با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

معرفی 5 دسته بندی تبلیغات دیجیتال و زیرشاخه‌های آن‌ها

انواع تبلیغات دیجیتال را بشناسیم

سینا یوسفی
سینا یوسفی
10:00، 1401/04/28
انواع تبلیغات دیجیتال را بشناسیم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
معرفی 5 دسته بندی تبلیغات دیجیتال و زیرشاخه‌های آن‌ها

انواع تبلیغات دیجیتال را بشناسیم


تبلیغات دیجیتال چیست و چگونه باید آن را پیاده سازی کرد؟ این سوال می‌تواند پاسخ‌های گوناگونی داشته باشد. دسته بندی تبلیغات دیجیتال، کمی سخت و دشوار است با این حال، ما در این مطلب، یک طبقه‌بندی درست و جامع از انواع تبلیغات دیجیتال مارکتینگ را برایتان بازگو می‌کنیم. خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند تا متناسب با کسب و کار خود، بهترین روش تبلیغ آنلاین را انتخاب کنید.

تبلیغات آنلاین می‌تواند به بهینه کردن هزینه‌های تبلیغاتی شما کمک کند؛ اما کدام روش بهتر است؟

تبلیغات آنلاین می‌تواند به بهینه کردن هزینه‌های تبلیغاتی شما کمک کند؛ اما کدام روش بهتر است؟

تبلیغات دیجیتال چیست؟

تبلیغات دیجیتال مارکتینگ چیست؟ اهمیت تبلیغات آنلاین در چیست؟ یکی از مهم‌ترین آثاری که استفاده از انواع تبلیغات دیجیتال دارد، امکان دنبال کردن و ارزیابی بازار هدف است. تبلیغات سنتی شاید انواع متنوعی داشته باشند، اما با استفاده از آن می‌توانید درصد موفقیت‌آمیز بودن تبلیغات را محاسبه کنید. در تبلیغات سنتی دست شما برای تارگت کردن مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه بسته است. اما در روش‌های تبلیغات آنلاین، می‌توانید تنها به روی بازار هدف متمرکز شوید. 

بازاریابی دیجیتال در تبلیغات امروزی، اثرگذاری هزینه‌های شما را بیشتر می‌کند. اگر تا قبل از به‌کارگیری تبلیغات آنلاین، هزینه زیادی برای به دست آوردن یک مشتری می‌کردید، حالا امکان کاهش آن وجود دارد. علاوه بر آن می‌توانید از روش‌های بهینه سازی تبلیغات برای کاهش بیشتر هزینه‌ها هم استفاده کنید. این امکان برای شما وجود دارد که برای هر هزینه‌ای که می‌کنید، ارزیابی عملی از بازار داشته باشید.

انواع تبلیغات آنلاین کدامند؟

با نگرش متفاوت، انواع مختلفی از تبلیغات آنلاین و بازاریابی دیجیتال را می‌توانید پیدا کنید. دسته‌بندی یکسانی برای انواع تبلیغات آنلاین وجود ندارد. اما به طور کلی، انواع تبلیغات دیجیتال شامل موارد زیر می‌شود:

1- تبلیغات Display 

Display advertising یا همان تبلیغات نمایشی، از جمله پُرکاربرد‌ترین و ساده‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین است. در برخی از سایت‌ها این روش را با نام تبلیغات بنری معرفی می‌کنند. این کار اشتباه است، چون تبلیغات بنری می‌تواند زیر مجموعه این روش باشد. استفاده از بنر برای تبلیغ کسب و کار، تنها یکی از راه‌های تبلیغات Display است. یک تفاوت بزرگ بین تبلیغات نمایشی و دیگر روش‌های تبلیغات، عدم اثرگذاری آن روی موتور جستجو است. تبلیغات نمایشی عمدتاً در صفحات داخلی یا صفحه اصلی سایت تبلیغ کننده نشان داده می‌شود. با این وجود به دلیل سادگی در راه اندازی و اثرگذاری بالا، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع تبلیغات دیجیتال نمایشی را می‌توان در دسته‌های زیر خلاصه کرد:

  • تبلیغات بنری: تبلیغات بنری به استفاده از یک مستطیل گرافیکی در بالا، پایین، کناره‌ها یا وسط صفحه می‌گویند. تبلیغ بنری یک روش تصویر محور است. یعنی حتماً باید از محتوای گرافیکی عکس یا فیلم برای جذاب‌تر کردن آن استفاده کرد. البته می‌توان به جای عکس از متن بولد شده هم کمک گرفت اما اثرگذاری عکس در مقایسه با متن بیشتر است. از این روش می‌توان برای معرفی برند، گرفتن لید و ری‌تارگتینگ استفاده کرد.
    برای آموزش طراحی گرافیکی جذاب، مطلب «صفر تا صد طراحی رایگان با برنامه کانوا (Canva)» را بخوانید. 

تبلیغات بنری باید آنقدر برای کاربر جذاب باشد که او را به کلیک کردن روی بنر و ورود به سایت شما ترغیب کند

تبلیغات بنری باید آنقدر برای کاربر جذاب باشد که او را به کلیک کردن روی بنر و ورود به سایت شما ترغیب کند

  • تبلیغات پاپ آپ: از جمله انواع تبلیغات دیجیتال که روی ترافیک ورودی سایت اثر می‌گذارد، می‌توان به تبلیغات پاپ‌ آپ اشاره کرد. هنگامی که کاربر یک صفحه جدید سایت را باز می‌کند، تبلیغ پاپ آپ به او نمایش داده می‌شود. با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت می‌توان زمان و مکان نمایش تبلیغ را کنترل کرد. اگرچه بعضی توصیه‌ها و نکات را به عنوان راهنمای ساخت پاپ آپ می‌توان در نظر گرفت اما سایز و فرم استانداردی  برای تبلیغات pop-up وجود ندارد. آزمون A/B برای آزمایش نحوه نمایش و زمان نشان داده شدن تبلیغات پاپ آپ، توصیه می‌شود. 
  • ساخت لندینگ پیج: برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی، داشتن یک لندینگ پیج سئو شده الزامی است. صفحه فرود یا همان لندینگ پیج، همان صفحه‌ای است که تمام کاربران بعد از کلیک کردن روی لینک شما، وارد آن می‌شوند. برخلاف صفحات ساده سایت که برای اهداف و goalهای متفاوت ایجاد می‌شوند، لندینگ پیج تنها یک هدف و کارکرد (call to action) دارد. گذاشتن تمرکز بازاریابی و انواع تبلیغات دیجیتال روی لندینگ پیج‌ها، می‌تواند به بهبود نرخ تبدیل (conversion rate) کمپین‌های تبلیغاتی و کاهش هزینه جذب مشتری کمک کند. برای طراحی بهتر صفحات فرود، بد نیست مطالب زیر را هم بخوانید:

2- تبلیغات Native 

با این‌که تبلیغات نیتیو شباهت زیادی با تبلیغات نمایشی دارد، اما نسبت به آن عمومی‌تر و با استراتژی قوی‌تر است. وقتی صحبت از کسب و کار‌های محلی و هدف قرار دادن مخاطبان مشخصی باشد، تبلیغات نیتیو موثرتر است. نحوه نمایش تبلیغات نیتیو، وابسته به سلیقه و جست‌وجو‌های گذشته کاربران است. این یعنی کاربر هنگام وب‌گردی و جست‌وجوی اینترنتی، با تبلیغاتی مواجه می‌شود که با نیاز و خواسته او مرتبط است. اگر هنگام وب گردی با عباراتی مثل «کالاها و محصولات مشابه...» و «افراد دیگر هم خریده‌اند…» روبه‌رو شدید، احتمالا در حال دیدن تبلیغات نیتیو هستید. انواع تبلیغات دیجیتال نیتیو را می‌توان در دسته‌های زیر طبقه بندی کرد:

  • تبلیغات in-feed: این نوع از تبلیغات نیتیو، هنگام خواندن متن و دیدن صفحات داخلی سایت به کاربر نمایش داده می‌شود. مثلاً هنگامی که شما در حال خواندن مطلب بررسی و نقد گوشی آیفون 13 پرو مکس هستید، گوشی‌های دیگر ساخت اپل، سامسونگ و… هم با در نظر گرفتن کارایی، امکانات، قیمت و چیزهای دیگر به شما نمایش داده می‌شود. این تبلیغ نه به شکل پاپ آپ و نه به شکل بنری در یک جای مشخص از کناره یا بالا و پایین صفحه است. تبلیغات فید، در بین سطرهای مطلب گذاشته می‌شود.
  • تبلیغات موتور جستجو: برای درک بهتر این نوع از تبلیغات، کافی است تا یک جست‌وجوی ساده در گوگل داشته باشیم. هنگامی که کاربر، یک عبارت را در گوگل جست‌وجو می‌کند، گوگل به او تمام صفحاتی را نشان می‌دهد که از نظر محتوا و سئو، بهترین باشند. اما در این بین، لینک‌هایی هم با برچسب Ad نمایش داده می‌شوند. این لینک‌ها در واقع سایت‌هایی هستند که روی این کلمه یا عبارت کلیدی، تبلیغات نیتیو گوگل داشته‌اند. 
  • تبلیغات recommendation: از روش تبلیغات recommendation، استفاده‌های زیادی می‌توان کرد. چه برای بالا بردن ترافیک و چه برای فروش بیشتر محصولات و خدمات می‌توان از recommendation کمک گرفت. احتمالا این نوع از تبلیغ را در انتهای مطالب خبری با عنوان «مطالب پیشنهادی…» یا «پیشنهاداتی از سراسر وب…» دیده باشید. 

«مطالب پیشنهادی» تبلیغاتی، بسته به نتایج جستجوهای اخیر کاربر و سلیقه او برای هر فرد (ip و دستگاه الکترونیک) تفاوت دارد

«مطالب پیشنهادی» تبلیغاتی، بسته به نتایج جستجوهای اخیر کاربر و سلیقه او برای هر فرد (ip و دستگاه الکترونیک) تفاوت دارد.

  • تبلیغات اسپانسری: تبلیغات به روش اسپانسری یا Promoted Listings در سایت و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. در خریدهای آنلاین Promoted Listings، سایت فروشنده به کاربران پیشنهادات خرید از برند یا فروشگاه خاصی را می‌دهد. این روش از انواع تبلیغات دیجیتال معمولا برای کالاهای فیزیکی کاربرد دارد و با استفاده از آن می‌توان فروش بیشتری نصیب این محصولات کرد. در کنار کالاهای مشمول این تبلیغات، معمولا کلمه Sponsored نوشته می‌شود. 

3- تبلیغات سوشال مدیا

ابزارهای سوشال مدیا یکی از بزرگترین شبکه‌های بازاریابی دیجیتالی هستند. تعداد کاربر زیاد و سهولت هدف قرار دادن مخاطبان خاص باعث می‌شود که شبکه‌های اجتماعی، گزینه خوبی برای تبلیغات باشند. انواع تبلیغات نمایشی، همسان (نیتیو) و ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و محدودیتی برای آن وجود ندارد. پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب برای انواع تبلیغات دیجیتال در ایران رایج‌تر هستند. فیسبوک و یوتیوب عمدتاً برای کسب و کارهای بزرگ و رسمی‌تر استفاده می‌شود.

اینستاگرام هم به خاطر داشتن تعداد کاربر روزانه بالا محدودیتی از بابت نوع کسب و کار ندارد. در این شبکه‌ها می‌توانید عباراتی مثل Sponsored و Advertisement را بین پست‌های خود ببینید. با دیدن این عبارات متوجه می‌شوید که با یک تبلیغ روبرو هستید. چند تا از مزیت‌هایی که کسب و کار‌ها را به سمت تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی روانه می‌کند، سهولت استفاده، امکان گرفتن بازخورد و ارتباط مستقیم با خریدار نهایی است. 

بیشتر بخوانید: سیر تا پیازِ تبلیغات در اینستاگرام {بر اساس تجربه شخصی}

 

4- تبلیغات موتور جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، احتمالاً هدفمند‌ترین و وابسته‌ترین نوع تبلیغات است. بسته به کلمات کلیدی که کاربران در موتور جستجو وارد می‌کنند، دو دسته کلی تبلیغات PPC و SEO به وجود می‌آید. درصد بالایی از کاربران برای رسیدن به هدف و نیاز خود، تنها روی لینک اول از نتایج جستجو کلیک می‌کنند. بنابراین طبیعی است که برای رسیدن به رتبه اول گوگل، رقابت سختی شکل بگیرد. کمپین‌های تبلیغاتی و استراتژی شما است که نهایتاً رسیدن یا نرسیدن به اهداف مورد نظر را مشخص می‌کند. 

لینک‌هایی که در ابتدا یا انتهای نتایج جستجو با برچسب Ad ظاهر می‌شوند، از تبلیغات موتور جستجو گوگل استفاده کرده‌اند

لینک‌هایی که در ابتدا یا انتهای نتایج جستجو با برچسب Ad ظاهر می‌شوند، از تبلیغات موتور جستجو گوگل استفاده کرده‌اند

 

بیشتر بخوانید: تبلیغ چه مواردی در گوگل ادز ممنوع است؟

5- تبلیغات ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ هنوز هم یک راه ساده و موثر برای گرفتن لید بیشتر با هزینه کم است. با ایمیل مارکتینگ می‌توانید روی جذب مخاطبان هدف تمرکز کنید. مثلاً اگر لیستی از ایمیل مشتریان وفادار خود داشته باشید، فروش محصولات جدید و و معرفی آن به بازار راحت خواهد بود. برای گرفتن ایمیل کاربران جدید هم می‌توانید از تبلیغات پاپ آپ و پیشنهاد یک هدیه (کتاب الکترونیک، فایل پادکست، کد تخفیف و…) استفاده کنید. راه‌اندازی کمپین ایمیلی باید زیر نظر دیجیتال مارکتر یا مدیر بازاریابی باشد. مهم است که نتایج و آمار به دست آمده از این کمپین به درستی تحلیل شود.در این صورت می‌توان برای کمپین‌های بعدی برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشت.

راهنمای انتخاب بهترین روش‌های تبلیغات دیجیتال

برای این‌که بتوانید روش مناسب تبلیغ دیجیتال را در کسب و کار خود انتخاب کنید، باید به نوع فعالیت و هدف‌تان توجه کنید. اگر یک روش تبلیغ دیجیتال و مارکتینگ اینترنتی برای یک کسب و کار جواب داد، لزوماً همان روش برای شما جواب نمی‌دهد. زمان اجرای کمپین تبلیغاتی هم می‌تواند روی اثر و بازخورد کمپین، تاثیر گذار باشد. در این‌جا تنها به بیان برخی نکته‌های ساده هنگام اجرای انواع تبلیغات دیجیتال، بسنده می‌کنیم:

  • اندازه و سایز تبلیغات بنری باید متناسب با عناصر گرافیکی، اندازه فونت کلمات و چینش صفحه باشد. سایت‌های آگهی دهنده، به ازای هر تعداد پیکسلی که در اختیار شما می‌گذارند، پول دریافت می‌کنند. بنابراین مهم است که یک سایز بهینه برای تبلیغات بنری در دسکتاپ و موبایل پیدا کنید.

اندازه و سایز بنر تبلیغاتی، به سایت انتشار دهنده و خبرگزاری وابسته است اما بد نیست استاندارد ابعاد بنر را هم در نظر بگیرید

اندازه و سایز بنر تبلیغاتی، به سایت انتشار دهنده و خبرگزاری وابسته است اما بد نیست استاندارد ابعاد بنر را هم در نظر بگیرید

  • زمان و مکان نمایش تبلیغات پاپ آپ باید هدفمند باشد. سایز پنجره پاپ آپ نباید آنقدر بزرگ باشد که عناصر و المنت‌های آن در پنجره کاربر قرار نگیرد. همین‌طور، سایز پاپ آپ نباید آ‌‌ن‌قدر کوچک باشد که توجه کاربران را به خود جلب نکند. تعداد دفعات نمایش پاپ هم باید طوری بهینه شود که کاربر با دیدن تبلیغ، کلافه نشود. علاوه بر آن می‌توانید از محدود کننده‌هایی مثل زمان یا میزان اسکرول شدن صفحه برای نمایش پنجره پاپ آپ استفاده کنید. بهترین زمان برای نشان دادن تبلیغ پاپ آپ، زمانی است که کاربر با موضوع مطلب صفحه آشنایی نسبی پیدا کرده باشد.
  • تبلیغات فید برخلاف تبلیغات بنری در بالا، پایین یا گوشه‌های صفحه قرار نمی‌گیرد. این روش تبلیغات را باید در بین سطور متن مطلب صفحه قرار داد. 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل اندازه تبلیغات تصویری گوگل ادز

جمع بندی

با وجود روش‌های ذکر شده، هنوز هم ممکن است روش‌های دیگری هم بنا به تجربه وجود داشته باشد. تجربه مدیران بازاریابی به آن‌ها کمک می‌کند تا از یک روش ساده تبلیغات، یک ترکیب تبلیغاتی موثرتر و جذاب‌تر به وجود بیاورند. استفاده از روش‌های تبلیغات دیجیتال در کنار هم، می‌تواند اثرگذاری آن‌ها را افزایش دهد. شما می‌توانید ارزیابی هر روش را هم با تحلیل آمار به دست آمده از گوگل آنالیتیکس و تست A/B انجام دهید. برای این کار می توانید از خدمات سئو که توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس ارائه میشود، استفاده نمایید.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف