوییم برترین و حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین برندهای بازار تخصصی استیل و فولاد ضد زنگ است. 

از آنجایی که استیل رخ، یک سایت فروشگاهی - شرکتی است، برای قبل از دیدن اقدامات خدمات سئو سایت حرفه ای منتوریکس در این سایت، بد نیست نگاهی به سئو سایت شرکتی و سئو سایت فروشگاهی ما هم بیندازید. 

استیل رخ چه بود و چه شد؟

در آن زمان، استیل رخ یک سایت فروشگاهی ساده بر پایه پلتفرم وردپرس بود که هنوز برند شناخته شده‌ای در بازار هم نداشت. تعداد کاربران سایت بسیار کم و کوئری‌های سایت عمدتاً با نام برند بود. وجود رقبای قدرتمند با سایت‌های فعال که سابقه چند سال سئو داشتند، کار را برای رتبه گرفتن در کیوردهای هدف، سخت می‌کرد. با این حال از همان ابتدا، پروژه را کاملاً چالشی و دشوار چیدیم.

کار روی 3 کیورد اصلی سخت و دشوار:

  • ورق استیل و lsiهای آن
  • لوله استیل و lsiهای آن
  • پروفیل استیل و lsiهای آن

در کنار این عبارات، کیوردهای دیگری هم برای رتبه گرفتن مانند خدمات استیل، نرده استیل و… هم در نظر گرفتیم. تا پایان دوره اول پروژه، یعنی بهمن 1401، برای کیوردهای اصلی رتبه گرفتیم ولی کیوردهای فرعی، نتوانستند جایگاه خود را پیدا کنند.

این چالش‌ها ما را بر این داشت که مسیر سئوی خودمان و استراتژی سئویی‌مان را عوض کنیم. با در نظر گرفتن این موضوعات، عبارات دیگری که به اصطلاح Money-Keyword استیل رخ بودند و آورده مالی بیشتری داشتند (مانند میلگرد استیل، فولاد ضد زنگ، استنلس استیل و…) جایگزین عبارات قبلی شدند و مسیر را با پلن جدید، دنبال کردیم.

نتیجه این اتفاق و اتفاقات دیگری که در ادامه بررسی می‌کنیم، درخشان بود و توانستیم تا پایان اردیبهشت ماه 1403، به نتایج زیر دست پیدا کنیم:

این نتایج، در حضور رقبای قدرتمندی مانند آهن آنلاین، آهن پرایس، مرکز آهن، فولاد حامیران، صبا پروفیل، استیل آروین، تجارت آلیاژ و… به دست آمد.

در ادامه به بررسی مشکلات و چالش‌هایی می‌پردازیم که در استیل رخ پشت سر گذاشتیم.

نمودار 16 ماه اخیر استیل رخ - آپدیت خرداد 1403

نمودار 16 ماه اخیر استیل رخ - آپدیت خرداد 1403

از چه مشکلاتی برای استیل رخ عبور کردیم؟

مشکلات استیل رخ را می‌توان شامل مواردی دانست که برای تمام سایت‌های فروشگاهی وجود دارد. از دوپلیکیت بودن محتواهای قدیمی و صفحات لندینگ و plp گرفته تا کنیبال شدن صفحات pdp با لندینگ‌ها یا حتی مشکلات فنی که گاه و بی‌گاه روی سایت اتفاق می‌افتاد.

با این حساب، کاری که منتوریکس باید انجام می‌داد، شناسایی سریع و فوری مشکلاتی بود که اولویت بالایی داشتند. پس از آن، به سراغ مشکلات با اولویت کمتر و زمان بندی برای برطرف کردن آن رفتیم.

اقدامات انجام شده در سئو تکنیکال

سایت Steelrokh از ابتدای مسیر رشد خود با مسائل و مشکلاتی مواجه بود که آن‌ها را با هوشمندی و تجربه تیم سئوی منتوریکس مشکلات را حل کردیم.

  • ساخت فایل robots.txt جدید
  • تهیه و بهبود سایت مپ
  • اضافه کردن استراکچر دیتاهای به صفحه‌های لندینگ
  • بارگذاری اسکیماهای مناسب صفحه‌های لندینگ
  • بارگذاری ریچ اسنیپت‌های صفحه‌های لندینگ
  • شناسایی و رفع صفحه‌های 410 و 404
  • بررسی و تهیه لیست تصاویر 404
  • بررسی و تهیه لیست ریدایرکت صفحات

بدون کمک تیم فنی Steelrokh، برطرف کردن این مشکلات در سئو تکنیکال ممکن نبود. جا دارد در همینجا از شایان عزیز - مسئول فنی سایت استیل رخ -، تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود، این است که سئو یک فرآیند تیمی، چندبخشی و چندوجهی است که بدون کارکرد درست بخش‌های مختلف و عملکرد همزمان تیم‌های سئویی و فنی، ممکن نیست.

نمودار مقایسه‌ای 6 ماهه استیل رخ - آپدیت خرداد 1403

نمودار مقایسه‌ای 6 ماهه استیل رخ - آپدیت خرداد 1403

اقدامات انجام شده در بخش سئو داخلی

سئوی داخلی، چالش دومی بود که در Steelrokh داشتیم. تولید محتوای تخصصی کار دشوار و سختی است که بدون همیاری و همراهی تیم کارفرما، انجام آن دشوار است. تیم تولید محتوای استیل رخ، وظیفه تولید و انتشار مطالبی را بر عهده دارد که به عنوان بریف تحت عنوان استراتژی محتوایی و تقویم محتوایی برای آن‌ها تعریف می‌شود. این مسیر هم به دنبال این موضوع است که جامعیت و مرجعیت استیل رخ را در بازار استیل (و نه آهن آلات)، نشان دهد.

با این حال، اقدامات انجام شده سایت را می‌توانم در موارد زیر خلاصه کنم:

1- کیورد ریسرچ جامع

استیل رخ، مرجع تخصصی فروش انواع محصولات استنلس استیل است که محصولات آن با محصولات شایت‌های رقیب فعال در بازار آهن آلات تفاوت دارد. بنابراین به دنبال کیوردهایی رفتیم که نشان دهنده تخصص ما در فروش محصولات استیل باشد.

2- تعیین صفحات لندینگ اصلی و فرعی

با در نظر گرفتن کیوردهای تعیین شده، صفحات اصلی و فرعی هم مشخص شدند و برنامه ریزی برای تولید محتوا و بهبود این صفحات هم آغاز شد.

3- تعیین متاتایتل و متادیسکریپشن

بهبود متاتایتل و متادیسکریپشن را بعد از مشخص کردن صفحات لندینگ انجام دادیم و برای تمام صفحات هدف، بهبود و بهینه سازی انجام شد.

4- بریف و تولید محتوا برای صفحات لندینگ

بریف متن سئویی و تولید و انتشار آن، با کمک تیم تولید محتوای منتوریکس و بازنگری و بازنویسی تیم تولید محتوای استیل رخ انجام شد.

5- لینک سازی داخلی در تمام صفحه‌های سایت

برای اینکه عملکرد سئوی داخلی به حداکثر میزان خود برسد، کار بهینه سازی لینک داخلی و اعمال ارتباط معنایی و مفهومی مطالب با همدیگر را در قدم پنجم انجام دادیم.

اقدامات انجام شده در بخش سئو خارجی

چالش پروژه استیل رخ در قسمت سئوی خارجی، رساندن قدرت بک لینک و آتوریتی سایت به سطح رقبا با کمترین هزینه و میزان بودجه بود. مهم بود که در مسیر انتخاب رسانه‌ها و دریافت بک لینک و رپورتاژ، سایت‌هایی را انتخاب کنیم که با کمترین میزان ریسک برای صفحات هدف کار کنند.

با این حال، برای بخش سئو آف پیج، اقدامات زیر انجام گرفت:

با همه اینها، از آغاز سال 1402 و با انتشار بیانیه بک لینک اسپم در الگوریتم‌های گوگل، سریعاً دست به کار شدیم و سایت را از نظر بک لینک‌های اسپم بررسی کردیم. این موضوع باعث شد تا تعداد بک لینک‌های ورودی، به حداقل و میزان تاثیرگذاری مثبت آن به حداکثر خود برسد. تا دو ماه بعد از آن هم وضعیت سایت در وضعیت مطلوب بود تا اینکه….

برای رسیدن به رتبه‌های اول گوگل، به چیزی فراتر از ساختار سئویی و چک لیست‌هایی ابتدایی هم نیاز داریم. ثبت تبلیغات در گوگل راهی است که بتوانید کاربران را با کیورد مورد نظرتان به سایت خودتان ارجاع بدهید. مشاوره گوگل ادز منتوریکس در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. 

تابستان جهنمی سال 1402 از راه رسید!

نقطه عطف ما در پروژه، انتهای بهار و تابستان سال 1402 بود که برای 2 ماه متوالی ریزش ترافیک ورودی (کلیک و ایمپرشن) + افت شدید رتبه‌ها را تجربه کردیم. در ماه‌های مرداد و شهریور هم به ترتیب تثبیت وضعیت موجود (در همان حالت افت کرده) و سپس رشد ترافیک و بازگشت رتبه‌ها را داشتیم. مسیر برون‌رفت سایت Steelrokh از این برزخ را با هم بخوانیم. 

نمودار 4 ماهه از خرداد تا شهریور 1402

نمودار 4 ماهه از خرداد تا شهریور 1402

اما دلیل این اتفاق چه بود؟

برای مدت زمان حدودی 3 ماه، در حال بررسی نشانه‌ها و علائم تغییرات بزرگ در الگوریتم گوگل بودیم اما چیزی از سمت گوگل، اعلام نمی‌شد. وضعیت استیل رخ، تقریبا در تمامی پروژه‌ها اتفاق افتاد اما در این سایت، افت‌ها، شدیدتر و با شیب تندتر بود. با در نظر گرفتن اینکه تا زمان نیمه اول شهریور، خبری از بیانیه گوگل برای تغییرات الگوریتم و آپدیت محتوایی نبود، ما تصمیم گرفتیم تمام چک لیست سئویی را از ابتدا تا انتها (حتی کلی‌ترین موارد و کم‌اولویت‌ترین تسک‌ها) را بررسی کنیم.

نتیجه کار تحقیقی بررسی فرضیه افت، ما را به این موضوع رساند که سئوی داخلی به اندازه سئوی خارجی و تکنیکال رشد نکرده و باید بهبود پیدا کند.

تصمیم من به عنوان Owner و مسئول پروژه، بازبینی، بازنویسی، بهبود و بهینه سازی تمامی مطالب بلاگی و صفحات داخلی در مدت زمان 3 ماه بود (به دلیل محدودیت‌های زمانی موجود). اما با اختیار تامی از سمت ساسان سلوتی -مدیریت منتوریکس- به من داده شد، یک تیم داخلی 3 نفره تشکیل دادیم و تمامی محتواها را در زمان 1 ماه (انتهای تیر و اوایل مرداد 1402) بررسی و بهینه کردیم.

نتیجه این اتفاق و نمودار قبل و بعد آن را می‌توانید در عکس‌های زیر ببینید:

نمودار مقایسه‌ای 2 ماهه بهار و تابستان 1402 قبل و بعد از بهینه سازی

نمودار مقایسه‌ای 2 ماهه بهار و تابستان 1402 قبل و بعد از بهینه سازی

از چه رتبه‌هایی به چه رتبه‌هایی رسیدیم؟

سایت استیل رخ، نشانه‌هایی از یک سایت رو به رشد را قبل از منتوریکس داشت ولی به رشد نرسیده بود. علائم و سیگنالی برای رشد نشان می‌داد اما در عمل، رتبه‌های سایت رشد نمی‌کردند و بازدید سایت در همان ترافیک حداقلی باقی می‌ماند. بررسی نمودار 16 ماهه استیل رخ به خوبی نشان می‌دهد که نتیجه بررسی‌ها، اقدامات سئویی و بهینه سازی Performance و core web vitals سایت، چگونه بوده است:

رتبه‌های سایت استیل رخ

رتبه‌های سایت استیل رخ

آینده سئویی سایت فروشگاه آنلاین انواع محصولات استیل Steelrokh

از زمان شروع سال 1403، تمرکز ویژه‌ای روی بهینه سازی‌ها و بازنگری‌های مجدد گذاشته‌ایم. هدف ما، رسیدن به لیست از بهترین صفحاتی است که مستعد رشد هستند اما هنوز رشدی نکرده‌اند.

چیدن استراتژی محتوا و سئو به همراه بهینه سازی نرخ تبدیل، نیازمند داده‌های اولیه کافی و لازمی است که بتواند مسیر را برای ما روشن‌تر کند. به همین تا حدی که ابزارهای سئویی و مارکتینگ به ما دسترسی بدهند، به دنبال داده‌های خام ساختارمند و قابل استفاده خواهیم بود.

هدف ما، رسیدن به رتبه اول در کیورد محصولات استیل و رساندن استیل رخ به جایگاهی است که از ابتدا برای آن برنامه ریزی کرده‌ایم. این اتفاق هم بدون همراهی و همکاری تیم‌های مختلفی که روی سایت کار می‌کنند، ممکن نیست.

آخر قصه‌ام‌ـه اما قصه‌ی آخرم این نیست

پویایی و زنده بودن سئو، زمانی واضح‌تر می‌شود که بدانید استیل رخ با رتبه‌های 3 و 4 کیورد محصولات استیل، افتی را تجربه کرد که تا به آن زمان نه تکرار شده بود و نه تکرار شده.

رشدی که بعد از آن میسر شد، نتیجه برنامه ریزی قبلی نبود.

این رشد، نتیجه توانایی و تجربه منتوریکس در مدیریت بحران، برگزاری جلسات بحرانی، شناسایی سریع چالش‌ها و موانع، پیدا کردن راه حل فوری و قطعی و همچنین توانایی منتوریکس در برطرف کردن برق آسای مشکلات در کمترین زمان ممکن به طوری که کمترین آسیب و ضرر به سایت برسد، است.

اتفاقات و چالش‌هایی سئویی که از سمت گوگل وارد می‌شود یا دلایل رتبه نگرفتن سایت در گوگل، ممکن است تا چندماه بدون اطلاع و بیانیه رسمی وجود داشته باشد (مشابه اتفاقی که در تابستان 1402 افتاد). بنابراین این توانایی تیم مشاوره دیجیتال مارکتینگ در مدیریت بحران است که بتواند چیزی فراتر از چک لیست‌های سئویی و مراحل سئویی روتین ارائه کند.

چیزی که می‌توانید در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس ببینید و تجربه کنید. در منتوریکس ما از همه ظرفیت‌ها و منابع، برای رسیدن به هدف مطلوب استفاده می‌کنیم و برای رسیدن به نتیجه، می‌جنگیم و می‌جنگیم و می‌جنگیم.

در پایان قصد دارم از کمک‌ها و راهنمایی‌های آقای روزبه شیوایی عزیز، مدیریت شرکت استیل رخ، تشکر ویژه کنم. همچنین از فراز، شایان و نورای عزیز هم از همکاری‌شان تشکر می‌کنم.

همچنین مایلم از همکاران و هم‌یاران عزیزم؛ ساسان سلوتی، نهال ظاهری، محمد بابایی، سحر محمدی، امیر و محیا هاشمی و شیما تیموری هم برای راهنمایی‌ها و همفکری‌های بی‌دریغ‌شان تشکر کنم.

از سئوکارها، دیجیتال مارکترها و فعالان حوزه صنعتی و تجاری که خواننده و مخاطب این مطلب هستند هم دعوت می‌کنم تا نظرات و دیدگاه‌های خودشان را با من و دیگر خوانندگان آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، به اشتراک بگذارند.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی منتوریکس و متخصص سئو کردن سایت‌های مختلف است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف