با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

داستان موفقیت خدمات سئو سایت دارودراگ {از 1000 به 80000 بازدید}

نهال ظاهری
نهال ظاهری
10:00، 1401/10/10
داستان موفقیت خدمات سئو سایت دارودراگ {از 1000 به 80000 بازدید}
2 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

داستان موفقیت خدمات سئو سایت دارودراگ {از 1000 به 80000 بازدید}


بنابرتجربه‌ی من سئو چالشی‌ترین و چندوجهی‌ترین فعالیت دیجیتال مارکتینگ است و موفقیت پروژه‌های سئویی به عوامل متعددی بستگی دارد، از این رو خواندن داستان موفقیت پروژه‌های سئویی می‌تواند دید روشن‌تری از فضای فعالیت در این حوزه به صاحبان کسب‌وکار دهد. در این مطلب از مجموعه دااستان‌های موفقیت منتوریکس، روایت مرا می‌خوانید از فراز و فرودهای یکی از عجیب‌ترین و البته خواستنی‌ترین پروژه‌های سئویی‌مان در منتوریکس، یعنی داروخانه آنلاین دارودراگ.

چکیده‌ای از وضعیت رشد سئو سایت دارودراگ (تا تیر 1402)

چکیده‌ای از وضعیت رشد سئو سایت دارودراگ (تا تیر 1402)

قصه دارودراگ از کجا شروع شد؟

فرض کنید تجربه‌ی ناموفقی در سئو داشتید و از طراح سایت‌تان هم ناراضی هستید، با بیم و امید و پرس‌وجو سراغ شرکت دیگری برای طراحی سایت و سئو را گرفته و رسیده باشید به منتوریکس. جلسات مشاوره‌ی آغازین را پشت سر گذاشته باشید و از سایتی آشفته در وردپرس، برسید به سایتی با طراحی و CRM اختصاصی که همورا -خواهرخوانده‌ی منتوریکس- زحمت آن را کشیده و حالا نوبت رسیده است به تیم سئو که آستین‌ها را بالا بزند و برود به جنگ رقبای تازه‌نفس.

شروع پروژه سئو

به رسم همیشگی، گروهی در واتس‌اپ تشکیل دادیم و پروژه به‌صورت رسمی آغاز شد.

این را هم اضافه کنم که دارودراگ در میانه بیماری کرونا (اوایل زمستان 1399) بازطراحی شد و تیم ما در حال تجربه اولین جلسات آنلاین با مشتری بود. پس از کیوورد ریسرچ و جستجوی کلمات کلیدی، اولین جلسه آنلاین را با مسئولان داروخانه برگزار کردیم و آن‌ها را در جریان روند کارمان قرار دادیم.

 

دارودراگ چه بود و چه شد؟

دارودراگ از قبل تا حدود اوایل کار با تیم سئو آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس (از 1 فروردین تا 31 خرداد 1401)، مجموعاً 295 هزار کلیک و 4.53 میلیون impression داشت. این عدد در حال حاضر چیزی فراتر از تصور است. سایت دارودراگ حالا 2 میلیون کلیک ماهانه و بیش از 27 میلیون impression ثبت می‌کند.

بازدید 28 روز اخیر دارودراگ (10 تیر 1402)

بازدید 28 روز اخیر دارودراگ (10 تیر 1402)

همچنین توانستیم در کیوردهای سختی مثل:

  • داروخانه آنلاین 
  • بهترین داروخانه آنلاین
  • خرید مکمل بدنسازی
  • خرید محصولات جنسی
  • و ده‌ها محصول و کیورد lsi دیگر

در رتبه 1 قرار داشته باشیم.

با اینکه دارودراگ سابقه‌ی فعالیت داشت، اما به‌دلیل اصولی نبودن اقدامات، همه چیز حتی طراحی UX (تجربه کاربری) از اول بازطراحی شد، طراحی سایت و فرایند مهاجرت و انتقال داده‌ها به سایت جدید، حدوداً 5 ماهی طول کشید و در این بازه، ما در تیم سئو چند اقدام اساسی را پیش بردیم، از جمله:

در این بازه زمانی، ما محتوای سئویی 5 لندینگ، 155 محصول و 130 بلاگ را آماده کردیم و از اردیبهشت 1400 اقدامات سئویی سایت را به‌صورت رسمی کلید زدیم. حالا ما بودیم و سایتی که بوی تازگی رنگ دیوارهایش هنوز به مشام می‌رسید و رقابت با رقبایی که تا این لحظه کلی دویده بودند (بهتر است بدانید کرونا فرصتی چشمگیر برای کسب‌وکارها به‌ویژه در حوزه سلامت فراهم کرد و تعداد فعالان این حوزه در عرض مدتی کوتاه، چند برابر شد).

همه چیز به‌ظاهر قدرتمند شروع شده بود، اما پس از گذشت چند ماه احساس کردیم یک جای کار می‌لنگد، اینجا بود که در اتاق فکر سئویی‌مان دور هم جمع شدیم تا ببینیم مشکل این سایت از کجاست و چطور می‌توان آن را بهینه کرد؟

 

مشکلات این پروژه چه بود؟

به‌رغم این‌که همه می‌دانیم سئو فعالیتی زمان‌بر است و حداقل 6 تا 9 ماه طول می‌کشد تا اولین نتایج به دست آید، (سئو چقدر طول می‌کشد) اما ما در حال عبور از 6 ماهگی پروژه بودیم (مهر 1400) و هنوز نتیجه دلخواه نصیبمان نشده بود.
این شد که جلسه بحران تشکیل دادیم تا ببینیم چه باید کرد؟

در جریان این تحقیق و تفحص، تصمیم گرفتیم سایت را از منظر سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی بررسی کنیم که ‌در ادامه شرح مختصری از این جست‌وجوی سئویی را برایتان می‌نویسم:

بررسی مشکلات سئو تکنیکال

در بخش سئو تکنیکال سری زدیم به داده‌های Google Search Console و Lighthouse و به مشکلات زیر رسیدیم:

بررسی مشکلات سئو داخلی

در بخش سئوی داخلی، اقدامات زیر را برای سئو سایت پزشکی دارودراگ، انجام دادیم:

بررسی مشکلات سئو خارجی

مشکلات سئوی خارجی دارودراگ، زیاد نبود و تنها با تغییر پلن انتشار بک لینک و رپورتاژ آگهی، توانستیم به هدف‌مان از انتشار رپورتاژ، برسیم:

  • بازنگری پلن آف-پیج اجراشده
  • بررسی بک‌لینک گپ

پس از آنالیز اولیه و گردآوری اطلاعات، لیستی از فعالیت‌های بهبود آماده کردیم که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهم داد. اما نهایتاً باید بدانید که چطور در خرید رپورتاژ پول خود را دور نریزید و چگونه بهترین نتیجه را از هزینه روی خرید بک لینک، دریافت کنید. 

 

چطور مشکل سئو این سایت را حل کردیم؟

تا اینجای کار مشخص بود راهی که تا اینجا آمدیم و رتبه‌هایی که در صفحات سوم و چهارم به دست آورده بودیم، خوب است، اما کافی نه! پس چطور این نقاط درد را بهبود دادیم؟
مانند قسمت قبل راه حل مشکلات را با همان دسته‌بندی مطرح می‌کنم:

ارائه راهکار برای بهینه‌سازی سئو تکنیکال

نقطه قوت کار ما در این پروژه، همکاری با تیم طراحی سایت خودمان یعنی همورا بود، آشنا بودن با ادبیات فنی این تیم به ما کمک می‌کرد خیلی سریع‌تر به زبان مشترک برسیم. این درحالی‌ست که یکی از اصلی‌ترین نقاط درد پروژه‌های سئویی، عدم تفاهم تیم سئو با تیم فنی و بعضا کش آمدن مشکلات است.

بنابر تجربه، یکی از اصلی‌ترین نقاط درد پروژه‌های سئویی، عدم تفاهم تیم سئو با تیم فنی و بعضا کش آمدن مشکلات است. بنابراین توانایی ارتباط با تیم فنی از مزایای متمایزکننده‌ی هر تیم سئویی محسوب می‌شود.

 
کارشناس سئو تکنیکال این پروژه پس از بررسی‌ها، موارد زیر را با هماهنگی تیم همورا انجام داد:
  • صفحات Duplicate که اکثرا صفحات فیلترینگ بود را براساس لیستی که خودمان دادیم به صفحه اصلی همان فیلترینگ کنونیکال کند.
  • صفحات 404 را به صفحات متناظرشان ریدایرکت کند. همانطور که در عکس زیر می‌بینید، این صفحات پس از اصلاح، سهم بسیار کمتری از بودجه خزش سایت را درگیر کرده است.

بهینه سازی بودجه خزش

نمودار Crawl stats به‌خوبی نتیجه بهینه‌سازی صفحات 404 را نشان می‌دهد.

  • با تعیین یک H1 در صفحات، مشکل Multiple H1 را حل‌وفصل کند.
  • در نهایت، روی معیارهای Core web vitals کار کند تا بتواند پرفورمنس سایت را بهینه کند. پس از بهینه‌سازی‌ها (از جمله بهینه‌سازی فایل‌های CSS و زمان لود سایت)، این معیارها در بهار 1401 به شکل زیر درآمدند:

بهبود پرفورمنس سایت

ارائه راهکار برای بهینه‌سازی سئو داخلی

آنچه در بخش سئو داخلی بسیار حائز اهمیت است، تولید محتوای باکیفیت و البته پرمخاطب است. در این بخش کیوورد ریسرچ هدفمند، شناخت قصد کاربران در مارکت و تحلیل رقبا نقشی بسیار اساسی دارد.

برای بهینه‌سازی سئو داخلی، از کارشناس سئو داخلی این پروژه درخواست کردم رقبا را تحلیل کند و کانتنت گپ دربیاورد (یعنی محتواهای پربازدید رقبا که ما روی آن‌ها کار نکرده بودیم را شناسایی کند). براساس داده‌هایی که از Content Gap به‌دست آوردیم، به سراغ موضوعات پرترافیک رفتیم و عناوینی را برای تولید محتوا انتخاب کردیم که پرترافیک باشند.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا چیست؟ {راهنمای کامل و جامع تولید محتوا}

برای مثال مطلب زیر در سایت دارودراگ توانست رکورد بازدید را بشکند و هنوز با گذشت یک سال و اندی در رأس مطالب پربازدید باقی بماند؛ مطلبی که به‌صورت میانگین روزی 2 هزار بازدید دارد!

مطلب پر ترافیک

مطلبی که به‌صورت میانگین روزی 2 هزار بازدید دارد!

  • اقدام بعدی، اصلاح لینک‌سازی‌های داخلی و اطمینان از ارتباط پیلار و کلاسترها بود که طی یک برنامه زمانی 3 ماهه انجام شد.
  • پس از آن، به‌دلیل اهمیت صفحه هوم این سایت، محتوایی سئویی نوشته و در این صفحه بارگزاری شد.
  • در نهایت، تایتل و دیسکریپشن صفحات لندینگ و محصولات بازنگری شد و با بررسی رقبا و تکنیک‌های منتوریکسی، سعی کردیم آن‌ها را غنی کنیم.

بنابرتجربه‌ای که از سئو پروژه‌های متعدد به دست آورده‌ام، تولید محتوای باکیفیت و پرسرچ رمز پیروزی سئو سایت و نتایج پایدارتر محسوب می‌شود.

ارائه راهکار برای بهینه‌سازی سئو خارجی

در بخش سئو خارجی، با همکاری کارشناس سئو خارجی این پروژه، آنالیز مجدد انجام دادیم و بک‌لینک گپ را با استفاده از ابزار SEMRUSH درآوردیم، آنچه واضح بود فاصله‌ی زیاد ما با رقبا در بخش سئو آف-پیج بود، اما بنابر تجربه تمایلی نداشتم ره صد ساله را یک شبه برویم و می‌دانستم در این بخش باید آهسته ولی پیوسته حرکت کرد.
بنابراین پلن بک‌لینک‌سازی را با تکیه بر گرفتن بک‌لینک‌های قدرتمند و با کمترین ریسک ممکن ادامه دادیم.

چالش همچنان ادامه داشت

با وجود این اقدامات و بهبودهایی که در پروژه دیده بودیم، چالش همچنان ادامه داشت. اواسط پاییز 1400 بود و کم‌کم ناامیدی داشت در جان ما و کارفرما رخنه می‌کرد. این ناامیدی تا جایی رسید که پروژه به مدت 3 ماه از سوی کارفرما متوقف شد و ما تلاشمان را کردیم حداقل نتایج را در جایی که هستند، نگه داریم.

در طول این سال‌ها، کارفرمایان بسیاری را دیده‌ام که از ماه 6 به بعد، کم‌کم از گرفتن نتایج مطلوب ناامید می‌شوند، اما کافی‌ست این دره مرگ را تحمل کرد تا پروژه به ثمر برسد.

بعد از 3 ماه، باتوجه به پتانسیلی که سایت داشت، توافق کارفرما را برای استارت مجدد پروژه جلب کردیم. آستین‌ها را بالا زدیم و اصلاحاتمان را ادامه دادیم.

این بار تمرکزمان را از روی کیووردهای متعدد برداشتیم و روی 3 کیوورد پولساز تمرکز کردیم:

  • داروخانه آنلاین
  • محصولات جنسی
  • مکمل بدنسازی

ساختار پیلار و کلاسترها را مجدد بازسازی کردیم، رقبا را زیر ذره‌بین گذاشتیم، تولید مطالب پرترافیک را ادامه دادیم، فیتیله‌ی پلن آف-پیج را کمی بالا کشیدیم و چشم دوختیم به الطاف گوگل!

 

نتیجه اقدامات سئویی چه شد؟

اردیبهشت 1401 (یعنی 12 ماه پس از شروع کار رسمی سئویی با احتساب وقفه 3 ماهه)، روند رشد سایت دارودراگ به‌شکل چشمگیری صعودی شد. اقدامات سئویی‌مان به بار نشسته بود و حالا وقت میوه دادن بود (فکر می‌کنم هر سئوکاری منتظر رسیدن این لحظه باشد).
بیایید با آمار و ارقام صحبت کنیم:

قبل و بعد از سئو

نمودار مقایسه قبل و بعد از درخشش سئو

این نمودار نشان می‌دهد که پس از به ثمر رسیدن اقدامات سئویی، میزان ترافیک این سایت در یک سال چه جهشی داشته است: از میانگین 27.8 هزار کلیک ماهانه به میانگین 829 هزار کلیک ماهانه! و این آمار برای یک سایت فروشگاهی آن هم در حوزه سلامت، بسیار رضایت‌بخش است.

 

در چه کیووردهایی رتبه گرفتیم؟

ما در سخت‌ترین کیووردهای این حوزه، مثل «داروخانه آنلاین»، «خرید مکمل بدنسازی» و «خرید محصولات جنسی»، رتبه 1 گوگل را به دست آوردیم. به گزارش سرچ کنسول، در بیش از 1000 کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل قرار گرفته‌ایم و این برای ما و تیم دوست‌داشتنی داروخانه آنلاین دارودراگ بسیار رضایت‌بخش بوده است.

رتبه کلمات کلیدی سایت دارودراگ

رتبه کیوردهای دارودراگ

اما نکته مهم‌تر، داشتن ثبات و حفظ رتبه‌های به دست آمده است که نه تنها در طول زمان افت نکرده، بلکه همچنان رشد داشته و توانسته باز هم نسبت به قبل بهتر شود. علاوه بر آن، حفظ رتبه‌های 1-3 گوگل به ما کمک کرده تا ترافیک ز یادی را از سرچ ارگانیک به دست بیاوریم و کاربران ماهانه زیادی داشته باشیم. 

به‌شدت معتقدم سئو کاری تیمی‌ست و نمی‌توان آن را تک‌بعدی نگاه کرد. بدون شک، موفقیت در خدمات سئو سایت دارودراگ بدون حضور اعضای تیم سئوی منتوریکس و تیم فنی همورا دست‌یافتنی نبود.

 

به سوی بی‌نهایت و فراتر از آن

با وجود اینکه ترافیک سایت در مهر 1401 و 6 ماهه اول سال 1401، به میزان قابل توجهی رشد داشت، اما تلاش ما برای افزایش ترافیک ورودی و بهینه‌تر کردن نرخ CTR ادامه پیدا کرد. مقایسه بازه 190 روزه اخیر (از 1 دی ماه 1401 تا تیر 1402) با مدت زمان مشابه قبل از آن، نشان می‌دهد که اقدامات ما در بهبود رتبه و افزایش ترافیک کاملاً موثر بوده و توانسته به رشد هر چه بیشتر و بهتر سایت، کمک زیادی کند. 

نمودار ترافیک 380 روز اخیر دارودراگ (مقایسه در 2 بازه 190 روزه)

نمودار ترافیک 380 روز اخیر دارودراگ (مقایسه در 2 بازه 190 روزه)

در ادامه، لیست اقداماتی را می‌بینید که به ما کمک کرد تا اولاً ترافیک بیشتری جذب کنیم و دوماً بتوانیم رتبه کلمات lsi سایت را به مرور، بهبود ببخشیم:

  • انتشار منظم محتواهای پُرسرچ ماهانه
  • بهینه سازی مطالب قدیمی و بهبود لینک سازی داخلی 
  • تولید محتوا برای محصولات پربازدید 
  • اضافه شدن بخش محصول مرتبط به مطالب بلاگی پربازدید

محصولات مرتبط در دارودراگ

با اضافه شدن بخش محصولات مرتبط، گردش کاربر در صفحات داخلی سایت بهتر اتفاق می‌افتد و تاثیر مثبتش را روی تمام فاکتورها و معیارهای user-based می‌گذارد. علاوه بر آن، دیدن محصولات مرتبط و باز کردن صفحه مربوط به آن، می‌تواند نقش زیادی در افزایش احتمال خرید محصول توسط کاربر داشته باشد.

سئو سایت فروشگاهی-پزشکی مثل دارودراگ که باید درآمدزایی هم داشته باشد، فوت و فن‌های خاص خود را دارد. قبلا در مطلب سئو سایت فروشگاهی چه فوت‌و‌فن‌هایی دارد؟ {کلید حل معمای فروش بیشتر} درباره آن صحبت کردیم.

نکته مهم این است که هنگام انجام خدمات سئو سایت، تنها به افزایش میزان ترافیک ورودی فکر نکنیم و تلاش داشته باشیم تا ترافیک مرتبط از سمت کاربر هدف داشته باشیم. در این صورت، احتمال خرید محصول بالاتر می‌رود و کاری که منتوریکس در بهبود محتوای محصولات سایت (بیش از 200 محتوای محصول -جدای از محتواهای بلاگی- در کمتر از یکسال نوشته و منتشر شد) و اضافه کردن بخش محصولات مرتبط در بلاگ (به کمک همورا و برای بهبود UX سایت‌های فروشگاهی) انجام داد، بخشی از همین اقدامات بود. 

سخن آخر

سئو شاخه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که بیشتر از سایر شاخه‌ها به صبر و عوامل چندوجهی گره خورده، بنابراین مهم است که با این باور وارد گود شوید، مخصوصا اگر بخواهید شهروند نمونه گوگل باشید. با توجه به آپدیت‌های اخیر گوگل یعنی آپدیت محتوای مفید و آپدیت اسپم لینک‌ها، دیگر کمتر می‌توان ریسک کرد و پی جریمه گوگل را به تن مالید. یک استراتژی سئو مناسب بچینید، به‌صورت منظم تحلیل آن-پیج و آف-پیج داشته باشید و از بهینه‌سازی تکنیکال سایت هم غافل نشوید. رمز موفقیت ما در این پروژه، صبر، غلبه بر ناامیدی، پافشاری نکردن بر استراتژی‌های اولیه و صدالبته همراه داشتن تیم فنی بسیار همراه و قدرتمند بود.

خوشحال می‌شویم نظرات یا سوالات‌تان درباره این پروژه را بشنویم و پاسخ دهیم.

نهال ظاهری
نهال ظاهری

نهال کارشناس ارشد سئو و مدیر پروژه‌های منتوریکس است. تخصص‌اش در برنامه‌ریزی، حل کردن چالش‌های پروژه‌ها و ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم است. تجربه نهال در حوزه دیجیتال مارکتینگ منبع الهام همه اعضای تیم محسوب می‌شود.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
مهدی
1401/10/13
ماشالا به شما نهال خانم و تیم سئوی منتوریکس.
دمت گرم که تجربیاتت رو به اشتراک گذاشتی.
پاسخ...
نهال ظاهری
1401/10/17
ممنون از توجهتون مهدی عزیز.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف